Анализът на Standard & Poor’s поставя под въпрос оцеляването на американските гиганти; предвижда значителен спад на пазарите в Китай, Русия и Бразилия.
Рискът General Motors и Chrysler да банкрутират до края на годината си остава висок, сочи последният анализ на рейтинговата агенция Standard & Poor’s за състоянието на автомобилната индустрия. Според доклада осигурената от правителството финансова помощ не променя тежкото състояние на първия и третия по големина автомобилни производители в Америка.До 17 февруари двете компании трябва да представят на правителството детайлни планове за преструктурирането си, а също и да приключат преговорите със синдикатите за ново, по-ниско заплащане на труда.
"При подобни кратки срокове и толкова променливи обстоятелства рискът си остава съвсем реален", коментира Грег Лимъс Стийн, аналитик в S&P. Продължаващото отслабване на продажбите и фалитите на основни доставчици още повече увеличават опасността. Особена тревога буди бъдещето на Delphi, най-големия доставчик на GM.
Стийн коментира още, че придобитите от Fiat 35 на сто от капитала на Chrysler "с нищо не подобряват" ликвидността на американската компания.
Колкото до европейските производители, според доклада на S&P облаците над тях се сгъстяват не само от намаляващото търсене на Стария континент, но и от свиването на развиващите се пазари, на които компании като Volkswagen, Daimler и Fiat направиха значителни инвестиции в последните години. S&P предсказва за 2009 година спад в продажбите от 5-8 на сто в Китай, 3-8 на сто в Русия и 8-15 на сто в Бразилия. В Индия се очаква пазарът да запази нивото си от тази година.