Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Един ден със скутер в София

26.08.2021 22:33

Разговор за предимствата на електрическия скутер като форма на мобилност в града

Във фокуса на електрическата мобилност в момента са електромобилите, но тя има и множество други измерения. За разлика от електрическите тротинетки с най-различни размери и появилите се напоследък возила с едно колело скутерът е утвърден транспорт от години в Европа. И всъщност като типично градско средство за придвижване той на практика е най-подходящият обект за електрифициране. Електрическият скутер дава възможност за създаване на нова култура на индивидуален транспорт в България, насочвайки се директно към неговата най-модерна и най-практична версия. Градският скутер не изминава дълги разстояние и с оглед на това притесненията за пробега му са минимални. За разлика от електромобилите електрическият скутер може лесно да се зарежда и от битовата мрежа. За разлика пък от електрическия велосипед, в който електромоторът е само помощник на велосипедиста, електрическият скутер е пълноценно моторно превозно средство. Мнозина вече са открили ползите от подобен транспорт и за някои той е станал незаменим помощник в града – просто за придвижване или за доставки на малки стоки. Със Стефан Желязков, човек, който редовно ползва електрически скутер за разнообразни цели, ви срещаме на следващите редове, за да разкаже за своите впечатления, преживявания и ползите, които му носят електрическите модели на компанията Motoretta. (www.motorettagroup.com). 

Откъде се появи идеята да се придвижвате със скутер? Какъв тип превозно средство използвахте преди това?

В последно време се придвижвам основно пеша, понякога използвам и велосипед. Компанията, в която работя, закупи два електрически скутера за вътрешни организационни нужди, за да може с колегите да сме по-мобилни, в случай че ни се наложи да свършим нещо извън работното място. Стандартно използваме скутерите, за да се срещнем с някой клиент или да набавим някой консуматив. Това понякога означава да прекосим София надлъж и нашир. Тъй като гоним график, както с колело, така и с кола тази задача е доста изморителна и трудно постижима. Когато видях на практика как едно скутерче може да облекчи дневното придвижване, това ме накара да изритам всичките си предразсъдъци към него. Оттогава съм пристрастен към скутера. 

Имаше ли нещо, което да ви притеснява преди да се решите да се качите на скутер? Ако да, какво е то? 

Не, не мисля, че съм имал притеснения. Като човек, който е фен на мотоциклетите бях скептичен доколко ще ми допадне нещо далеч по-маломощно, като електрически скутер, но пъргавата Motoretta доста бързо ми промени мисленето. 

Разбира се, не бих препоръчал диво каране по „Цариградско шосе”, но за бързо градско придвижване е просто страхотна! 

Какви са стандартните ви маршрути в София? Какво разстояние преминавате средно на ден?

Главните маршрути са около булевард „България” и широкия център на София (Медицинска академия, „Оборище”). Електрическите скутери, които сме закупили, са с пробег до 100 км. Рядко изразходваме пълния заряд за един ден, обикновено той ни стига за 2-3 дни, след което зареждаме батериите. 

Достъпни ли са софийските улици за човек със скутер? Вие от колко време се придвижвате така и какви са вашите наблюдения?

Всички знаем, че не живеем в най-инфраструктурно уредената държава, респ. град. Това се усеща независимо дали управляваш автомобил, скутер или ходиш пеша. Опитът ми като велосипедист ме е научил да подбирам маршрутите си и да съм по-наблюдателен. Не предприемам рискови маневри и се движа с умерена скорост, която така или иначе е технически ограничена в скутера. Всичко е въпрос на навик. Аз карам електрически скутер от около две години, така че при мен всичко вече се случва автоматично и не обръщам толкова внимание на това. 

Чувствате ли се сигурен на пътя? Какво е отношението на другите участници в движението към вас, има ли толерантност от страна на другите шофьори?

Аз лично се чувствам сигурен, защото като активен шофьор ми е позната реакцията на водачите на автомобили, както и на водачите на мотори. Забелязвал съм често, че водачи на мотори, които не карат редовно автомобил, не са много съобразителни на пътя, както и много водачи на автомобили не могат да влязат в обувките на мотоциклетистите. Затова мисля, че София все още има какво да учи по отношение на равнопоставеността между участниците на пътя, но и наблюдавам как с увеличаването на двуколесните превозни средства (велосипеди, скутери и мотори) в последните години започва да се усеща и някакъв напредък в тази област. 

Вие карате електрически скутер, колко често ви се налага да зареждате батерията му? Използвате ли външни зарядни станции за целта?

На паркинга на компанията ни има инсталирана външна зарядна станция. Доста често използваме именно нея за зареждане, макар че батериите са вадещи се, което означава, че могат да се зареждат и извън скутерите. Зареждаме веднъж на няколко дни, като гледаме да не оставяме пробег под 15 км, за да сме сигурни, че имаме достатъчно заряд за следващото пътуване, предвид това, че ги използваме доста често. 

Какви са ползите от едно такова превозно средство?

За мен най-впечатляващото е, че се придвижвам с 0 емисии. Щастлив съм от факта, че не замърсявам допълнително така или иначе достатъчно мръсните ни градове и въздуха, който дишаме. Другият най-впечатляващ фактор за мен е липсата на гориво и как забравяш да посещаваш бензиностанции. Паркираш си скутера пред офиса, междувременно го включваш да се зарежда и хоп, когато ти потрябва, той е с пълен “резервоар”. 

Смятате ли, че София, подобно на други европейски столици, има потенциал да се превърне в град с по-масово използване на скутери? 

Определено! Уличната инфраструктура започва лека-полека да се подобрява. Според мен колкото по-добри са условията на пътя, толкова повече хора ще искат да карат скутери/мотори. Или обратното, колкото повече скутери/мотори има на пътя, толкова по-силен ще става натискът върху общината да създава по-добра инфраструктура, респ. и върху шофьорите да са по-толерантни.

Бихте ли карали и в други условия, например през зимата?

Аз мразя студеното, затова най-вероятно не. Знам че има достатъчно много покривала, ръкавици и дъждобрани за едни добри условия на каране, но за жалост, много трудно бих се пречупил да се кача на скутер през зимата.

Повече информация за скутерите на Motoretta можете да откриете на www.motorettagroup.com

Коментари
comments powered by Disqus