Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Дзен и изкуството да се поддържа е-скутер

16.07.2020 14:33

Всъщност той изисква много малко поддръжка, а шофирането му е истинско забавление

Електрическият скутер е една интересна възможност да се насочите към двуколесния градски превоз. Всъщност той се оказва не само доста удобен и евтин, но и забавен. 

Да си призная въобще нямах представа за какво точно става дума. Автомобилите са ми любима тема и, слава богу, професия, а колоезденето е сред любимите ми спортове. Миналата година завърших Витоша 100 с доста прилично време, така че имам някаква представа за какво става дума относно задвижване на две колела. За мен електрическите велосипеди обаче са абсолютна новост, а на скутер не съм се качвал никога. Още по-малко пък електрически. Макар че като се замисли човек, в същността си подобно превозно средство с изцяло градска насоченост би трябва да бъде точно с такова задвижване. От тази точка съм типичният нов потребител на този продукт.  

Преди да се „възкача“ на любезно предоставеният ни от българската компанията Motoretta електрически скутер все пак от чисто любопитство преглеждам някои данни. Оказва се че размерът на глобалния пазар на електрически скутери стремително расте и е достигнал оборот от 1,8 милиарда долара през 2019 г. Как ще му подейства пандемията все още не е ясно, но предвид нуждата от социално дистанциране, вероятно доста положително. В сметката се добавя и фактът че у нас разходите за придвижване са по-ниски от тези на градски транспорт. В много страни има и стимули свързани с нулевото ниво на локални емисии, а интегрирането на регенеративно спиране за разлика от велосипедите, поради различната конструкция и доста по-голямата маса има сериозен смисъл. В Западна Европа ръстът на компаниите предлагащи наемане на електрически скутери расте експоненциално. Скутерите се превръщат в специален дял на електрическата мобилност изискваща по-малко грижи и повече спокойствие при  необходимостта от по-малък пробег. Има различни видове, но доминиращи са скутерите с ретро визия, какъвто е моделът на Motoretta.  

Избор от батерии 

За разлика от модерните електромобили, електрическите скутери могат да бъдат захранвани не само от литиево-йонни батерии, но и любимите на Toyota за техните хибриди никел-металхидридни (поради високото им ниво на надеждност) и капсуловани оловно-киселинни (Sealed Lead Acid, SLA) наричани още „гелови“. Значително по-високото тегло на последните може да бъде толерирано в подобно превозно средство като скутера с нуждата му от много по-малък капацитет в сравнение с този на автомобила. За сметка на това геловите батерии са по-евтини и сравнително надеждни, освен това са по-малък обект на посегателства. При над 62 процента от скутерите захранването е с напрежение 36 волта, почти поравно са дяловете на 24 и 48-волтовите системи и най-малък дял имат тези с напрежение над 48 волта. В бъдеще обаче се смята че основният дял ще имат 60 и 70-волтовите системи.

Motoretta предлага и варианти с литиево-йонни батерии, но нашият червен „ретро“ скутер е тяхната класическа версия, оборудван именно с гелова батерия, която му придава доста масивен характер, контрастиращ с ефирната лекота на външния му дизайн. Преместването и качването му по стълби не е сред лесните задачи, така че е добре да предвидите това при съхранението му. За сметка на това батерията му е интегрирана ниско долу в доста устойчива раменна конструкция, а това спомага за снижаване на центъра на тежестта му, което в съчетание с немалкото междуосие има принос за подобряване на стабилността при движение и защита на шофиращия. За задържане му в стационарно положение грижа имат една единична странична стойка тип „пачи крак”, с която той се опира за кратък престой и една солидна трапецовидна опора или т.нар. „централна стойка” – за по-дълги. Зареждането става с помощта на зарядно устройство, съхранявано в отделението под седалката и страничен куплунг при напрежение от 220 волта. В същото отделение е разположен и основният предпазен превключвател. Втори „оперативен“ превключвател има до ръкохватката на „газта“ – той може да се използва за повече сигурност при по-кратки престои като спиране на светофар. 

Най-накрая на пътя 

На практика шофирането на скутера се оказва далеч по-лесна от очакваната задача. Задържането на нелекото возило (в класическата си версия теглото му е 117 кг.) на едно място не е никакъв проблем, а след това жироскопичният ефект при въртенето на колелата поема ролята си, осигурявайки му стабилна вертикална позиция. Само подаването на „газ“ с дясната ръкохватка изисква малко привикване защото интегрираната в главината електрическа машина подава доста голям въртящ момент към колелото. В новите модели електрониката има грижа това да става плавно посредством FOC – технологията за плавен старт, но така или иначе след известен брой потегляния ръката изработва навик и всичко се намества. Човек бързо привиква към спецификите на това возило, а придвижването се превръща в удобно забавление. Трябва да имате предвид че машината не издава достатъчно силен звук за да предупреди близките пешеходци, но компактните и размерите носят всички ползи относно придвижването в трафика които един скутер може да предложи. За разлика от тях обаче отзад няма ауспух, не се отделят никакви замърсявания, а освен всичко друго определено се превръщате в атракция за минувачите. 

Последното просто е резултат от нашата народопсихология. По улиците ни все още няма много подобни возила, а още по-малко електрически. Ако имате как и къде да го съхранявате и зареждате този превоз ще ви се отплати с изключителна гъвкавост, удобство и много ниски разходи – пробег от около 100 км, равностоен на три-четири дни шофиране ще ви струва всичко на всичко 1 лев. Словом – един лев! Удобната седалка предлага възможност и за превоз на втори човек, а скоростта е ограничена на 45 км/ч. И още нещо важно – когато у нас се доближите до улица или кръстовище лесно можете да усетите тежките и задушаващи газове на  стари и износени автомобили, които за съжаление са голям дял от общия. Едва ли си даваме сметка какво причинява това на всички останали хора. Индивидуалната и колективната ни отговорност изглежда не са най-доброто с което можем да се похвалим. Електрическият скутер е значителна стъпка в процеса на осъзнаване на отговорността на всеки към останалите. Усмивките на множество пешеходци, велосипедисти и дори автомобилисти когато минавате покрай тях в задръстването показват че стъпката с използването на електрически скутер си заслужава, а обществото ни осъзнава че има начини въздухът да бъде по-чист. 

Текст: Георги Колев 

Снимки: Георги Павлов, Мирослав Николов                      

 

Коментари
comments powered by Disqus