Това е Škoda Hajaja - прототип на базата на 1000 МВ, който така и не влезе в производство
Škoda 1000 MB Hajaja е кръстена на радиопредаване за деца, което по онова време се радва на голяма популярност в тогавашна Чехословакия. Ексцентричното комби така и не стига до конвейера и си остава прототип.
Спомняте ли си за Škoda 1000 MB? Уверени сме, че да. А говори ли ви нещо името Hajaja? Така се нарича едно популярно детско предаване от времето на Чехословакия, в което се разказват приказки за лека нощ. Именно на него е кръстен този автомобилен уникат, който се появява на бял свят през 1963 година.
Седанът с четири врати 1000 MB на марката Škoda е със задно разположен двигател и задно предаване, като се радва на доста сериозна популярност в страните от Източния блок. Седанът, както и купето 1000 MBX De Luxe са добре познати модели, но версиите роудстър и комби си остават единствено прототипи. В момента комбито може да бъде видяно в музея на Škoda в Млада Болеслав. Името Hajaja несъмнено е вдъхновено от факта, че този модел е трябвало да бъде насочен най-вече към семействата с деца.
Hajaja - от седан до комби
Škoda неизменно са били силни в направата на семейни автомобили и това важи в пълна сила за цялата 125-годишна история на марката, така че идеята за комби в онези години е била повече от логична. В периода, когато инженерите на компанията работят върху Hajaja, Octavia Kombi бележи гигантски успехи - тогава това е най-добре продаваният модел на Škoda.
Изложената в музея Hajaja е базирана на прототип с номер 34. Всъщност това е автомобил, който е изминал първите си 31 000 километра под формата на съвсем обикновен седан. Едва през февруари 1963 години автомобилът е модифициран и получава задна част на комби. Звучи като относително проста задача, но съвсем не е било така. Защото преработката на практика е била доста по-сложна, отколкото изглежда на пръв поглед. Проблемът с високия под в задната част на автомобила е решен по доста оригинален начин - еднолитровият редови четирицилиндров мотор е монтиран хоризонтално. Цилиндровата глава е отляво, а отдявно е радиаторът.
По един багажник отпред и отзад
Каросерията на Hajaja е дълга 4,15 метра широка 1,62 метра и висока 1,40 метра. Междуосието от 2,40 метра е идентично с това на седана. В багажника могат да се побират предмети с дължина до 1,60 метра. Подобно на останалите модели със заден двигател на марката от онези години, под предния капак също има багажник. Теглото на автомобила е 811,5 килограма, като 61 процента от него се падат на задния мост. Полезният товар е 380 килограма, което се равнява на четирима възрастни и 80 килограма багаж.
Към навъртените като седан 31 000 следва да се добавят още 7000, които са изминати през май и юни 1963 година след преработката в комби. При средна скорост на движение 74 км/ч средният разход по време на изпитанията се равнява на 7,6 литра на 100 километра. Мощността на четирицилиндровия мотор с работен обем 988 кубични сантиметра възлиза на 45 конски сили, а максималната скорост е 115 км/ч.
Причината комбито на Škoda 1000 MB така и да не стигне до серийно производство се дължи преди всичко на факта, че двигателят е със задно разположение, което значително усложнява дейностите по облслужването и ремонтите на задвижването. Друг сериозен минус са известните и от седана недостатъци на охладителната система.