Два френски SUV модела в спор за националната купа в средния клас
DS 7 Crossback е първият самостоен модел и същевременно флагманът на новата френска премиум марка. Какви са истинските възможности на този SUV, ще изясни сравнението с Renault Koleos.
В работната стая на автора съществува добрата традиция хората да се настройват за написване на дадени текстове, като поставят за фон на екрана си някоя снимка от съответния тест. Търсенето на подходящо изображение понякога е лесно, а понякога трудно – като най-често това се дължи не на фотографа, а на заснетите автомобили. В случая с тези два подчертано експресивно оформени SUV модела от средния клас изборът включваше главно нощни снимки, сред които в края на краищата предпочетохме една съвсем подобна на откриващата в този материал. Защото тук двата френски модела са показани като фигури, които излъчват светлина и внасят във всекидневието малко от магията на блясъка.
И нещо, което го няма на снимката, но заслужава да се види: хипнотичната поздравителна церемония на DS 7 Crossback, новата звезда на марката DS. Когато отключите автомобила от разстояние, отляво и отдясно в предната част грейват по три тъмночервени LED модула, завъртат се около собствената си ос и едва след това се заемат с обичайните си задачи. Заедно с „истинските” LED фарове те осветяват завоите и съобразяват силата на светене със скоростта и атмосферните условия.
Дотук – много добре. В интериора нещата продължават в същия дух с големи монитори, с фини шевове на отчасти грапавата кожа, с която са облечени седалките, конзолите и местата за дреболии, както с и гравираните с лазер хромирани вложки на централната конзола. Правят впечатление многобройните ромбовидни като DS логото елементи, някои от тях по кожата, други по цифровите индикатори или превключвателите. Когато най-после намерите и натиснете скрития в централната конзола и пулсиращ в червено стартов бутон, от своето скривалище се подава дори един аналогов часовник.
С качество на ръчна изработка
С такива прояви на финес и много любов към детайла френската марка се стреми да се утвърди в кръга на международния автомобилен елит. Поради това и DS е малко по-скъп от своя сънародник, въпреки че цените на тестовите автомобили отначало говорят за друго. Renault Koleos участва в теста с върховата си версия Initiale Paris, която наред с останалото е украсена с хром и приятни декоративни лайстни.
При пряко сравнение конвенционално разположените и оформени бутони и познатият, изправен на тясната си страна сензорен екран на Koleos изглеждат донякъде банално, но в никакъв случай евтино. Пасажерите дори имат възможност да се настанят върху тапицирани с кожа напа удобни седалки, които както отпред, така и отзад предлагат повече странична опора от мекичките кожени кресла в Crossback.
Същевременно не толкова игриво оформеният интериор на Renault улеснява управлението на функциите, което и тук не е интуитивно, докато DS с многобройните си бутони и 20-инчовите монитори зад волана и на централната конзола изисква ученолюбив пилот.
Но щом пътуващите отзад открият във вратите бутоните за електрическо регулиране на облегалките и се сгушат в кожените седалки, те прощават на просторно скроения DS неговото своеобразие. Багажникът отзад побира от 555 до 1750 литра. Това звучи като изобилие, но рано снижаващата се линия на покрива ограничава значително възможностите за транспортиране на обемисти товари.
Тук Koleos може да предложи повече. Наистина отзад в него също няма много място над главите и багажникът му побира с около 50 литра по-малко, но е с десет сантиметра по-дълъг, оформен с прави ъгли и следователно по-добре използваем. Освен това на модела се разрешава да вози доста по-голям полезен товар (491 срещу 387 кг). Липсва обаче отвор за дълги товари в задната облегалка и за разлика от Crossback покривалото над багажника не може да бъде скрито под пода, който пък, когато го повдигате, силно стърже по облицовките около калниците.
Толкова за вътрешния живот на двамата французи, време е най-после да излезем на пътя. При DS 7 става дума за версията BlueHDi 180 със 177 к.с., която единствена в своя клас може да се похвали с активна ходова част. Към нея принадлежи и камера, която сканира трасето в диапазона между 15 и 130 км/ч. Системата анализира постоянно и други данни от автомобила и в реално време подготвя всеки амортисьор за действие според структурата на настилката.
Резултатът е един SUV модел, който плавно се поклаща над дългите и късите вълни по пътя и осигурява доста балансиран комфорт на возене. Предлаганата отчасти срещу доплащане (1000 евро) система Active Scan Suspension обаче не може да предотврати изцяло спорадичното препъване при по-сериозни повреди по асфалта. С натискане на бутон се задейства спортен режим, който не внася много промени. Така или иначе, високият 1,6 метра SUV модел не е подходящ за танци по завоите – и нито лекото, донякъде непрецизно управление, нито силното странично накланяне му помагат в това отношение.
Всичко друго – но не и спортен
А моделът на Renault? Тук управляемостта страда и от големия диаметър на завиване (12,3/12,5 м), а индиректната кормилна уредба дава на водача още по-малко обратна информация. Иначе автомобилът е доста подобен на своя съперник въпреки стоманеното си окачване. С меките си настройки и този френски модел подскача шумно и отчетливо над капаците на шахти в града, а на магистрала дава ясен израз на неприязънта си към напречни фуги. Така Koleos си остава един дружелюбен, но флегматичен кръстосвач.
За съжаление, ясно доловимите шумове от въздушния поток и двигателя до известна степен накърняват като цяло приличния комфорт на пътуване. С което стигаме до най-големия недостатък на Renault – неговия двулитров дизел, също със 177 к.с. Комбиниран с безстепенна CVT трансмисия (1900 евро), която, за радост, почти не може да бъде разпозната като такава, той неизменно присъства в акустичен план и задвижва доста сдържано тежкия Koleos. Особено при скорости над 130 км/ч тягата става значително по-слаба.
Освен това засега той е принуден да очиства газовете си без SCR катализатор и изпълнява само стандарта Euro 6b. Сравнително високият разход в теста от 8,7 л/100 км обаче се дължи поне отчасти на задължителното при този вариант променливо двойно предаване, което до 40 км/ч може да разпределя въртящия момент в твърдо отношение от 50 : 50 процента. DS 7 пък ще се предлага само с предно предаване до старта на plug-in хибрида догодина и засега е лишен от възможност за допълнително сцепление и стабилност на пътя.
Затова пък не му липсва тягата от 400 (вместо 380) Нм на мощния дизел, който в комбинация с осемстепенния автоматик осигурява жизнерадостно, но понякога малко припряно ускоряване. При това двулитровият агрегат се задоволява средно в теста с 1,6 л по-малко гориво на 100 км, а един SCR катализатор осигурява отлично ниски NOx емисии, които според нашите измервания при реално шофиране са далеч под граничните стойности на стандарта Euro 6d Temp.
Луксът си има цена
Също толкова в крак с днешните времена е многообразният асортимент от системи за подпомагане на водача, стигащ доста по-далеч от адаптивния темпомат (ACC) с функция stop and go и активния асистент за смяна на лентата с предупреждение за автомобил в мъртвата зона. Например една инфрачервена камера в радиаторната решетка разпознава от разстояние до 100 м пешеходци и животни и изпраща към арматурното табло контрастни изображения, а системата, предупреждаваща за умора на водача, следи не само движението в пътната лента, но и мигането с клепачи, движенията на главата и посоката на погледа на човека зад волана. Моделът на Renault не може да бъде поръчан дори с адаптивен темпомат.
Накрая остава да хвърлим поглед към цените, където DS 7 се движи в премиум коловоза на Audi и BMW и бърка дълбоко в джоба на клиента. Базовата цена от близо 40 000 евро за BlueHDi 180 е само половината истина, понеже елегантният интериор на линията Opera (един от петте пакета, наричани „вдъхновения”) струва цели 7150 евро, системата за нощно виждане – още 1700, а специалните LED светлини – 1200 евро. Заедно с полезните асистенти за шофиране общата сума бързо надхвърля 50 000 евро.
Koleos носи на борда си серийно почти всичко в изпълнението Initiale Paris за 44 500 евро. Единствено приятни допълнения, като отоплението на волана и панорамният покрив, се заплащат допълнително. Но това, както и петгодишната гаранция, му осигурява само леко предимство в раздела за разходи, докато във всички други дисциплини DS 7 Crossback води с голяма разлика.
Респектиращо начало за новата марка, която заслужава да не бъде изпускана от поглед. Ние обаче ще трябва да сменим снимката на монитора, понеже ни предстои нов тест.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. DS 7 Crossback BlueHDi 180 So Chic - 399 точки
DS 7 Crossback учудващо добре отговаря на претенциите за елитна марка. Освен това SUV моделът е икономичен и подобаващо комфортен.
2. Renault Koleos dCi 175 4WD - 367 точки
Не толкова изисканият Koleos предлага за по-малко пари много лукс и серийно двойно предаване, но лакомият дизел е причина да изостане.
Технически данни
1. DS 7 Crossback BlueHDi 180 So Chic | 2. Renault Koleos dCi 175 4WD | |
---|---|---|
Работен обем | 1997 куб.см | 1995 куб.см |
Мощност | 177 к.с. (130 кВт) при 3750 об./мин | 177 к.с. (130 кВт) при 3750 об./мин |
Максимален въртящ момент |
400 Нм при 2000 об./мин | 380 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,6 сек | 10,0 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
37,3 м | 37,0 м |
Максимална скорост | 218 км/ч | 201 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,1 л/100 км | 8,7 л/100 км |
Базова цена | 39 790 евро (в Германия) | 44 500 евро (в Германия) |