През 2013 година японската компания Bridgestone и Mercedes Driving events сключиха договор за съвместна работа. Имахме щастието да присъстваме на едно от организираните от тях събития – обучение за пилотиране в зимни условия в Алпите.
Заснежените зъбери на планинския масив на Алпите край Кицбюел се издигат стремително нагоре и обграждат като крепостни стени падината на Заалфелден в Австрия. Внушителните масиви, забили се сякаш директно в синьото небе, са като декор от гигантски театър, в който разположената в подножието им каменоломна наподобява сцена. Днес главните герои тук са автомобилите. Цялата сценография е дело на отдела на Mercedes, наречен Driving Events, чиито мероприятия от 2013 година са съвместно дело с компанията за автомобилни гуми Bridgestone – всъщност тя е и любезният домакин на събитието, на което сме поканени. Къде в ролята на статисти, къде на актьори, журналистите също участват в изявата – която, както се оказва впоследствие, е едно от множеството предлагани от Driving Events събития и се нарича Winter Advanced Training Austria. Огромният полигон, следващ наподобяващия лунен пейзаж релеф, е придобил причудливи форми в резултат от добива на скална маса. Той е собственост на австрийската организация за технически надзор OAMTC и се е превърнал в притегателен център за различни любители на автомобилите. Дизайнерският хотел Гут Брандлхоф, който приютява и голфъри през лятото, се смества като дискретно бижу в този толкова автентичен ландшафт, където условията са идеални за обучение в тънкостите на динамичното зимно шофиране. На огромна поляна отвъд главния път, водещ към това място, е формирана виеща се трикилометрова писта, чиято повърхност е заледена и осигурява идеални условия за дрифт.
Границите на сцеплението
Именно там ни отвеждат и първите упражнения от нашето „обучение“. Вежлива германска инструкторка ни моли да изключим системите за стабилизиране на тестовия A 45 AMG. Това дава възможност за контролирано занасяне, а електрониката се намесва на по-късен етап, когато силите увлекат прекалено автомобила в завоя. Така човек може да установи всички лимити на законите на физиката при скорости, достигащи 100 км/ч, под вещото наблюдение на германката, която не спира да дава инструкции. „Следвайте ме“, строго ни моли тя и полита обратно по междуградското шосе с поне 120 км/ч – доста над позволената скорост. Връщаме се в каменоломната полигон, където на друго, кръгово трасе специална машина се грижи да поддържа настилката покрита с някаква смес от дребни ледени късове и воден слой. Тя се превръща в идеална среда за въртене с вратите напред – едно невероятно удоволствие, което искаш да продължи безкрайно и което изисква прецизно подаване на газ на иначе доста потентния C 63 AMG Coupe.
Трасетата за заобикаляне на препятствие с висока скорост тук придобиват съвсем друг характер с ледено-водно-снежната си покривка, а заобикалянето на конусите става особено впечатляващо, когато системата за стабилност бъде изключена, а светлинна стрелка ти показва в последния момент от коя страна да заобиколиш препятствието. Упражнението трябва да бъде изпълнено с натискане на спирачката, при което автомобилът променя баланса на масите си, а задната част става трудно управляем компонент в това уравнение. Подобни упражнения със заобикаляне на условно препятствие, но изцяло върху заледена настилка, демонстрират наяве колко тънка е границата на безопасното движение и как само няколко километра в час повече превръщат автомобила в напълно неуправляем физически субект.
Малкият, но доста стръмен хълм в средата на всички тези тестови трасета е превърнат в естествен полигон, в който всички електронни системи на автомобила напрягат своите сили, за да осигурят потегляне по наклон върху снежна покривка. Към всичко това се добавят трасета за проверка на работата на ABS, писти за динамично шофиране върху сняг и за движение с висока скорост.
Гуми за всякакви условия
Един от героите в цялата тази драматургия обаче сякаш остава незабелязан, но без компетентното му участие нищо от това не би било възможно – както е впрочем и в реалния живот. Огромната мощ на всичките AMG версии на различни модели на Mercedes не би имала значение, а усилията на всичките подпомагащи водача електронни системи биха били безплодни, ако автомобилите не разполагаха с подходящи гуми. Тези високотехнологични творения имат грижата да посредничат между прилаганата от двигателя сила и пътната настилка – която, както моя милост няколкократно установи, беше доста безкомпромисна и въпреки зимните ми обувки с подметка с голям грайфер не осигуряваше условия за гарантирано стабилно вертикално положение на два крака. Договорът между Mercedes Driving Events и Bridgestone трябва да е доста висок атестат за качеството на продуктите на японската компания – като се има предвид, че мероприятията на отдела включват не само събития от този род, а цяла палитра от изпълващи с адреналин дейности из цял свят – от високоскоростни дрифтове върху замръзналите езера на Швеция и офроуд върху сняг и лед до пустинни маратони в Сахара и Намиб и 34-дневни тежки пътувания в Южна Америка. Това от своя страна означава и че производителят на гуми трябва освен съответните качества да осигури и широк спектър от продукти – от класически зимни гуми до такива за спортни автомобили, от гуми за бързо движение по асфалтова настилка до модели за макадам, от балонни гуми, подходящи за движение в пясък, до блокови гуми за кал и мочурища.
Текст: Георги Колев