Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

“Дръстър” 2017 – един български конкурс за елегантност

11.09.2017 23:04

Перфектна организация и невероятни автомобили бяха показани на уникалното събитие

На пръв поглед Силистра изглежда малко необичайно място за провеждане на подобно събитие, а името Concours d’Elegance звучи доста смело. Присъствал съм на прочутия Concorso d'Eleganza Villa d'Este и смея да твърдя, че макар да не достига висотите на прочутия с излъчването си на богатство и присъствие на висшата естетика конкурс до езерото Комо в Италия, конкурсът за елегантност в дунавския град е наистина впечатляващ. Впечатляващ със смелостта на организаторите, с невероятния му дух и в немалка степен с изключително ценните функциониращи артефакти от автомобилната история. Вторият Конкурс за елегантност на ретро и класически автомобили “Дръстър” демонстрира наистина висока класа и предизвика невероятен интерес в публиката.

Неповторим дух

През тази година свои автомобили показаха 35 колекционери от страната и чужбина, произведени от 1904 до 1982 г. Невероятният дух на събитието бе резултат не само на перфектния вид на класическите превозни средства, но и на положените усилия от страна на техните собственици, които ги представяха, облечени в автентични за епохата облекла. За да станат част от конкурса, участниците получават специална покана и техният брой е строго ограничен – факт, който се съобразява винаги при подобен род инициативи по няколко основни причини. Като начало журито трябва да има възможност да огледа и оцени внимателно всеки един от автомобилите. По време на официалната церемония по награждаването на автомобилите и дефилирането им пред публиката, всеки от тях е подробно представен от водещия на събитието, и всичко това трябва да стане в рамките на няколко часа. За сметка на масовостта обаче, олдтаймерите дават неповторимата възможност на публиката да види толкова редки и скъпи автомобили, събрани на едно място.

Българска автомобилна слава

Организатор на събитието е Спортен клуб “Българска автомобилна слава” със съдействието на Българския автомобилен клуб “Ретро”, Силистренската община и хотел “Дръстър”. Селекцията за конкурса е изготвена внимателно и прецизно, автомобилите отговарят на задължителните международни стандарти, като от първостепенно значение е и тяхната ексклузивност, както и високото ниво на реставрация.

Деветчленното и много елитно международно жури включва представители на Румъния, Сърбия, Италия, Словения, Турция, Гърция и България – хора посветили живота и професионалното си развитие си на автомобилната история и колекционерството. Председателят на журито бе небезизвестният в България проф. Харалд Лешке, който започва кариерата си като автомобилен дизайнер в Daimler-Benz. Впоследствие става пръв асистент на Бруно Сако, който в края на 80-те години ръководи дизайнерския отдел на Mercedes-Benz. От 1993 до 2007 г. проф. Лешке оглавява Mercedes-Benz Студио за Иновативен Дизайн. Той води проекта Maybach Exelero, а през 2007 г. основава собствена фирма „Лешке Дизайн”, откогато и живее в България. Членове на журито бяха също така и академик професор Сашо Драганов – Професор по индустриален дизайн в Техническия университет в София, д-р инж. Ренато Пуджати – председател на утилитарната комисия на FIVА и член на бодра на АSI – Аutоmotосlub Storico Italiano, Петя Гром – колекционер, главен секретар на SVAMZ (асоциацията на собствениците на исторически автомобили и мотоциклети в Словения), собственик на един от най-големите частни музеи за исторически мотоциклети в Европа, Небойша Джорджевич – машинен инжинер, автомобилен историк и председател на Сдружението на автомобилните историци на Сърбия, Овидиу Магуреано – президент на секцията Dаcia Classic на румънския автомобилен ретро клуб и известен колекционер, Цалиос Констандинос – председател на най-големия гръцки клуб за исторически автомобили ЛЕКАМ, много известен колекционер и ценител на старата техника, чиито автомобили са изложени в музея за класически автомобили в г. Солун, Едуард Асилелов – колекционер и професионален реставратор, утвърдено име сред гилдията в Русия и Мехмет Куручай – колекционер и реставратор, активен участник в мероприятията с исторически автомобили в одринска Тракия и основен партньор на Рали “Марица”.

Невероятни шедьоври на автомобилното изкуство

Сред участниците в тазгодишния конкурс имаше и няколко автомобила от Румъния, откъдето бе докаран и най-възрастният участник в събитието – едноцилиндровият Oldsmobile Curved Dash 6С от 1904 г., собственост на г-н Габриел Балан – председател на “Томитиан Кар Клуб” в град Констанца. Досега е участвал в няколко местни и чуждестранни изяви, като навсякъде е бил обект на особен интерес от страна на публиката и журито. Преди две години автомобилът участва в 119-ото издание на едно от най-старите и престижни ретро-ралита в света Лондон-Брайтън.

Почти толкова стар и рядък бе и един представител от българските среди на класически автомобили – 111-годишен De Dion Bouton, модел AL (1906 г.) също с един цилиндър от колекцията на Тодор Деляков от Поморие. На фона на него Fiat X 1/9 Веrtone от 1982 г. на Антон Кръстев бе направо нов. Останалите автомобили бяха на възраст между тези две крайности, като имаше автомобили от началото на века, от 20-те, 30-те, годините след войната и т.н.  Надпреварата, както и миналата година бе в отделни класове сред които довоенни открити и закрити автомобили, следвоенни кабриолети, лимузини и купета, както и следвоенни източноевропейски автомобили. Точно един такъв представител на социалистическия автомобилостроене – огромният ГАЗ-12 ЗИМ от 1959 година със собственик Иван Чобанов, който беше най-високо оценен от журито и получи голямата награда “Тhe Best of the Show”. Автомобилът е реставриран в продължение на цели седем години в специализираната фирма на г-н Валери Манджуков в София и неговото първо показване пред публика стана именно на тазгодишния Конкурс за елегантност в Силистра. Интересен факт е че още в началото на 50-те години този елитен автомобил е бил пуснат в продажба и за обикновените съветски граждани – разбира се само формално, предвид недостъпната му цена.

Класическите автомобили – все по-ценни в България

Наградата на г-н Чобанов бе връчена лично от председателя на журито Харалд Лешке, като реликвата от гаража на Политбюро бе отличена с призови награди и като представител на социалистическия автопром, както и за реставраторско майсторство.
Наградата на публиката отиде при един от най-екзотичните автомобили на тазгодишния конкурс – Jaguar хот-род от 1956 година, изработен от най-големия майстор на такъв тип коли в България Кирил Николаев от хасковското село Сусам.
Особено голям интерес предизвика и един от автомобилите в колекцията на Любомир Гайдев – рядкото изпълнение на Porsche 911 Carrera 3.0 Targa от 1976 година. Той бе представен пред публиката, не от своя собственик, а от негов добър приятел – небезизвестният кулинарен експерт Виктор Ангелов, популярен и със своите телевизионни изяви. Той също споделя от години страстта към ретро-автомобилите и потвърди намерението си да участва в третото издание на конкурса с някой от своите олдтаймъри.

Много силно и значимо беше участието на столични колекционери от Български автомобилен клуб “Ретро”, част от които са и членове на управителния съвет. Сред тях се отличиха Стоян Петрунов, Александър Каменов, Антон Антонов, Емил Войнишки, Камен Михайлов – председател на “Аутотранс рейсинг тим”, Любомир Минков,
Валери Манджуков – председател на Ретро клуб “Агресия”, Димитър Димитров и много други. Сред официалните гости на събитието беше и клубния председател г-жа Ваня Гюдерова.

Силно беше и представянето на Бургаския авто-мото клуб “Ретро”, който в началото на юли отпразнува своя десетгодишен юбилей. Освен неговия основател и дългогодишен председател Димо Джамбазов в Конкурса за елегантност взеха участие и много други клубни членове и колекционери от Бургас, като Здравко Димов, Янчо Райков и Дянко Григоров. Част от своите перфектни автомобили показаха и Николай Колев – Бижуто, основател на Ретро тим “Перла” във Варна, Антон Костадинов от Перник и Васил Георгиев от Пловдив. Голям интерес предизвикаха също така и автомобилите на Георги Пъшев, Иван Кесов, Антон Панайотов, Искрен Миланов, Ангел Желев, Христо Ламбрев и Кирил Николаев. От румънските гости се отличиха Илие Золтереану и Цезар Попеску.

Част от календара на FIVA

От тази година Конкурсът за елегантност “Дръстър” е включен официално в календара на Международната организация за старинни автомобили FIVA, което е изключително признание, имайки предвид, че това е едва второто му издание. В тази връзка трябва да отбележим, че отскоро в календара на FIVA фигурира и още едно авторитетно мероприятие, което се провежда у нас – Ретро рали “България”, организирано от “Аутотранс рейсинг тим”.

Амбицията на организаторите на Конкурса за елегантност в Силистра е през следващата година поне 1/3 от участниците да бъдат от други държави. Сред основните приоритети е и привличането на международен интерес към града, както по отношение на туризма, така и в инвестиционен план.

“В България се провеждат много паради, но конкурс като този е единствения”, заяви организаторът Кристиан Желев. “Идеята е до няколко години той да стане един от най-бляскавите и най-добре провеждани, не само в България. У нас има хора с много добри и редки автомобилни колекции, на които биха завидели мнозина. Да си собственик на ретроавтомобил е не просто хоби, а начин на живот, начин на мислене. То е определен стил”, категоричен е г-н Желев.

Повече подробности за представените през тази година модели можете да прочетете в брой октомври на списание auto motor und sport. 

 

Коментари
comments powered by Disqus