Първа среща с новия представител в продуктовата гама на френската премиум марка
След DS 3, DS 7 и DS 9, DS 4 е четвъртият модел в асортимента на сравнително младото като възраст подразделение за премиум автомобили на концерна Stellantis. Приобщаването му към конкретна категория изглежда доста трудна задача, но най-общо казано DS 4 представлява нещо средно между кросоувър и купе или SUV и купе. С четири врати, дължина на каросерията 4,40 метра, сравнително голям клиренс от около осемнайсет сантиметра и само с предно задвижване. Технически погледнато, автомобилът е близък родственик с най-новото поколение компактни модели на концерна като последните издания на Peugeot 308 и Opel Astra. Типично за философията на DS, той е се отличава с екстравагантен дизайн, както и сериозна доза финес и лукс в интеиора. По отношение на задвижването купувачите имат избор между базов вариант с трицилиндров бензинов турбомотор, 1,6-литров четирицилиндров бензин със 180 к.с., както и особено икономичен 1,5-литров дизел със 130 к.с. По време на първите официални тестове, проведени в родината на компактния благородник, имахме възможност да се срещнем с двете върхови модификации – 1,6-литровия бензинов модел с 225 конски сили и plug-in хибрид с идентична мощност, постигната чрез комбинирането на бензинов ДВГ с мощност 180 к.с. и електромотор.
Елегантен интериор с ръчно изработени детайли
Ако трябва да определим кой е най-силният коз на DS 4, то според мен това без всяко съмнение е неговото интериорно обзавеждане. По отношение на ергономичната концепция и логиката в управлението на функциите автомобилът напълно логично е много сходен със своите събратя по платформа. Нещото, което отличава вътрешността му, е забележително изисканата атмосфера, която е постигната чрез умело съчетание от предизвикващ сетивата дизайн, внимателно подбрани материали с много високо качество и учудващо голям за ценовия сегмент дял на ръчната изработка. Например само за изработването на тапицерията на всеки от панелите от вътрешната страна на вратите е необходим един час прецизна работа на ръка, обличането на волана в кожа трае дори повече от час. Да, това може да е далеч от шедьоври на бутиковото производство (например изработването на волана при Bentley отнема повече от един работен ден, а общото време, необходимо за направата на дървените апликации в интериора е повече от месец), но е рядко срещано и изключително радващо, заслужаващо всячески адмирации явление в съвременното производство, особено когато става дума за модел, който въпреки внушителната си цена обитава категория, която е далеч под тази на индивидуалните поръчки при BMW, Audi и Mercedes да речем. Подборът от материали е впечатляващ – изобилие от мека естествена кожа, метал, алкантара, карбон и дърво, не по-малко въздействащ е и усетът, с който дизайнерският екип е съчетал цветовете при различните изпълнения на интериора. Темата с ромбоидните форми се експлоатира на множество места и тук, като поне според личните ми разбирания за стил в DS 4 този дизайнерски подход изглежда най-завършено и хармонично в сравнение с останалите модели на марката. Удобството на седалките допълва усещането за лукс и спокойствие. Що се отнася до вътрешния обем, откровено казано това не е силната страна на DS 4 или поне не е аргумент, който би могъл да се изтъкне в негова полза: отпред мястото е достатъчно, отзад – прилично, но не повече от това.
Комфортът преди всичко?
Темата с комфорта на возене винаги е била от особено специално значение за луксозните автомобили от Франция. За радост на техните фенове, DS 4 се предлага с т.нар. Active Scan Suspension – адаптивно окачване, което с помощта на предната камера сканира неравностите по пътя и непрекъснато променя настройките на амортисьорите спрямо ситуацията. Технологията е серийна при хибридния модел E-Tense и опция за останалите версии. При добре поддържани пътища DS 4 демонстрира „онази” френска возия, която хората търсят – тоест отличен комфорт, придружен с леко, но умерено по сила и не неприятно поклащане на каросерията. При преодоляване през по-груби неравности DS 4 губи голяма част от фините си обноски. Така че може да обобщим, че мечтата на носталгиците по миналото, които търсят ненаподобимото усещане от стар Citroen с хидравлична система на окачването, е изпълнено по-скоро отчасти, но не напълно.
Затова пък нямаме никакви забележки към маниерите на задвижването – както хибридът, така и класическият бензинов вариант прилягат чудесно на комфортната природа на автомобила. Въпросът коя от двете версии е по-добра или по-смислен избор при покупка няма как да получи обективен отговор – тук всичко зависи от вкуса и нагласата на водача, както и от нуждите и възможностите. Хибридът носи със себе си класическите предимства на своята концепция, а именно възможност за изминаване на 40-50 километра на ток и страхотен акустичен комфорт при шофиране с ниска скорост, докато бензиновият модел с 225 к.с. допада с изключително приятния си темперамент и доставя класическо удоволствие от шофирането. Добри впечатления оставя и управляемостта на автомобила, която е приятно чевръста и дава добра обратна връзка за контакта на предните колела с пътя.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
DS 4 е автомобил с ярък характер. Освен с отличителна външност, той може да се похвали със забележително изискано обзаведен интериор с впечатляващ подбор от материали, както и заслужаващ респект дял на ръчната изработка. Комфортът на адаптивното окачване е добър, но не и изключителен. Двата върхови като мощност варианта за задвижването се представят на еднаква висота.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков, DS Automobiles