Налозите могат да намалят продажбите на автомобили в САЩ с 2 млн. автомобила годишно
Администрацията на Тръмп е критикувана от Европейския съюз, Канада и чуждестранните производители на автомобили, тъй като длъжностните лица смятат, че налагането на мита до 25% върху вносни автомобили и части ще доведе до увеличаване на разходите за автомобили, ще навреди на продажбите и на работните места в индустрията.
Стотици работници, наети от чуждестранни производители на автомобили, се събраха в Капитолия в четвъртък, настоявайки администрацията да отхвърли плановете, които според тях биха могли да застрашат работата си. Една двупартийна група от 150 депутати подписа писмо, в което настоява администрацията да отхвърли плановете на фона на опозицията на групите, представляващи почти всички големи производители на автомобили, дилъри, компании за части и търговци на дребно.
Административни служители и съветници на Конгреса твърдят, че проверката на митата е частично предназначена да спечели отстъпки по време на преговорите за предоговаряне на NAFTA, но е известно, че Тръмп е казал на съветниците си, че иска да наложи мита преди парламентарните избори през ноември.
Департаментът започна разследване през май за това дали вносните автомобили и части представляват риск за националната сигурност и в четвъртък са били изслушани като са свидетели автомобилни търговски групи, чуждестранни правителства и други.
Американският министър на търговията Уилбър Рос каза по време на изслушването, че е "твърде рано" да се каже дали администрацията на президента Доналд Тръмп ще наложи митата, макар че много производители на автомобили и членове на Конгреса смятат, че това е предрешено.
Той каза, че изслушването е насочено към това "дали са необходими правителствени действия, за да бъде гарантирана жизнеспособността на местното производство в САЩ".
По време на изслушването посланикът на Европейския съюз Дейвид О'Съливан заяви, че предложението за внос на превозни средства и части от "най-близките съюзници" на САЩ може да представлява риск за сигурността е "абсурдно" и "липсва легитимност".
Заместник-посланикът на Канада в САЩ Кирстен Хилман заяви при изслушването, че налагането на мита върху канадския внос би било "опустошително" за американския автомобилен сектор и че Канада ще реагира "пропорционално", ако бъдат наложени автоматични мита. "Канада не може да представлява никакъв риск за националната сигурност в САЩ", каза тя.
Група, представляваща големите производители на автомобили, заяви в четвъртък, че налагането на мита от 25% върху вносните автомобили и части ще повиши цената на американските автомобили с 83 милиарда долара годишно и ще струва стотици хиляди работни места.
'Няма доказателства'
Автомобилните производители казват, че няма "доказателства", че автомобилният внос представлява риск за националната сигурност и че митата могат всъщност да навредят на икономическата сигурност на САЩ.
Те също така са изправени пред по-високи цени след налагането на мита върху вноса на алуминий и стомана.
Алиансът на производителите на автомобили, чиито членове са General Motors, Volkswagen Group и Toyota предупредиха за въздействието на митата.
"По-високите мита за автомобили ще навредят на американските семейства и работници заедно с икономиката" и "биха повишили цената на вносния автомобил с близо 6000 долара, а цената на произведения в САЩ с 2000 долара", заяви Дженифър Томас, вицепрезидент на групата ,
Тя отбеляза, че САЩ изнасят повече от 100 милиарда долара автомобили и части годишно в други страни, докато "има дълъг списък от продукти, които в голяма степен вече не се правят в САЩ, включително телевизори, лаптопи, мобилни телефони, баскетболни топки и търговски кораби . "
Нито една компания за производство на автомобили или части не е одобрила митата, а през последните години са посочили продажби с почти рекорд.
Дженифър Кели, директор на изследователския съюз на Обединените автомобилни работници, отбеляза, че производството на автомобили в САЩ е спаднало от 12,8 млн. автомобила през 2000 г. до 11,2 млн. през 2017 г., тъй като секторът е съкратил около 400 000 работни места през този период.
"Ние предупреждаваме, че всякакви неприятни действия могат да имат непредвидени последици, включително масови съкращения за американските работници, но това не означава, че не трябва да правим нищо", каза тя, предлагайки "целенасочени мерки".
Удар върху промишлеността
Проучване, публикувано от група автомобилни дилъри в САЩ, предупреждава, че митата могат да намалят продажбите на автомобили в САЩ с 2 млн. автомобила годишно и да струват повече от 117 000 работни места за автомобилните дилъри или около 10% от работната сила.
Тръмп многократно е твърдял, че ще действа бързо, за да наложи митата още преди правителството да започне разследването си.
"Казахме, че ако не преговаряме за нещо справедливо, тогава ще предприемем огромно възмездие, което не искаме да използваме, но имаме големи правомощия", каза Доналд Тръмп в сряда. "Ние се отнасям много сериозно към автомобилите и митата ".
Назак Никахтар, помощник-секретар по търговията, обеща през следващите седмици да "извърши задълбочено, справедливо и прозрачно разследване" и ще разгледа икономическите аргументи, направени от производителите на автомобили и други в изслушването, преди да вземе окончателно решение.