Представяме ви новата гама от спортни гуми на Goodyear
Всеки елемент от конструкцията и материалите на спортната гама гуми на Goodyear е подчинен на определена функционалност – поотделно и като част от цялостното поведение. На пистата, за да оценим качествата на Eagle F1 Asymmetric 5 и трите суперспортни версии Eagle F1 SuperSport, Eagle F1 SuperSport R и Eagle F1 SuperSport RS.
На около 100 км северозападно от Малага, в Андалусия, в близост до приказното градче Ронда се намира “Circuito Ascari”. Често наричат пистата в Националния парк Сиера де лас Ниевес „най-добрата в света“ – може би заради невероятната комбинация от следващите хълмистия терен контури на дългото малко над 5 км трасе и вградените по великолепен в терена постройки, които са шедьовър на съчетанието на ландшафтна и сградна архитектура. Може би и заради това пистата изглежда не като построена, а като нарисувана върху земята. Още общият поглед показва, че човек ще може да изпита тук удоволствието от комбинацията едновременно на вертикални и хоризонтални сили, в съчетание с отрицателно или положително ускорение.
Да, изборът на Goodyear за мястото на представянето на новата си гама гуми Eagle F1 определено е едно добро начало. Става дума за спортен спектър продукти, включващ Eagle F1 Asymmetric 5 и трите суперспортни версии Eagle F1 SuperSport, Eagle F1 SuperSport R и Eagle F1 SuperSport RS.
Сцеплението е важно, здравината е приоритет
Подходящ за демонстрация на Asymmetric 5 е Golf R, тестовете, с който не са на самата писта, а на изолирана част, в която трябва да се извършат множество бързи маневри в очертано с конуси трасе с множество остри завои. Golf R е един от типичните кандидати за подобна гума, но истинското предизвикателство за гумите на предния мост би бил някой „хот хеч“ само с предно предаване. Не случайно в трасето се редуват мокри и сухи участъци – в теста на дъщерното на auto motor und sport списание Sport auto на мокро трасе за управляемост Honda Type R с Asymmetric 2 наскоро постигна най-висока средна скорост изпреварвайки в този аспект сериозен конкурент като Continental SportContact 6.
Всъщност Asymmetric 5 заменя Asymmetric 3, който пък замени гореспоменатия и всяка е по-добра от предишната както при поведение на суха, така и на мокра настилка. Тази гума е не по-малко предизвикателство за инженерите, от гореспоменатата суперспортна гама защото трябва да осигури едновременно универсални качества на лятна гума от висок клас, но и балансирано поведение на мокра и суха настилка и – разбира се тъй като автомобилът не се движи само на писта – и добър комфорт на возене. За постигане на всичко това инженерите на Goodyear използва прецизно балансирана смес и архитектура за комбиниране на достатъчно сцепление, стабилност в завои и спиране на мокро и сухо. За последното се използва конструкция с разширяваща се зона на спиране при която контактът на гумата с пътя се увеличава до нива по-характерни за състезателна гума. Това от своя страна води до намаляване на спирачния път с цели 4 процента в сравнение с Eagle F1 Asymmetric 3. Конструкцията на гумата е насочена към ограничаване на огъването на протектора и борда под въздействие на страничните сили. Това се постига както с помощта на асиметричната конструкция с преднамерени зони за издръжливост при движение направо и в завой, така и с поясите с хибридна оплетка от арамидни и найлонови влакна. В нея всеки от материалите е оплетен сам по себе си за да формира пояс, след което те са усукани заедно формирайки найлонова сърцевина и арамидна обвивка. Сцеплението от своя страна е постигнато с подходяща смес от полимери в които участва силика.
Хомогенната връзка между полимерите се осъществява от два вида компоненти – един в течна форма и един в съчетание със въглерод под формата на сажди. Именно това е целта за постигане на по-прецизно управление на завой, запазване на сцеплението и ефективно и чисто ускорение. До май 2019 г. Goodyear ще представи 51 размера и още 10 до декември 2019 г. Те ще са с диаметър от 17 до 22 цола и широчина от 205 до 315 мм и височина от /50 до /25 за автомобили като мощните версии на Golf, но също и Mercedes C-клас, BMW 3 и ще задоволява нуждите дори на стандартните версии на Porsche 911. Asymmetric 5 е от особена важност за Goodyear, защото пазарът на UHP (Ultra High Performance) гуми с диаметър от 17 и нагоре цола расте стабилно от 2012 г и в момента съставлява 22 процента от общия обем продавани летни гуми.
Ultra Ultra High Performance
Не повторението не е грешка. Именно като Ultra Ultra High Performance (UUHP) гуми се квалифицират Eagle F1 SuperSport, Eagle F1 SuperSport R и Eagle F1 SuperSport RS. Тук високите технологии са впрегнати за създаване на качества простиращи се от удоволствие от шофирането на писта до постигане на по-кратки времена. Именно в диапазона от първото към второто се променят качествата на моделната гама. При Eagle F1 SuperSport смесите и конструкцията са по-екстремни от тези на Asymmetric 5. Стабилността при движение с висока скорост се осигурява от твърдите надлъжни ребра на протектора, а стабилната структура на външното ребро в рамото на гумата гарантира контрола при силното странично натоварване при взимането на завои с висока скорост.
Възможностите на гумата се изразяват по ярък начин от факта че демонстрациите на качествата и стават с помощта на Ferrari 488 GTB с мощност от не по-малко от 670 к.с. Бруталният въртящ момент на битурбомашината на 488, на който са подложени задните гуми са истинско предизвикателство за тях по трасето на гореспоменатата писта, а предните трябва да понасят огромни странични натоварвания. За целта страничната стена има изключително твърда конструкция, а многослойната технология, използвана при борда, базирана на споменатите по-горе материали, му позволява да не се извива в средата поради центробежните сили при висока скорост. В името на постигането на балансирано поведение както на суха, така и на мокра настилка в Eagle F1 SuperSport се използват различни по състав смеси за различни части на гумата, с оптимизирани външни ребра за сцепление на суха настилка, прецизно комбинирани с отвеждащи канали и централни ребра за мокра настилка. До май 2019 г. Goodyear ще предлага 25 размера от този вид гума с размери от 18 до 21 цола и съответно 205 до 305 мм широчина при височина на борда от /45 до /30. Eagle F1 SuperSport може да задоволи нуждите и на 911 Turbo, но да бъде използван и за по-малки модели като един от тестваните на пистата Alpine A110.
Eagle F1 SuperSport R е междинно звено между SuperSport и изцяло състезателната SuperSport RS. Смесите при нея вече са насочени към създаване по-високо сцепление с помощта на материал, който Goodyear нарича Advanced Controlled Compound. В името на повишаване на здравината, външното рамо на протектора е свързано с мостчета през канала към централното ребро на гумата. Така се намалява деформацията на гумата при прилагането на големи сили на усукване при завиване. Здравината се повишава и с влагането на допълнителен вътрешен „колан“. Моделът е предназначен за по-екстремни автомобили като 911 GT3 RS.
С нарастване на екстремността на гумата дебелината на протектора (респективно на броя носещи колани) се увеличава, а дълбочината на каналите намалява. SuperSport RS е най-близка до състезателните гуми, използва смес наречена Race Pro Compound. Тя има и най-голяма контактна площ респективно най-тесни надлъжни и напречни канали, а типичен модел за когото е подходяща е Porsche 911 GT2 RS. За разлика от Eagle F1 SuperSport R, която ще се предлага в размери с широчина от 205 до 305 мм, от 18 до 21 цола и височина 25 и 40 процента, RS ще се използва в размери 265/35 ZR20 и 325/30 ZR 21.
Тук е моментът да отбележим че създадените за първоначално вграждане гуми трябва внимателно да се използват когато става дума за смяна – те са предвидени за съответен модел автомобил с неговите специфични характеристики. Има например съществена разлика от двойката предни гуми за Porsche 911 и гуми със същия размер за, да речем друг мощен автомобил като BMW 340i.
Текст: Георги Колев