Освен огромните ползи по отношение на комфорта тези системи удължават живота на двигателя.
Едва ли ще звучи пресилено, ако кажем че всъщност това е едно от най-големите и ценни изобретения, свързани с комфорта на автомобила. Но, за съжаление и едно от най-недооценените. В днешни дни почти никой не си купува автомобил без климатик, но допълнителното отопление все още е рядко срещано явление. За съжаление защото инвестицията в него е една от най-оправданите в автомобила. При това тя е полезна не само за пътниците, но и за самия автомобил.
През зимата това устройство ви помага да избегнете досадното чегъртане на стъклата от лед и сняг. Сядате в автомобила, а той е приятно отоплен в студа. Стоплена е и охладителната система, или по-точно самият двигател, а това спестява от пусковия ток на акумулатора, стопля и последния и намалява износването на мотора. Устройството е особено ценно при движение на къси разстояния в студените зимни дни най-вече за модерните дизелови мотори, които се нуждаят от километри пробег, за да сгреят охладителната си риза и салона. Разбира се, не всеки производител предлага подобна екстра в гамата си от нови автомобили; при старите рядко може да се намери модел с така наречената „вградена печка“, а инвестицията в ново устройство не е оправдано при евтините автомобили.
Допълнителното отопление удължава живота на двигателя
На пазара съществуват различни модели като продуктите на Webasto, а цената се определя от вида на модела и цената на монтажа. Цените са в порядъка 2000 лева заедно с монтажа за отоплител с горивна камера, наричан още и „отоплител за паркиран автомобил“ (тук няма да говорим за решенията със захранвани с външно електричество отоплителни системи, тъй като те изискват достъп до електрическата мрежа). Допълнителната отоплителна система, представляваща малка горивна камера с циркулационна помпа за охлаждащата течност, която се интегрира към охладителната система на автомобила и при включване загрява малкия охладителен кръг, самия двигател и, разбира се, моторното масло. Това води до значително намаляване на триенето в двигателя, което е особено високо при студен старт в зимните дни. Самото устройство обикновено е изключително надеждно, работи без никакво обслужване и може да издържи поне 3000 часа работа. Това означава, че ако се използва всеки ден за 30 минути през шест месеца от годината, ще може да функционира цели 30 години.
Притеснението на повечето хора е по отношение на сигурността на работата и разхода на гориво. Съвременните системи за допълнително отопление са абсолютно безопасни, а разходът на гориво на практика е нищожен. За една фаза на подгряване при пълна мощност с продължителност от 30 минути (напълно достатъчни и в доста студени зимни дни) разходът е около 0,2 литра дизелово гориво, което означава около 40 стотинки. Но дори и той се компенсира в голяма степен от намаления разход на гориво във фазата на загряване, при която разходът на гориво е до три пъти по-голям от този при топъл двигател.
Допълнителното отопление е ефективно
Много от модерните дизелови мотори така или иначе имат допълнително монтирано електрическо устройство да доотопление, което от своя страна улеснява монтажа на дизелово допълнително устройство, което използва част от периферията на тази система и намалява цената за монтаж. Съвременните модулни системи са така конструирани че да се монтират по-лесно, като времето и респективно цената за монтаж се намаляват когато устройството се монтира на нов автомобил още в рамките на производствения процес. Монтирането на употребявано устройство в повечето случаи не е оправдано защото всеки автомобил изисква доста специфични монтажни елементи които оскъпяват поставянето му.
Най-модерните системи за допълнително отопление са изключително ефективни устройства. При това те вече са и доста бързи – благодарение на интегрираните функции за термо мениджмънт и интелигентното управление на циркулацията на течността в охладителната система на автомобила. Логиката на работа е първо да се подгрее салонът (затова се използва вентилацията на автомобила), а чак след това двигателят. Както споменахме, тези устройства са особено ценни при къси пробези, когато автомобилът така и не може да загрее и се движи почти винаги студен. А както знаем, движението в града почти винаги е такова. При това задръстванията влошават още повече нещата, тъй като дизеловите двигатели, работещи на празен ход отделят много малко топлина. Всеки собственик на автомобил, оборудван с такъв агрегат, ще потвърди колко ценен е той в този момент. Това напомня и за факта, че работата на празен ход за предварително затопляне на двигателя не е препоръчителна, освен това значително замърсява въздуха, а при дизеловите двигатели е и безпредметна.
Новите системи имат още едно голяма предимство – те скъсяват фазата на стартиране на мотора и така помагат на акумулатора. Тъй като обаче устройствата изразходват – макар и малко – ток за системата за управление трябва да се има предвид че при къси пробези, генераторът може и да не успее да възстанови изцяло изразходената енергия. Затова е добре да се спазва принципа устройството да не работи повече време отколкото ще трае пробегът. От друга страна обаче стопленият мотор означава и стопляне на моторния отсек, което пък осигурява по-голям капацитет от самия акумулатор, така че подобен проблем рядко може да възникне.
През последните години значително се усъвършенстваха и възможностите за стартиране на отоплителния агрегат. Устройството може да се настрои така че да осигури определена температура на салона и двигател за определен час. В зависимост от външната температура, то само решава кога да са включи, като това може да става както с дистанционно управление, така и вече с помощта на приложения в смартфона.
Модерните системи за допълнително отопление могат да бъдат използвани и в по-меки сезони, като предимствата по отношение на стопления салон и намаляването на износването на двигателя се запазват – просто не са толкова ярко изразени. От тези системи има полза дори през лятото. Включването на системата предварително позволява вкарване на свеж въздух в салона.
Текст: Георги Колев
trex
Страхотна статия. Мисля обаче, че по-добре е система която върши работа и през лятото, да охлажда купето предварително, не само през зимата да го затопля.