Какви гуми да изберем за електрическия автомобил и къде да го паркираме
През зимата електромобилите и техните водачи са подложени на изпитание – акумулаторите трябва да се борят със студа и осигуряват по-малък пробег, отколкото при летни температури. А при избора на гуми трябва да се преодолее конфликтът на цели между по-доброто поведение на пътя и по-ниското съпротивление при движение.
Времето на топлите летни вечери е отминало, настъпва есенно-зимната неуютност.Сутринта се налага да чегъртате лед от челното стъкло, ако автомобилът не е защитен от студовете в гараж. За собствениците на бензинови и дизелови модели това е по-скоро досадна подробност – защото са принудени да стават с няколко минути по-рано или да пият сутрешното си кафе малко по-бързо, за да подготвят автомобила за зимен старт.
Притежателите на електромобили трябва да се справят с по-сериозни проблеми – но не и със заледени стъкла, стига автомобилът да е включен в стенното зарядно устройство. Защото благодарение на предварителната климатизация електрическите автомобили затоплят интериора си до приятни температури, докато все още са включени към електрическата мрежа. Това спестява енергия по време на пътуване.
Все пак постоянното поддържане на желаната температура е свързано с разход на ток; освен това в студено време акумулаторните клетки са с намален капацитет. В зависимост от автомобила, атмосферните и пътните условия пробегът през зимата намалява с от 20 до 50 процента.
Информация за съпротивлението при търкаляне
Преоборудването със зимни гуми може да изяде още една частица от пробега – това зависи от избрания модел. Ако търсите гуми за вашия електрически автомобил, можете да получите помощ от стандартния европейски етикет относно един от показателите – какво е съпротивлението при търкаляне на избрания модел. Моделите гуми са разделени на групи от А (най-добрата стойност) до E (най-лошата).
Класовете са определени при въвеждането на етикета през 2012 г. на базата на разхода на гориво. Между гумите с особено ниско съпротивление при търкаляне и такива с лоша оценка в тази категория разликата е повече от 0,6 литра на 100 км. Съотнесено към референтния разход, разликата може да достигне десет процента. С други думи: Комплект гуми от клас E ще намали пробега на електромобила с няколко процента.
Например по-високото съпротивление ще стане причина автомобилът по-рядко да използва енергията на движението в режим на реене, за да изминава по-дълги разстояния. Освен това рекуперацията няма да работи толкова ефективно, така че при спиране на автомобила в батерията ще се връща по-малко ток. Това също се отразява върху пробега.
Освен за възможно най-ниското съпротивление при търкаляне, при покупката на зимни гуми трябва да се внимава и за още две важни неща: сцеплението на сняг и поведението на мокър път. По-специално за електромобилите доброто сцепление е важно, понеже както задвижваният, така и незадвижваният им мост носят товара на тежката батерия. В завои или при маневри за избягване на препятствие автомобилът се нуждае от сигурно надлъжно и стабилно странично сцепление.
Надеждна информация за сцеплението предлагат единствено тестовете на гуми – и в това отношение влязлото в сила през май 2021 г. разширение на етикета за гуми не променя почти нищо. Все пак етикетът предлага информация относно качествата на мокра настилка, на сняг и на лед. Макар да не оценява възможностите за справяне с аквапланинг или управляемостта, етикетът дава данни за спирачния път.
Между отделните класове разликата е най-малко три метра, което изправя купувачите на гуми пред конфликт на цели: дали да предпочетат модел с възможно най-малко съпротивление и благодарение на това осигуряващ малко по-голям автономен пробег, или да се откажат от няколко километра, но пък в замяна на това в опасна ситуация скъпият им електромобил да спре с три метра по-рано?
Паркиране на защитено място
Ако мислите консервативно, сигурно при този въпрос ще вземете решение в посока към повече сигурност – понеже по темата за пробега всекидневието предлага и други положителни решения. Към тях принадлежат освен начина на шофиране и някои прости навици, като например използването на предварителната климатизация, за да може по пътя до службата отоплението да е изключено или да работи съвсем малко.
Друг градивен елемент от стратегията за икономии при зимно шофиране на електрически автомобил е възможността с помощта на подгряването на седалката и волана да бъде създаден комфортен климат за водача, вместо да се отоплява целият интериор. Освен това батериите ще се чувстват по-добре, ако през зимата автомобилът бъде паркиран не някъде наоколо, а на (гаражно) място, където колата и батериите няма да се охлаждат прекалено. Така химията на електрическите клетки ще запази по-голяма част от възможностите си
Текст: Клаус Юстен
Снимки: Audi