Renault ще върне на пазара R5 от 2024 г. като електромобил. Електрифицираната Turbo версия на R5 ще дойде от Alpine – преди това французите ще покажат студията A290_ß на 9.5.2023 г.
При обявяването на стратегията "Renaulution" през 2021 г. Renault не само представи R5 като концептуален автомобил, но и планираше да разшири подразделението Alpine. Марката ще пусне на пазара общо три чисто електрически спортни автомобила в сътрудничество с Lotus. В допълнение към наследника на Alpine A110 се предвиждат спортен кросоувър в сегмент С и малък компактен спортен автомобил, базиран на платформата CMF-B EV.
Позициониране на клиентите на Alpine като "ранни потребители" в доста по-висок ценови сегмент.
Alpine не само иска да се представи като високотехнологична електрическа спортна марка за ранни потребители (Early Adopters – технологично ориентирани клиенти, които особено рано изполлзват най-новите варианти на продуктите), но и трябва да стане печеливш до 2025 г., включително чрез инвестиции в моторните спортове. В стратегическия документ Renaulution трите модела все още са спомеанати доста мъгляво. Сега един от тях, "градският спортен автомобил", става по-конкретен: В началото на май 2023 г. Alpine ще покаже шоукар с необичайното име A290_ß (произнася се A290 beta). Тук "2" се отнася за размера на автомобила, "90" показва лайфстайл характера на модела (10 би бил чист спортен автомобил), а "ß" идва от света на софтуера, където последната тестова версия се определя като "бета".
Докато Renault явно се фокусира върху традицията с R5, а също и с R4, Alpine дава своя интерпретация на R5 Turbo и по отношение на названието. Съответно серийната версия може да се появи при дилърите от 2024 г. като Alpine A290.
Трите електрически спортни автомобила на Alpine.
Каква ще бъде Alpine версията на R5?
Първият тийзър показва силуета на хечбека с малък спойлер на ръба на покрива и къс контуриран преден капак. Бронята стърчи по-далеч напред. В предната част се виждат LED светлини с квадратна форма. Интериорът се отличава със спортни аксесоари, като спортни седалки, спортен волан, надписи и подобрено серийно оборудване. Техническите данни за платформата CMF-B-EV все още не са налични, но предполагаме, че R5 ще бъде пуснат на пазара с капацитет на батерията от поне 41 кВтч и пробег от около 300 км като Zoe. След това ще стартира по-високо ниво, което ще има батерия с най-малко 52 кВтч и пробег около 400 километра.
Alpine с около 300 к.с.
Ако Renault/Alpine вземе за образец историческия модел, мощността трябва да бъде значително по-голяма. Произвежданият между 1980 и 1985 г. Turbo е разполагал със 160 к.с. Той е получавал тази мощност от 1,4-литров четирицилиндров централно разположен двигател с турбокомпресор Garrett и е спринтирал за 6,9 сек. до 100 км/ч. Максималната скорост е била 205 км/ч. С това той е бил по-бърз от Golf GTI. В ценово отношение R5 Turbo също е бил в горния край на гамата, като при цена от около 44 600 DM е бил с 10 000 марки по-скъп от базовия модел.
При електрическия ремейк на R5 Turbo (вижте галерията) би трябвало да е по-лесно да се намери повече мощност, особено ако погледнете максималната мощност на много от актуалните електромобили. А най-изпитаното средство за създаване на по-мощни варианти на електрическите модели може да хвърли още един мост към оригинала със задно предаване: Въпреки че платформата CMF-B-EV стандартно е предназначена за предно предаване, тя може да има и задвижване на всички колела – с втори мотор на задния мост, който беше задвижващ и за предишния R5 Turbo. Дори на базата на актуалния агрегат на Zoe с въздушно охлаждане, с два двигателя биха били възможни 270 к.с. Освен това може да се предположи, че до 2024 г. Renault ще разработи нови електромотори, вероятно с течно охлаждане. Тогава границата от 300 к.с. със сигурност ще може да бъде надхвърлена без проблеми.