Какво е рожденият ден без гости? Същото, което е автомобилното списание без автомобили. Затова аuto motor und sport реши да покани на своя 65-ти юбилей само автомобили – но не какви да е, а само такива, които имат някакво специално отношение към числата 6 и 5.
Юбилеят се оказва отличен повод за размисли. 65 години auto motor und sport... Не, определено не е време за ретроспекции. На някого ще вземе да прозвучи като копнеж за пенсия, а до нея ни остават още 65 години. Най-малко. Много по-добре би било да се насочим към нещо едновременно актуално и оригинално – например да направим една своеобразна виртуална експозиция на автомобилите, имащи нещо общо с числата 6 и 5.
Porsche Cayenne Hybrid
Съвсем умишлено в случая ще изключим от този списък четириколесните екземпляри с максимална мощност 650 к.с., тъй като те и без това се радват на достатъчно внимание. За по-нататък ще оставим и притежателите на подтикващ към необмислени постъпки въртящ момент от 650 Нм и ще започнем с перспективен поглед към хибридите. Само че не към онези напълно лишени от тръпка поклонници на екстремното въздържание, а към нещо малко по-така. Към Porsche и техния Cayenne Hybrid например. При това няма да се концентрираме върху нови икономични функции като свободния ход, отцепващ временно двигателя с цел оптимално оползотворяване на инерцията с минимум съпротивителни загуби, а върху системния потенциал на хибридния силов тракт и неговото отражение върху динамиката на автомобила.
Нека хвърлим светлина върху следния въпрос – възможно ли е сместа от бензин и електричество да постигне ефекта на комбинацията между азотната киселина и глицерина? И преди да се възмутите от употребата на експлозиви, нека отбележим, че в случая търсим способ за политически коректна, но все пак съдържаща осезаем емоционален заряд форма на енергопотребление. Да започнем практическите изпитания, натискайки педала на газта (или на електричеството?!) на Cayenne Hybrid до ламарината без никакви скрупули по отношение на консумацията. Както и може да се очаква от представител на тази марка, ефектът от това действие незабавно се материализира в неумолим, мощен тласък напред. 6,5 секунди за ускорение от 0 до 100 км/ч. За грамада с тегло 2,3 тона това постижение на хибридния силов тракт може спокойно да послужи за илюстрация на поговорката за сговорната дружина и повдигането на планината. Буквално.
Nissan 370 Z Roadster и VW Scirocco TSI
В качеството си на рожденици тук можем да си позволим известна волност и ще си признаем, че означаваната с кВт стандартизирана мерна единица за мощност никога не е имала особено емоционално въздействие върху нас. А как е при вас? Вдъхновява ли ви представата, че от гледна точка на киловатите на литър работен обем между шестцилиндровия атмосферен мотор на Nissan 370 Z Roadster и четирицилиндровата турбомашина на VW Scirocco TSI няма никаква разлика? И в двата случая става дума за числото 65.
88 к.с. литрова мощност звучат къде-къде по-ясно и впечатляващо – най-малкото заради по-голямото число при използване на тази мерна единица. Освен това архаичната конска сила е някак по-близка и смилаема за човешкото съзнание – достатъчно е да си представите 88 бясно препускащи мустанга... Не че 65 000 Вата в еднолитров съд звучат безобидно.
Вероятно тук е мястото за кратък размисъл по темата атмосферно или принудително пълнене. Въпросът е принципен и засяга начина, по който свежият въздух постъпва в горивните камери – доброволно или под чужд натиск? От гледна точка на суперспортните модели в качеството им на най-активната автомобилна порода, схемата на принудителното пълнене звучи меко казано странно. Помислете - първо трябва да се формира поток от горещи отработили газове, после той трябва да окаже натиск върху лопатките на турбинното колело, а то от своя страна да задвижи компресорното, което да нагнети принудително свежия въздух в цилиндрите. Доста протяжен процес с елементи на параграф 22, който очевидно трудно се съчетава с изискването за мигновена реакция от страна на двигателя при натискане на педала на газта.
Ясно е, че всеки турбокомпресор се нуждае от първоначален импулс, от своеобразен мотивационен тласък, макар че в случая на 1,4-литровия турбомотор в Scirocco нещата се случват с похвална бързина. Заслугата за това чевръсто поведение принадлежи на инженерите на VW, които извадиха турбото от дизеловия ъгъл, където бе заседнало в продължение на години, модернизираха го и го имплантираха в четирицилиндровия TSI на петото поколение Golf GTI, възвръщайки интереса на феновете към този тип машини. Тук не бива да се забравят и техническите предимства на турбомоторите при работа в режими с непълно натоварване, плюсовете по отношение на въртящия момент и не на последно място възможността за снижаване на теглото чрез даунсайзинг. Тук няма да се спираме подробно на тях, защото вие отдавна сте запознати с тази материя.
Fiat 500
Освен това като рожденици имаме право да не се впускаме в дълги обосновки на действията си. Нещо повече – празникът ни позволява всякакви волности, включително и противоречия. Затова ще се възползваме от правото си и ще отбележим, че Fiat 500 всъщност е нещо наистина забележително, макар и само в двуцилиндровата версия Twin Air. Да, да, става въпрос за турбодвигател, но той определено е най-жизнерадостният представител на гамата – другите бензинови мотори изглеждат някак спънати.
Двуцилиндровата машинка обаче пращи от живот и пулсира с лудешкото настроение на римска нощ. Оборотите не го плашат, а въпреки системата за принудително пълнене поведението му е абсолютно уверено и непринудено – факт, който се потвърждава недвусмислено от постижението от 6,5 л/100 км в тестови условия. Подобна комбинация от южняшки темперамент и технологична ефективност винаги би могла да разчита на суперлативи от наша страна.
Audi A4
Германците открай време са прицел на шеговити коментари и подмятания относно чувството им за хумор и вълнуващия стил на живот, който водят, но това не пречи на чуждоземните шегаджии да мечтаят за плодовете на тевтонския инженерен педантизъм и праволинеен стремеж към ефективност. Продукцията на Audi е типичен пример в тази насока и експортните обеми го доказват категорично.
Да вземем А4. Тези, които могат да си го позволят, бързо ще се ориентират към версията с шестцилиндров TDI в комбинация с пословичното quattro задвижване. Изобилният въртящ момент от 500 Нм е способен на истински вълшебства под предния капак на 1,8-тонния автомобил и времето от 5 секунди за ускорението от 60 до 100 км/ч на пета предавка е повече от добър аргумент в негова полза. В същото време наличието на 240 к.с. не противоречи по никакъв начин на сдържаната и дисциплинирана природа на германския TDI – ако не се възползвате често от пълната мощност, можете да пътувате средно с 6,5 литра дизел на сто километра.
Оpel Insignia OPC
Ефективното оползотворяване на енергията може да бъде отчетено и с друга мерна единица, вкоренена дълбоко в съзнанието на повечето представители на силния пол от ранна детска възраст. Класическото време „от нула до сто” е наистина сериозно мерило и затова ще се върнем още веднъж към него – този път ще стане дума за ускорението на фамилния спортист Оpel Insignia OPC.
Двете огромни ноздри в предната броня са недвусмислена декларация за намеренията на шестцилиндровия турбодвигател под предния капак на седана, преминал тежък курс на тренировки по завоите на „Зеления ад” около Нюрбург. Мощните дробове на системата за принудително пълнене са способни да нагнетят свежия въздух в горивните камери с налягане до 0,9 бара, което и осигурява време от 6,5 секунди в класическата дисциплина за ускорение. Максимумът на въртящия момент в двигателя на Insignia OPC се достига при 435 Нм. Естествено, винаги може и повече...
Mercedes SLS АMG
Така стигаме до обещаните в началото 650 Нм. Това брутално съкровище е на разположение на всеки щастлив притежател на Mercedes SLS АMG, който посмее и успее да доведе коляновия вал на 6,2-литровия V8 до 4750 оборота в минута. Ефектът върху гумите на задните задвижващи колела е разрушителен, шансът за намиране на сцепление под огромния натиск е нищожен, а в облака от синкавобял дим се топят дори професионални пистови екземпляри с широчина 295 милиметра. Ревът на осемцилиндровата машина на AMG е като извадка от мокрите сънища на Big Block-маниаците, макар че според дефиницията 6,2-литровият атмосферен агрегат попада в графата Small Block.
На практика това няма никакво значение, тъй като терминологичните подробности не пречат нито на дълбочината на автентичния отвъдокеански саунд, нито на драматизма на неудържимо вибриращата мощ. Затова е по-разумно да пропуснем и други „подробности” като емблематичните врати, респектиращата външност и отправките към легендарния прародител 300 SL и да се концентрираме върху тоста в чест на добрия стар двигател с вътрешно горене и във възхвала на това негово прекрасно атмосферно превъплъщение.
BMW 650i Cabriolet
Бурни аплодисменти безспорно заслужава и доброто старо шофиране под открито небе. В тази област е налице още едно ярко отражение на комбинацията от числата 6 и 5, съдържаща се в името на разкошния 650i Cabriolet. Между другото, този екземпляр може да бъде перфектен подарък за 65-годишнина – особено когато си го подариш сам. Елегантен, открит Gran Turismo в респектиращ формат и комфортен четириместен интериор. Какво повече му трябва на човек? Представете си плавна разходка зад волана на този красавец под топлия полъх на лятната привечер. Душата се опива от уханието на акациеви цветове, докато сетивата поемат жадно звука на нежно вибриращите под дългото торпедо осем цилиндъра... Спокойно бихме могли да продължим дълго в тази идилична тоналност, ако не бяхме наясно що за звяр се крие под изисканата линия на 650i Cabriolet.
Характерът на това баварско творение нямаше как да не разгърне истинската си същност в теста с неговото еднолично участие. Желание не липсваше и от наша страна – на 65 години здравият разум постепенно взема превес, но за щастие не се радва на пълна победа над бушуващите в дълбокото емоции. Да не говорим, че дори техническите данни на хартия в случая изглеждат като чиста провокация – 4,4-литров V8 битурбо с 407 к.с. и най-вече с 600 Нм при направо нищожните 1750 об./мин. Тоест едва-едва над границата на празните обороти... Всичко това навява тежки съмнения в способността на предните колела да удържат управляващата роля при пълна газ, освен ако колегите им отзад не бъдат озаптени по електронен път.
И наистина, изключването на системата за контрол на сцеплението с продължително натискане на бутона с надпис DSC има радикално въздействие. Създателите на модела не напразно са предвидили малко повече време за осъзнаване на тази постъпка и оценка на евентуалните последствия от нея. Изминават пет секунди преди да се появи жълтата светлинка, отбелязваща края на ограниченията. После колосът, измерван в Нютонметри, идва да напомни за себе си. Тук няма прошка.
Спирачки, завой, пълна газ. Воланът олеква, околната панорама претърпява хоризонтална транслация, а погледът се оказва вперен в страничното стъкло. Двутонният кабриолет се носи в плавен дрифт и оставя върху асфалта плътни черни татуировки под облак от синкав дим, който постепенно се разсейва в огледалата за обратно виждане.
Тук изглежда изтървахме темата... За какво говорехме всъщност?
Текст: Маркус Петерс