Всички прогнози след вчерашния крах на фирмения отбор на Volkswagen бяха категорични – следващият етап ще бъде първи успех за Mitsubishi по време на тазгодишното издание на Рали Дакар. Ал Атиах обаче реши да не се съобразява с предвижданията и подари на BMW X-Raid победата в обиколката около Нема.
Рали Дакар 2007 стартира с множество лоши новини за фирмения отбор BMW X-Raid. Още през първия ден Юта Клайншмит имаше технически проблеми, а след шестия отпадна другата надежда на немския тим – Герлен Шишери. Насер Ал Атиах обаче не се предаде и благодарение на неудачите около Карлос Сайнц и Жиниел дю Вилиер достигна до четвърта позиция в генералното класиране след деветия етап. 36-годишният състезател от Катар дори можеше да е пред легендата Жан-Луи Шлесер при положение, че бе избегнал грешките, донесли му наказание от общо 42 минути, но и присъствие сред първите четири е успех. Особено ако го гарнираш на следващия ден с първа етапна победа.
Въпреки че и днес фирменият отбор на Mitsubishi не съумя да изстреля свой състезател на върха, място за притеснения няма. Стефан Петерхансел финишира на четвърта позиция със закъснение от близо 2 минути, а Люк Алфан бе шести на 04:14 минути от Ал Атиах. В действителност обаче най-добре представилият се пилот на японския тим бе Хироши Масуока, който се размина с победата за 28 секунди. Така и след десетия етап челните места се заемат от пилоти на Mitsubishi. Петерхансел има аванс на върха от близо 10 минути спрямо своя съотборник Алфан, а Масуока е пети с резултат 39:47:23 часа.
Какво се случва във Volkswagen? Среднощните мъки на техническия екип на отбора явно са дали резултат и Карлос Сайнц и Жиниел дю Вилие отново са в играта. Но не и за крайния успех. Изоставането на испанеца спрямо водача Петерхансел е близо 7:45 часа, а на неговия южноафрикански колега – 8:28 часа. Успехът на финала на Розовото езеро вече е само химера, но не и етапните победи, които през тази година са запазена марка за Volkswagen. Марк Милър все още има теоретични шансове за титлата, след като изостава с 2:12 часа, но по всичко личи, че автомобилите на Mitsubishi нямат проблеми с надеждността и е много малко вероятно да допуснат изненада в оставащите пет дни.
Race Touareg 2 и днес демонстрира “буйния” си нрав. Автомобилът на Карлос Соуса, който се състезава за Lagos Team, спря на 65 километра от старта заради проблем в трансмисията. След 40 минути португалецът, който спечели първия етап на Рали Дакар, отново потегли, но само с две движещи колела, което му коства повече от час закъснение.
Сценарият при мотоциклетистите по време на десетия етап бе идентичен на вчерашния. Отново състезател от аматьорския клас финишира първи и отново Марк Кома увеличи преднината си спрямо Сирил Деспре. Хелдер Родригес с Yamaha, който бе най-бърз през втория ден и дори бе временен лидер, завърши първи с време 04:12:55 часа. Така португалецът стана вторият пилот след Янис Винтерс в аматьорския клас, достигал до етапна победа в Африка.
Битката между Кома и Деспре вече сякаш е безинтересна, тъй като по всичко личи, че испанецът няма да си позволи излишни рискове и ще запази комфортния си аванс на върха до последния етап. Има обаче едно “но”, което създава сериозни главоболия на състезателите на КТМ и то е локализирано в скоростната кутия. Ако мотоциклетът на Кома издържи до финалната надпревара на Розовото езеро, промени на върха няма да има. Ако ли не, ще дойде момент, когато Деспре ще търси реванш за миналогодишната загуба.
Новината при най-тежките машини е първата етапна победата на Ариан Броуер, който се състезава с GINAF. 49-годишният холандец премина 366-те километра около Нема за 04:36:22 часа, което е 26:22 минути по-добро постижение от това на лидера в категорията Ханс Стейси. Пилотът на MAN завърши едва седми, но все още има непробиваем аванс от близо 3 часа спрямо втория в генералното класиране Илгизар Мардеев с KAMAZ.
Поради съображения за сигурност 11-ият състезателен етап, който трябваше да се простира от Тимбукту до Нема, няма да се състои. Керванът на Рали Дакар ще пропътува единствено 280-километровата връзка между Нема и Айун-ел-Атру.Класиране след десетия етап при мотоциклетистите:
1 | Марк Кома | Испания | КТМ | 40:55:10 |
2 | Сирил Деспре | Франция | КТМ | 41:49:53 |
3 | Давид Касто | Франция | КТМ | 42:10:22 |
4 | Крис Блейз | САЩ | КТМ | 42:35:47 |
5 | Улевалсетер | Норвегия | КТМ | 43:07:30 |
6 | Родригес | Португалия | Yamaha | 43:47:26 |
Класиране след десетия етап при автомобилистите:
1 | Петерхансел | Франция | Mitsubishi | 37:35:19 |
2 | Люк Алфан | Франция | Mitsubishi | 37:45:15 |
3 | Жан-Луи Шлесер | Франция | Schles-Ford | 39:06:09 |
4 | Ал Атиах | Катар | BMW | 39:35:32 |
5 | Хироши Масуока | Япония | Mitsubishi | 39:47:23 |
6 | Марк Милър | САЩ | Volkswagen | 39:49:26 |
Класиране след десетия етап при камионите:
1 | Ханс Стейси | Холандия | MAN | 43:38:51 |
2 | Илгизар Мардеев | Русия | КАМАЗ | 46:28:55 |
3 | Ван Гинкел | Холандия | GINAF | 47:57:39 |
4 | Андре де Азаведо | Бразилия | TATRA | 48:19:13 |
5 | Алес Лопрайс | Чехия | TATRA | 48:25:30 |
6 | Филип Жакуо | Франция | MAN | 49:30:42 |