Volkswagen постигна добър напредък в превръщането си в технологична компания през първата година от стратегията си ACCELERATE
През 2021 г. бяха постигнати важни етапи по отношение на ключовите елементи на електрическата мобилност, дигитализацията и новите бизнес модели. В същото време компанията даде траен тласък на ефективността в предизвикателна конкурентна среда: имаше значително увеличение на приходите от продажби, възвръщаемостта и оперативната печалба през последната фискална година въпреки значително по-ниските продажби.
„2021 беше необикновена година. В изключително взискателна среда ние не само запазихме посоката си по отношение на работата, но и дадохме на нашата ефективност траен тласък. Днес ние сме много по-печеливши, по-устойчиви на криза и по-ефективни, отколкото бяхме само преди година. В същото време за пореден път засилихме темпото на нашата трансформация в технологична компания със стратегията ACCELERATE”, каза Ралф Брандщатер, главен изпълнителен директор на Volkswagen Пътнически автомобили. „През 2022 г. ще продължим да вървим напред с нашата трансформация и с укрепването на нашата устойчивост. В момента обаче не е възможно да се предвиди хода на войната в Украйна и по-конкретно въздействието върху веригите на доставки и световната икономика като цяло. Но ние поставихме стабилна основа през 2021 г., за да овладеем и тази криза."
Оптимизирана структура на разходите, строг контрол на разходите, добър продуктов микс
С 4,9 милиона единици, доставките на автомобили в трудна конкурентна среда през 2021 г. бяха с 8% по-ниски в сравнение с предходната година (2020: 5,3 милиона). Въпреки това приходите от продажби са нараснали със 7% до 76,1 милиарда евро (2020 г.: 71,1 милиарда евро). Оперативната печалба преди специални позиции също нарасна значително, като се увеличи с 2 милиарда евро до 2,5 милиарда евро (2020 г.: 0,5 милиарда евро). Оперативната възвръщаемост на продажбите преди специални позиции през 2021 г. е 3,3% (2020: 0,6%), в рамките на целите от 3 до 4%.
В резултат на рестриктивната политика на разходите, целта за режийните разходи беше повече от постигната през 2021 г. Фиксираните разходи бяха с над 1 милиард евро под цифрата за предкризисната 2019 г. В същото време Volkswagen продължи да инвестира в основните въпроси на бъдещето: Приблизително всяко второ евро, инвестирано или похарчено за научноизследователска и развойна дейност, беше предназначено за електрическа мобилност. Компанията ще инвестира 18 милиарда евро в електрическа мобилност, хибридизация и дигитализация до 2026 г.
Регионите на Северна и Южна Америка се връщат към устойчива печалба
„Ние сме последователни в преследването на трансформацията на Volkswagen чрез фокусирани инвестиции в бъдещи проекти, оптимизирани режийни структурирания и постигнахме ясно подобрение в качеството на печалбите чрез атрактивни продукти и добър продуктов микс. Заедно с постиганите обрати в регионите ние допълнително засилихме устойчивостта на Volkswagen през 2021 г.“, коментира финансовият директор на Volkswagen Александър Зайц.
През 2021 г. приходите и резултатът от продажби в двата региона на Северна и Южна Америка бяха значително над нивото от предходната година и регионите се върнаха към рентабилност за първи път от няколко години. „В Северна и Южна Америка ние последователно привеждаме продуктовото портфолио в съответствие с изискванията на локалния пазар, намаляваме фиксираните разходи и коригираме местното производство. Регионите вече са постигнали устойчива рентабилност и имат силен план за бъдещето за допълнително подобряване на своята конкурентоспособност през следващите години“, каза Ралф Брандщатер.
Важни етапи в е-мобилността и дигитализацията
Със стратегията ACCELERATE, стартирана миналата година, Volkswagen не само засилва своята конкурентоспособност, но и ускорява нарастването на електрическата мобилност и дигитализацията.
През фискалната 2021 година компанията достави повече електрически превозни средства в целия свят от всякога: Общо повече от 369 000 електрически автомобили (+73 %) – от които около 106 000 PHEV (+33 %) и 263 000 изцяло електрически ( +97 %) – бяха доставени на клиенти. Така Volkswagen удвои доставките на BEV в сравнение с предходната година. Три нови електрически модела бяха представени през 2021 г.: ID.4 и ID.5 – и двата с топ версия GTX – и ID.6 в Китай. През 2022 г. вече се състоя дебютът на ID. Buzz преди броени дни. Предварителните продажби стартират през май, доставката на първите модели е предвидена за есента.
Производствените мощности системно се разширяват в отговор на бързо нарастващото търсене. След превръщането на завода в Цвикау в специализирано съоръжение за производство на електрически автомобили, три допълнителни завода – в Емден, Хановер и Чатануга (САЩ) – започват да произвеждат електрически автомобили през 2022 г.
Също така компанията постигна важни етапи в дигитализацията: през 2021 г. Volkswagen стана първият производител на автомобили, който предлага актуализации по въздуха (OTA). Повече от 100 000 софтуерни актуализации вече са инсталирани в автомобилите на клиентите в Европа. OTA ще бъде пуснат и на големите пазари на САЩ и Китай преди края на тази година. По този начин компанията полага международната основа за нови бизнес модели като функции при поискване – допълнителни услуги, които клиентите могат да резервират.
Volkswagen подобрява потребителското преживяване с новия ID. 3.1 софтуер за всички модели от ID. семейството. Новото поколение софтуер ще дебютира в ID.5 и ID. Buzz и ще бъде достъпно последователно за всички ID. клиенти. Благодарение на новия софтуер се съкращава времето за зареждане, повишава се комфорта и се оптимизира работата.