Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Другата вселена: Porsche 924, 944, 928, 968, Boxster

07.05.2021 16:58

В спортната гама на марката съществуват уникални модели и извън линията на 911

От седемдесетте години насам паралелно на моделната линия 911, Porsche предлага поредица от модели с различна конструктивна архитектура – от по-обикновения 924 до „автомобила на годината" 928 и неподражаемите Boxster и Cayman.      

В нашата съвременност марката Porsche изглежда не само като олицетворение на технологичен авангардизъм, но като печелившо предприятие с мечтана от автомобилните производители норма на печалбата. Porsche преминава през перипетиите на последното десетилетие и половина с удивителна устойчивост, но историята и е изпъстрена с много препъвания и изправяния. Звучи като клише, но именно трудният път през който премина Porsche я направи това което е днес: сърцевината и 911 и…всичко останало. През годините, това „всичко останало“ включва цял спектър от модели, имали по-голям или по-малък успех. 

Исторически погледнато, единственият модел обявен за наследник на 911 е 928, но това намерение си остава в сферата на желанията. Porsche обаче създава и много други невероятно интересни автомобили като гамата от Transaxle модели, появила се преди 45 години и явлението Boxster, което тази година навършва четвърт век, гордо ознаменувана с юбилеен модел Boxster 25 years. 

Само двигателят е отпред 

911 създава известност на Porsche, но той е и тегнещо проклятие за другите модели, които „може да са добри, но не са 911“. През 70-те години тази аура на модела със задно монтиран двигател все още не е така ярка и продажбите в размирните години на първата петролна криза оказват тежки последици върху него. Затова от Porsche решават да го заменят с коренно различна концепция. Вариант с междинно разположен двигател не стои на дневен ред не само заради прекалената близост със концепцията със заден, но и заради ограничаването на мястото в интериора. В началото на 70-те години развитието на „пост-911 ерата“ тръгва по два различни, но технологично подобни еволюционни клона – изцяло новият 928, който според концепцията на шефа на компанията, Ернст Фурман като Gran Turismo с V8 мотор трябва да замени 911 и по-малкият бюджетен модел 924. Първият е изцяло нова разработка на Porsche, търсеща дистанциране от неблагоприятната по отношение на теглото компановка на 911. Решението с предно разположен осемцилиндров агрегат и позиционирана пред задния мост трансмисия е продиктувано и от опасенията на Porsche че след проблемите на Chevrolet Corvair с неговия задно разположен двигател с въздушно охлаждане по отношение на безопасността, подобна архитектура ще бъде забранена. Това така и не се случва, а наследникът на Фурман, Петер Шутц решава че 928 ще се продава паралелно с 911. Следва една успешна история на GT модела чийто дизайн е дело на известния Волфганг Мьобиус, под ръководството на Анатол Лапин. Тя продължава от 1978 година, когато 928 е избран за автомобил на годината (за първи и последен път това се случва със спортен автомобил) до 1993 година. 

За разлика от 928 гамата от четирицилиндрови модели с предно разположен мотор и задно разположена трансмисия (за разлика от 928 тя е позиционирана зад задния мост, тъй като произхожда от автомобили с предно предаване) не е съвсем самостоятелна разработка. Тя е плод на поръчка от страна VW/Audi, които нямат ресурс за създаване на спортен автомобил, но имат договорки за проекти с Porsche още от 40-те години и използва налични компоненти на концерна. Когато от Volkswagen се отказват от проекта Porsche го откупува обратно и започва производството на модела 924. Обикновеността на 924 с неговия произхождащ от Audi двулитров двигател започва да се размива с появата на версията Turbo, три години след представянето на модела през 1976 година. След различни все по-мощни варианти през 1982 година факт става и 944, който на практика е усъвършенствана версия на 924, с напълно нов, 2,5 литров двигател,  разработен от Porsche. През 1987 година факт става и 944 Turbo. 

Когато през 1991 година от Porsche са готови с модела 944 S3 промените по 944 надвишават 80 процента и те решават да го представят като изцяло нов модел, който кръщават 968. Той се сдобива с най-големия в гамата четирицилиндров мотор с 3,0 литра работен обем. 

Ред е на междинно разположен мотор 

90-те години са трудни за Porsche. Производството на изключително различни в конструктивно отношение модели като 911, 944, 968 и 928 изключително оскъпява процеса. Решението за промяна на стратегията е взето от ново поколение ръководни кадри на фирмата – Венделин Видекинг, Дител Лакси и Хорст Маршард, членове на борда на директорите съответно по производство и материали, продажби и развойна дейност. Идеята за модела с четири места 989 е отхвърлена в полза на спортен автомобил с междинно разположен двигател. За разлика от 914 той трябва да е пълнокръвно Porsche, да се харесва на младите, и да използва множество компоненти от разработваното ново поколение на 911 (Серия 996). Създаденият от Грант Ларсон дизайн включва отправки към 550 Spyder и 718 RS 60 от 50-те години. След изключително положителните отзиви от показаната студия в Детройт наречена Boxster, дизайнерският екип получава нареждане да спре разработването на променената серийна версия и да следва плътно стилистиката на студията. 

Появата на първото поколение 986 Boxster в огромна степен напомня за култовия 550 Spyder, предната част почти изцяло заимства частите си от 911, а задвижването му е поверено на шестцилиндров боксерен мотор с работен обем от 2,5 литра и 204 к.с. Именно той формира сърцевината на новото моделно поколение боксерни машини с водно охлаждане, каквито ще използват по-късно и 911 и Cayman. През 2002 година работният обем на двигателя ще нарасне до 2,7 литра (3,2 литра при Boxster S), с увеличена до 228 и 252 к.с. мощност. 

През 2004 година факт става второ поколение 987 Boxster с по-динамични форми, по-мощни двигатели и по-широка следа, а автоматичната трансмисия е заменена със скоростна кутия с два съединителя PDK. С него се ражда и купе версията Cayman. През 2012 година е представено новото поколение 981 с напълно нова алуминиева каросерия, а двигателите се сдобиват с директно впръскване и още повече мощност (до 330 к.с. във варианта GTS).

20 години след дебюта на Boxster се появява и следващото поколение 718 Boxster/718 Cayman, с които Porsche се връща към традицията на спортните модели с междинно разположен двигател и четири цилиндъра 718 от 50-те години. Напълно новите агрегати обаче са оборудвани с турбопълнене – във версията с два литра с 350 к.с., а с 2,5 литра за 718 Boxster S с 350 к.с., а благодарение на дарения от 911 турбокомпресор с променлива геометрия въртящият момент достига 420 Нм. 

Днес Boxster и Cayman са утвърдени модели в гамата на марката, чието шофиране е различно от това на 911. Това обаче не променя факта че са пълнокръвни модели на Porsche с боксерен мотор – просто отразени през друга призма.             

 

Текст: Георги Колев

 

Коментари
comments powered by Disqus