Баварски мотори намират приложение по целия свят
BMW произвежда не само автомобили, но и двигатели за други марки. Прегледахме набързо местата и моделите, където се използва синьо-бяла задвижваща техника.
Знаете ли кое е общото между Saab, Fisker и Carbon Motors? Не, не е тяхното повече или по-малко зрелищно слизане от сцената на автомобилното производство. Става дума за последните им планове преди края на шоуто – и трите автомобилни фирми (от които Carbon Motors така и не започва серийно производство) са имали намерение да укрепят позициите си с мотори на BMW. От това не се е получило нищо, както знаем сега.
Двигатели на BMW в отбори на други марки
Онова, което се е получило в други случаи обаче, са някои доста любопитни връзки. Знаете ли например, че мотори на BMW задвижват австрийски противопожарни помпи и трамваи в Тюрингия, или че под името Mercury се носят по езера и морета? Някои от тях, като например произвежданите от морския отдел на BMW, вече принадлежат на историята. Също и мимолетната любов с Land Rover, от която се родиха няколко всъдехода с двигатели на BMW, е станала част от миналото. Въпреки че напоследък обявиха ново сближаване – в бъдеще BMW отново щели да доставят осемцилиндрови мотори на Jaguar Land Rover.
Но пък на други места баварската моторна техника се радва на популярност и до днес. Вероятно най-широкото засега сътрудничество започна през 2011 г. с прокламирането на германско-японската дружба. Или накратко: Toyota вече нямаше желание да финансира разработването на скъпи дизелови мотори за малки леки автомобили, интересуващи единствено дизел маниаците от Европа. А в BMW проявяваха солиден интерес към алтернативни системи за задвижване, върху които работят в Toyota. Изобщо, уин-уин ситуация, която продължава и днес дори след като Toyota се отказа от дизелите. Най-пресният и изключително емоционален пример са двете моторни превозни средства Z4 и Supra.
Дванайсет цилиндъра за нещо божествено
А трябва ли да окачествим величествените дванайсетцилиндрови агрегати при Rolls-Royce също като „мотори за клиенти”, въпреки че марката е част от концерна? Смятаме, че да – чудесният N74B66 битурбомотор с неговите могъщи 6,6 литра работен обем несъмнено го заслужава.
По-скоро скрити остават донорствата на мюнхенската фирма за различни екзотични марки, като Roding или PGO. Безспорен статут на автомобилна легенда обаче си е извоювал например McLaren F1, който със своя дванайсетцииндров S70B61 и до днес е страхотно силово предизвикателство. И отгоре на това невероятно скъпо.
Може би най-любопитни са отношенията между моторната техника на BMW и английския Quadski. Gibbs Quadski е амфибийно превозно средство и както личи от името му, комбинация от квад и джетски. Задвижването на странната, но доставяща огромно удоволствие машина е поето от четирицилиндров мотор на BMW, но от отдела за двуколесна техника – двигателят произхожда от мотоциклета BMW K1300.
Още една история, която не включва мотори, но има отношение към нашата тема, също е в сферата на мореплаването. Производителят на двигатели за лодки Torqueedo разчита на техника от BMW, но не за двигатели, а за батерии. Акумулаторите на системите за електрическо задвижване "Deep Blue" на тази фирма са разработени първоначално за BMW i3.
Заключение
Баварските моторни заводи правят чест на името си – в многобройни сфери на приложение, сред които не само автомобили, се откриват задвижващи агрегати made by BMW. Малка подборка измежду тях ви предлагаме във фотогалерията.
Текст: Торстен Зайбт