Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Тест: Toyota Prius Plug-in Hybrid срещу VW Golf GTE

24.11.2017 18:03 1
1
6307192059

Дали Golf GTE ще победи патриарха на хибридите?

Summer in der City. Малка игра на думи: тук „summer” се чете не на английски, където означава топлите месеци между пролетта и есента, а на немски – като зумери, бръмчила, каквито са двата plug-in хибрида, способни да се носят тихо из града, задвижвани само с електричество. Пионерът на хибридите Toyota Prius в plug-in версия или VW Golf GTE – кой е по-добрият?

Пионерът на хибридите Toyota отначало нямаше особено желание за изяви по темата за plug-in хибридите. Но сега вече съвсем лесно може да се купи Prius с кабел и щекер за комфортно снабдяване с енергия от домашен контакт или от станция за бързо зареждане. Това удоволствие обаче не е от евтините. Версията Comfort струва в Германия 37 550 евро, но пък оборудването е наистина пълно и щедро; то включва темпомат с регулиране на дистанцията, асистенти за смяна и за спазване на лентата, LED светлини, цифрово радио и навигация.

Ако струващият 36 900 евро Golf GTE бъде оборудван на такова ниво, цената му се изкатерва над 40 000 евро. Тъй че и двата модела без съмнение не са изгодни покупки, но при GTE – какво да се прави, мислим като хора с бензин в кръвта – поне мощността отговаря на цената. Турбоагрегатът със 150 к.с. и електромоторът постигат с общи сили сумарна мощност от 204 к.с., докато Toyota посочва 122 к.с. като системна мощност на 1,8-литровия атмосферен двигател и електрическата машина. Динамика срещу спокойни маниери? Да, но за това малко по-късно. Защото между тези два plug-in хибрида са налице и по-съществени разлики. 

Класически срещу екстравагантен дизайн

Те започват още от дизайна. GTE си е изцяло Golf, класически и може би издаващ известна липса на фантазия. Prius пък със своите изключително остри линии и подчертано масивна задна част си играе на „Междузвездни войни” и сякаш крещи на наблюдателя: Виж ме, аз съм различен! В plug-in версията той е преди всичко още по-голям и е надраснал нормалния Prius с десет сантиметра, защото предната и задната част са удължени, за да поберат нови компоненти. Тук има например – за първи път в света – топлинна помпа за независимо от ДВГ отопление на интериора и устройство за предварително подгряване на акумулатора с цел оптимално зареждане и при минусови външни температури. 

Литиево-йонният пакет с обем 145 литра и капацитет 8,8 кВтч се намира под багажника вместо под задната седалка като при Prius – от което багажният обем спада на 360 вместо 510 литра. Когато погледнете под задния капак обаче, се питате дали японските литри не са по-малки от европейските. Във всеки случай вместимостта от 272 литра, посочена от VW за Golf GTE, при който 8,7-киловатчасовият акумулатор е също най-отзад, изглежда по-достоверна. 

Prius, който с няколкото си дигитални дисплея и мъничкия и къс лост за трансмисията е обзаведен футуристично, но не толкова ергономично като конвенционалния Golf, извлича от своята по-голяма с 37 сантиметра дължина по-малко полза, отколкото бихте могли да предположите. 

Наистина отзад в японеца не липсва пространство за краката (в това отношение той недвусмислено превъзхожда Golf), но наподобяващата купе линия на покрива намалява вътрешната височина; отгоре на това извитите краища на тавана се доближават твърде много до главите на седящите отзад. А когато се огледате на всички страни, бързо се убеждавате, че ниските задни странични стъкла и мъничкият, разделен от напречник заден прозорец на Prius служат само за целите на дизайна, но не и на функционалността (ако изобщо служат за нещо).

Безшумно през града

Време е да потеглим. И двата модела стартират по подразбиране в електрически режим, когато батериите им са заредени. При чисто електрическо задвижване и Prius разполага с достатъчно тяга, за да си позволи на светофара инфантилни игрички с ускорението. След 49 (при Golf: 40) километра обаче напъпва краят на безшумното движение в изцяло електрически режим. 

И при двата модела този режим е само един от няколкото възможни – наред с Eco и Power (в режима GTE на Golf кормилната уредба работи по-стегнато, предавките се превключват по-рязко, а 1,4-литровият TSI работи по-звучно) или с положението, при което се отдава предимство на зареждането на акумулатора. Превключването между режимите се усеща ясно, а взаимодействието между двигателя с вътрешно горене и електромотора протича много хармонично и в двата случая. 

Трансмисиите – безстепенна автоматична с планетарни зъбни колела при Prius, шестстепенна с два съединителя при Golf – се вписват много добре в картината на ненатрапващите се задвижващи системи. С планки на волана и конвенционален скоростен лост Golf дори буди желания за ръчни намеси и благодарение на мощното си ускоряване действително се усеща повече като GTI, отколкото като екомобил. 

Prius от своя страна не изкушава никога и никого към динамично шофиране, тъй като въпреки приличното пърначално ускорение за достигането на 100 км/ч са необходими почти 12 секунди. Неособено приятен за слуха е и фактът, че при по-високи скорости желанията дори за леко ускоряване карат мотора да набира с вой високи обороти, докато трансмисията сменя предавателното отношение и увеличава скоростта. 

И без това Prius не е в състояние да следва GTE, който независимо от многото възможности за избор на режим функционира като достатъчно динамичен компактен автомобил с конвенционален двигател. 162 срещу 222 км/ч максимална скорост – дори само тези стойности показват, че двата автомобила са сякаш от различни светове. 

В замяна на това моделът на Toyota отчита невероятни икономии на бензоколонката. В чисто електрически режим са му достатъчни 13,5 кВтч на 100 км, а в тестовия профил на ams – 1,3 л бензин 95 Н и 9,7 кВтч. Golf пък консумира също така мощно, както се движи: 19,5 кВтч, както и 3,5 л плюс 15,3 кВтч. 

Toyota Prius не знае какво е динамика на пътя

При постигането на цялата тази икономичност обаче хората от Toyota забележимо са загърбили ходовата част. Не само че Prius Plug-in реагира на неравности с повече тласъци от Golf и поема с клатене дългите вълни по настилката, докато GTE вози само малко по-твърдо от един нормален Golf. По-важното е, че по отношение на напречната динамика Toyota изостава драматично. Както при слалома, така и при смяната на лента прецизно влизащия в завои Golf с ефикасното си сцепление е толкова видимо по-бърз, че вече може да се говори за декласиране на съперника. 

В тези изпитания GTE въпреки значително по-високото си тегло се държи почти така чевръсто, както един обикновен 1.5 TSI, а в граничен режим е кротък като агънце и съвсем предвидим. Prius успява в много по-малка степен да създаде у водача усещане за сигурност при по-бързичко шофиране в завои, а още по-малко при маневри за заобикаляне на препятствие. Той се накланя повече, бързо започва да се плъзга настрани с неопределено клатене, отрано занася с предните колела или изнася навън задницата си, докато ESP не дръпне рязко юздите. 

На мене ми е все едно, аз не обичам да карам бързо по завои, ще кажат може би симпатизантите на модела. Те обаче не бива да остават равнодушни пред мизерното спиране на хибридната Toyota. Докато Prius Comfort, обут в 17-цолови гуми с размер 215, се движи съвсем чевръсто и спира прилично, за Prius Plug-in се предлагат само тесни гуми с размер 195 на малки 15-цолови джанти. Така оборудван, зарежданият с кабел Prius се справя наистина зле. Почти 40 метра спирачен път от 100 км/ч са стойност от минали десетилетия, а 43,6 метра със загрети спирачки са под всякаква критика. Нямаме нищо против борбата за всеки грам CO2, но тя става обезпокояваща, когато толкова очевидно е за сметка на сигурността.

Това обаче не е единствената причина за безспорната победа на Golf GTE в този тест. 

 

Текст: Михаел Харнишфегер´
Снимки: Ахим Хартман

Оценка

1. VW Golf GTE

1. VW Golf GTE - 456 точки

GTE разширява спектъра от достойнства на Golf с възможност за чисто електрическо движение и предимствата на хибрида по отношение на разхода. Повече няма какво да кажем – освен че удоволствието зад волана е включено в пакета. 

2. Toyota Prius Plug-in Hybrid Comfort

2. Toyota Prius Plug-in Hybrid Comfort - 412 точки

Много добре оборудваният модел за спокойно шофиране впечатлява с изключително нисък разход. С по-динамично поведение и – много важно! – с по-добри спирачки обаче той едва ли щеше да е значително по-лаком.


Технически данни

1. VW Golf GTE 2. Toyota Prius Plug-in Hybrid Comfort
Работен обем 1395 куб.см 1798 куб.см
Мощност Системна: 204 к.с. Системна: 122 к.с. (90 кВт)
Максимален
въртящ момент
Системен: 350 Нм Системен: н.д.
Ускорение
0 – 100 км/ч
7,6 сек 11,9 сек
Спирачен път
при 100 км/ч
36,6 м 39,7 м
Максимална скорост 222 км/ч 162 км/ч
Среден разход
на гориво в теста
3,5 л + 15,3 кВтч 1,3 л + 9,7 кВтч
Базова цена 36 900 евро (в Германия) 37 550 евро (в Германия)
Коментари

bo
По принцип при хибридите се търси икономичност , тук обаче голфа печелел щото бил много пъргав и било удоволствие да се кара ?! Малко си ги увъртате както ви дойде.

comments powered by Disqus