Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Елитни спортни SUV модели от средния клас: Кой е звездата?

16.10.2020 22:16

Porsche Macan GTS срещу силните си конкуренти BMW X3 M40i и Mercedes-AMG GLC 43

С Macan GTS хората от Porsche предлагат нов вариант на своя по-малък SUV модел, който с типична за марката динамика и 380 к.с. има намерение да се наложи над BMW X3 M40i и Mercedes-AMG GLC 43. В това сравнение ще изясним дали новата звезда сред мощните многоцелеви автомобили е изгряла от Цуфенхаузен. 

Понякога ни казват, че текстовете за автомобилни тестове не бива да започват с цвета на боята и в никакъв случай не с времето. Но понеже и двете неща имат определено отношение към това сравнение, тук ще направим изключение от правилото. Първа точка е отговорът на въпроса, който всички ни задаваха: Мамбовозелен металик, 928 евро. 

Разбира се, за новия Macan GTS има много неща, които си заслужава да се научат, освен цвета на неговия лак – той нито е специфичен за този модел, нито е нов за марката. Въпреки това засега ще продължим с времето. Това е толкова важно, понеже макар докато траеше сравнителното шофиране, зеленината да беше в изобилие като на снимките, сивият цвят замести синия, а асфалтът излъчваше тъмен блясък. 

Известно е, че дъждовното време не е оптимално за изпитания на който и да е автомобил, но безсърдечният календар с фиксирани срокове често не желае да води преговори. От друга страна, това би трябвало да е коронната дисциплина на трите автомобила с двойно предаване, нали така? И бихме могли да добавим – особено при Porsche. Моделът продължава да следва стабилно своя курс и на хлъзгав асфалт – и дори в бързи последователни завои почти не се отклонява от линията, по която го насочва воланът. Накрая при излизане на правата можеш просто да настъпиш грубо газта, без да се появи прекалено приплъзване. Оценката на редакторите беше красноречива: „Наше момче!“

Почти еднаква спортна екипировка

Macan постига това неутрално поведение на пътя и с настройките на електронно управляваната си блокировка на задния мост, която вследствие на това предотвратява всяко презавиване, което водачът би могъл да усети. Съперниците Mercedes-AMG GLC 43 и BMW X3 M40i притежават подобни блокиращи диференциали дори серийно, но ги използват по друг начин. При това GLC се ориентира към маниера на Macan и въпреки че от време на време допуска леко недозавиване, при нужда също става бърз като вихър и до голяма степен неутрален в завой.

X3 не успява да поддържа темпото на двойката от Вюртемберг – понеже на мокър път при една и съща скорост на влизане в завой той се плъзга сравнително силно с предните си колела. Затова влизаме по-бавно, преминаваме по-весело и излизаме по-енергично. В остри завои автомобилът ви позволява удоволствието да го насочвте в желаната посока с помощта на педала за газта – за някои вкусове такова шофиране е твърде самоуверено, но несъмнено е доста активно. Предпоставки за него са спортният режим на ESP и малко усет в крака на газта и ръцете на волана. На един опитен водач това няма да му дойде много, понеже с оглед на сравнително ниските скорости при движение по обикновено шосе реакциите не трябва да са непременно светкавични. 

Същото упражнение, но с повече сцепление

Въпреки че чевръстата задна част за някои е най-голямото лакомство, моделът на BMW не достига високата прецизност на конкурентите – дори и на сухо трасе. Това се потвърждава при тестовете за поведение на пътя: както при двете смени на лентата, така и при слалома с 18-метрови врати Х3 се клати по-отчетливо и проявява значително по-силна склонност към недозавиване. 

По-късно и тримата тежкоатлети са ни предоставени за индивидуални излети по второстепенни пътища при хубаво време. В тези условия представителят на BMW остава за по-дълго неутрален, но пък при това задният мост до голяма степен загубва своята игривост. На сухо трасе AMG дори още малко намалява дистанцията до модела на Porsche, без обаче да достигне неговата директност. При това със своите прецизни реакции на командите от волана GTS подчертава, че няма да позволи на никого да му отнаме короната в дисциплината динамика на пътя за този клас. И при все че и трите автомобила получават доста добри оценки за кормилната си уредба, усещането в Macan често пъти е в по-добра хармония с другите впечатления, които получаваме чрез цялото си тяло. 

Към тези усещания се добавя по-силното интегриране на водача в кабината. Ясно е, че това се получава главно благодарение на най-ниската позиция на седене, докато в Benz тя е по-висока, а в BMW – съвсем типична за SUV модел. В допълнение централната конзола в Porsche се издига по-стръмно отстрани на водача и само в Macan действително възприемате факта, че арматурното табло е по-високо до челното стъкло, отколкото в стърчащия към интериора край. „Тук си като вграден“, си казвате накратко.

От това произтичат и недостатъци – опората за лакти е използваема само когато я изтеглите над държачите за напитки и има по-малко места за дребни предмети. Освен това макар да не е наистина малък отвътре, в това сравнение Macan се очертава като значително по-тясно скроен. Действително много точки обаче моделът губи при системите за подпомагане на водача и за безопасност – което отчасти се обяснява с това, че базовата техника произхожда от Audi Q5 (8R), заменено с нов модел още през 2017 г. 

Значително по-новият AMG предлага не само доста повече място за краката отзад, но и грамадно портфолио в подкрепа на водача, с каквото се отличава и също толкова големият Х3. Високото ниво на комфорт бездруго е силна страна на GLC 43, който е най-добър от трите модела в осигуряването на спокойно, почти отпускащо бързо шофиране. 

При това неговите седалки, които, както и в Porsche, се регулират по много начини, имат силно спортен вид. В допълнение трилитровият V6 с клапи в ауспуха издава най-впечатляващ звук – макар далеч не толкова див като на AMG 63 с V8 мотор, но от трите модела в теста тук музикалният съпровод е най-емоционален. X3 и Macan обаче също звучат като спортни SUV модели. 

500 и повече нютонметра

Въпреки че при увеличаването на мощността на шестцилиндровия си мотор до 360 к.с. BMW се задоволява само с един турбокомпресор, в някои оборотни диапазони машината реагира дори малко по-рязко от V6 битурбомоторите на Macan (380 к.с.) и GLC (390 к.с). Независимо от това при ускоряване от 0 до 100 км/ч и трите автомобила показват много добри стойности – около 4,5 секунди, и развиват неимоверна тяга. Впрочем само Porsche не спазва ограничението до 250 км/ч и достига 261 км/ч. Средния разход в теста и за трите автомобила е под дванайсет литра на 100 км. 

Особеност на AMG модела е неговата деветстепенна трансмисия с хидравличен преобразувател, чиято трета предавка свършва малко над 100 км/ч; при Porsche с неговата седемстепенна предавателна кутия с два съединителя и при BMW с осемстепенен автоматик това настъпва около 130 км/ч. Какво означава това? Когато караш по обикновено шосе, с AMG можеш по-често да превключваш с планките на волана. Но въпреки че и трите модела сменят предавките без забавяне, изглежда, че Porsche все пак го прави малко по-акцентирано и напористо. Освен това неговите планки се усещат при прещракването като наистина масивни. Също толкова добри са и планките на Benz, докато пластмасовите превключватели на BMW са по-скоро разочароващи.

В замяна на това в града X3 вози с почти кадифена мекота. Дори и при висока скорост автомобилът остава комфортен, без да достига прецизния контрол на каросерията и общото ниво на комфорт на съперниците с пневматично окачване. „Въздушният дюшек“ при GLC е сериен (с трикамерни елементи), при Macan (две камери) той струва 1438 евро, докато моделът на BMW винаги разчита на стоманени пружини, а по желание и на адаптивни амортисьори (682 евро).

А кой е главният коз на Х3? Ами, като на всяко BMW: Който иска, докосва екрана, който иска, натиска и върти контролера. Превъзходното управление на функциите се подкрепя от целесъобразно подбрани бутони за директен избор и много полезна лента за най-предпочитани настройки. 

Неоползотворен потенциал

Ако не бяха не винаги безупречно реагиращите сезнорни полета на волана на AMG и ако твърде чувствителният централен тъчпад беше контролер с въртене и натискане (какъвто отново се предлага за Е-класата след обновяването на модела), управлението на функциите в GLC щеше да е близо до нивото на BMW. Представителят на Mercedes обаче получава една допълнителна точка за екрана на скоростомера, понеже, за разлика от Х3, който неглижира възможностите на своя цифров дисплей, предлага различни изгледи – между които и с централен оборотомер, включващ показания с големи цифри за скоростта и работещата в момента предавка, както и лесно доловима с крайчеца на окото светлинна сигнализация за превключване. В модела на Porsche тази информация се подава чрез аналогов оборотомер и цифрови LCD екрани.

А как стои въпросът с управлението на функциите при Macan? Отначало трябва да пожертвате бутона за предпочитани функции на волана, за да получите пряк достъп поне до фунцията „предишен запис“ (така е и при Benz). Иначе макар да има малък въртящ и натискащ се преквлючвател, в някои ситуации се налага да докосвате екрана. В крайна сметка обаче и за Porsche важи заключението за прилично управление на бързодействаща система с практични функции.

GTS отново е първенец, що се отнася до впечатлението за качество. Той не само е облицован с кожа и под линиятая на жабката (от 1589 евро), но тук никога не си задавате въпроса дали става дума за истинска телешка кожа. Към това се прибавят още по-изпипани до последния детайл преходи между различните материали. Като тук сравнителната степен е важна, понеже и трите автомобила са с висококачествена изработка. Benz обаче превъзхожда модела на BMW на някои места (облицовки на вратите, бутони на волана), поради което този път последният трябва да се задоволи с по-малко точки. 

Това накърнява шансовете му за обща победа в теста. Но GTS е засегнат още по-тежко – при него най-вече липсата на някои системи за подпомагане помрачава добрия резултат. Това е някак нечестно спрямо този ярък автомобил, който гледа на себе си като на машина за спортно каране и гарантирано си мисли: „Искаш ли да караш, или ще оставиш това на компютрите?“

Заключение

1. Mercedes-AMG GLC 43 4Matic (451 точки)
Високо ниво на комфорт при шофиране на спортен SUV в комбинация с изобилие от място. Без да се вълнува особено, при нужда Benz спринтира по изпълнени със завои отсечки и от време на време освежава всекидневието със звучния си глас.

2. BMW X3 M40i (447 точки)
Най-добро управление на функциите в комбинация с импулсивен редови шестак. И той се движи бързо, но най-забавна е чевръстата му задна част на мокра настилка. 

3. Porsche Macan GTS (431 точки)
Неимоверна напречна динамика в комбинация с върхова кормилна уредба. Силно впечатлява начинът, по който GTS контролира почти два тона маса при висока скорост. Не толкова превъзходен е наборът от системи за подпомагане. 

 

Текст: Томас Хелманцик
Снимки: Ахим Хартман

Коментари
comments powered by Disqus