Downsizing е многообещаващото начало за ново поколение двигатели с вътрешно горене, които претендират за по-добри показатели във всички области в сравнение с класическите си предшественици.
В наши дни инженерите, конструиращи двигатели с вътрешно горене, са подложени на огромен натиск заради все по-строгите екологични норми от една страна и изискванията на вечно жадните за повече мощност клиенти от друга. Най-удачното решение на този конфликт за момента се оказва технологията, обозначавана най-общо с понятието downsizing: намаляване на работния обем и компенсиране на загубите с помощта на принудително пълнене. При този метод в цилиндъра попада повече килсород, което поощрява ефективността на мотора (чрез турбо-, механичен компресор или комбинация от двете).
Показателите се подобряват още повече, ако агрегатът работи със система за директно впръскване на горивото: постигайки същия въртящ момент, новата технология прави двигателите по-компактни и по-леки заради ограничения работен обем и брой на цилиндрите. В следствие на това се редуцира загубата на енергия поради триене и автомобилите стават по-неутрални спрямо околната среда и по-икономични. Благодарение на принудителното пълнене се повишаване коефициента на полезно действие на мотора, тъй като системата целенасочено се регулира да работи в оптимален за пълноценното изгаряне на гориво диапазон на обороти.
Производителите проявяват интерес към downsizing, тъй като разработването на цяла гама двигатели с различен обем става почти излишно. Влиятелните автомобилни концерни като Fiat и VW опитват да предадат въодушевлението си на своите клиенти, като обещават пестеливи и чисти дизелови или бензинови автомобили, които доставят повече удоволствие от шофирането. В полза на потребителите е също по-ниската данъчна ставка, която произлиза от малолитражните нови двигатели.
Разбира се, downsizing не прави излишни осем и дванадесетцилиндровите „чудовища”, а и техните почитатели никога не са били мотивирани от финансови или екологични аспекти на шофирането.