Volkswagen Race Touareg 2 – сигурно това бе най-често използваното словосъчетание днес. Двама от временните лидери по време на тазгодишното издание на Рали Дакар – Карлос Сайнц и Жиниел дю Вилиер, се простиха с надеждата за титла. Вероятно това трябва да направи и фирменият отбор на Volkswagen, който вече може да разчита само на Марк Милър и Ралф Пичфорд.
Деветият етап от Рали Дакар, който преведе кервана от Тишит до Нема, се оказа пагубен за фирмения отбор на Volkswagen. 130 километра след старта на надпреварата турбо компресорът на автомобила със стартов номер 301 се запали и обезсмисли всички усилия на временния лидер Жиниел дю Вилиер. Но едно зло никога не идва само. Карлос Сайнц, който бе на върха до шестия етап и се представяше блестящо през първата половина на Рали Дакар, също имаше сериозни трудности. Проблеми в електрониката на Race Touareg 2 оставиха испанеца на 50 километра от втората часова контрола. И Милър, и Соуса, които спряха за да помогнат на екипа Сайнц – Перин, не успяха да отстранят повредата, което се оказа пагубна за още един от козовете на фирмения отбор на Volkswagen.
Жиниел дю Вилиер се включи в най-атрактивното крос-кънтри състезание през 2003. От тогава насам южноафриканецът си спечели името на един от най-внимателните и сигурни пилоти. Благодарение на добрите технически умения и на трезвия си разсъдък Вилиер спечели второто място в миналогодишното издание на Рали Дакар и натрупа повече от половин час преднина спрямо основните конкуренти след осмия етап на надпреварата. Дори самият “господар” на най-екстремното автомобилно състезание Стефан Петерхансел оценяваше този факт: “Жиниел е феноменален пилот. Не си спомням да е пукал дори гума или да заседне в пясъците по време на цялото рали”. Оказа се обаче, че това не е достатъчен фактор, за да си на върха в Рали Дакар. Нужен е и надежден автомобил.
Volkswagen Race Touareg 2 стартира изключително силно, но след отпадането на Ватанен и проблемите с управлението на Сайнц, се видя, че тежките пустинни условия в известна степен надхвърлят неговите потенциали. Днес това стана факт. Турбокомпресорът на Вилиер се запали на километър 130-ти, а електрониката на Сайнц, който след първата проверка имаше преднина от близо 3 минути пред втория Шлесер, го предаде на 50 километра от втората часова контрола.
Изводите са ясни. Mitsubishi отново е лидер и седмата последователна победа за отбора е само на крачка. Доказаха го Стефан Петерхансел и Люк Алфан, които както през 2006 година, окупираха челото на временното класиране благодарение на стабилното представяне и по време на деветия етап от Рали Дакар (второ място за Алфан и трето за неговия съотборник).
От проблемите на Вилиер и Сайнц обаче могат да се възползват също Ал Атиах и Жан-Луи Шлесер. Състезателят на BMW X-Raid възвърна надеждите на екипа за добро представяне, въпреки неудачите около Юта Клайншмит и отпадането на Герлен Шишери, след като се изкачи на трето място в генералното класиране. Шлесер пък записа днес втори етапен успех и доказа, че победите през 1999 и 2000 година в Рали Дакар не са случайност.
При мотоциклетистите също имаше интересни събития, но те сякаш останаха извън фокуса на надпреварата. Янис Винтерс с КТМ финишира за 06:08:51 часа и записа първа етапна победа в своята кариера. Латвиецът, който не е професионален състезател, изпревари със седем минути и половина Сирил Деспре, който отново нямаше ден. Представителят на Team Gauloise трябваше да стартира с развален навигационен инструмент и да прехвърля на ръка страниците на пътната книга. Може би това бе причина за падането му на 130-ия километър, което за щастие не се оказа фатално. От неговите неудачи се възползва лидерът Кома. Каталунецът отново пропусна излишните рискове и завърши надпреварата с трето време, запазвайки близо едночасовата си преднина на върха.
Интригата при най-тежките машини все повече и повече избледнява. Ван Гинкел с GINAF спечели деветия етап, но това надали ще притесни втория за деня Ханс Стейси, който с аванс от три часа спрямо KAMAZ-а на Мардеев има правото да забрави за рисковите изпълнения.
Десетият етап от Рали Дакар ще представлява 366-километрова обиколка около Нема. Преходът от Нема до Тимбукту, който влизаше в първоначалните планове на организаторите, трябваше да претърпи корекции, тъй като Министерството на външните работи във Франция предупреди за сериозни политически размирици в Мали и заяви, че не може да гарантира сигурността на пилотите.
Класиране след деветия етап при мотоциклетистите:
1 | Марк Кома | Испания | КТМ | 36:41:31 |
2 | Сирил Деспре | Франция | КТМ | 37:36:07 |
3 | Давид Касто | Франция | КТМ | 37:52:46 |
4 | Крис Блейз | САЩ | КТМ | 38:15:51 |
5 | Улевалсетер | Норвегия | КТМ | 38:41:37 |
6 | Естеве Пуйол | Испания | КТМ | 39:13:42 |
Класиране след деветия етап при автомобилистите:
1 | Петерхансел | Франция | Mitsubishi | 33:43:23 |
2 | Люк Алфан | Франция | Mitsubishi | 33:51:13 |
3 | Жан-Луи Шлесер | Франция | Schles-Ford | 35:08:55 |
4 | Ал Атиах | Катар | BMW | 35:45:44 |
5 | Хироши Масуока | Япония | Mitsubishi | 35:57:07 |
6 | Марк Милър | САЩ | Volkswagen | 35:57:49 |
Класиране след деветия етап при камионите:
1 | Ханс Стейси | Холандия | MAN | 38:36:01 |
2 | Илгизар Мардеев | Русия | КАМАЗ | 41:43:12 |
3 | Ван Гинкел | Холандия | GINAF | 42:54:55 |
4 | Алес Лопрайс | Чехия | TATRA | 43:34:56 |
5 | Андре де Азаведо | Бразилия | TATRA | 43:35:18 |
6 | Филип Жакуо | Франция | MAN | 44:42:58 |