Организацията, оценяваща безопасността на новите автомобили, представи визия за бъдещето
EuroNCAP иска да направи автомобилите още по-безопасни в бъдеще и ще коригира своите критерии за оценка от 2026 г. Допълнителни актуализации ще следват на всеки три години.
Консорциумът EuroNCAP (Европейска програма за оценка на нови автомобили) настоява за все по-безопасни превозни средства. Базираната в Брюксел асоциацията на различни европейски министерства на транспорта, автомобилни клубове и застрахователни съюзи вече представи своя нов дневен ред.
Повече внимание към новите технологии
За да може да се отразят по подходящ начин все по-често появяващите се системи за подпомагане и технологии за автономно шофиране, четирите ключови области на оценяване от Euro NCAP – което е в сила от 2009 г. – ще бъдат адаптирани към четирите различни фази на потенциално произшествие: безопасно шофиране, избягване на инциденти, защита при удар и безопасност след катастрофа. Тази промяна ще влезе в сила от 2026 г. Освен това EuroNCAP започва да коригира критериите редовно на всеки три години. Постепенно ще се въвеждат и виртуални тестове, които подобряват защитата на уязвимите участници в движението и предоставят стимули за оценка на редица системи за наблюдение на водачите.
Най-важните допълнения към програмата на Euro NCAP с перспектива до 2030 г. включват също:
- Тестване и оценка на асистирани и автоматизирани системи за подпомагане на водача
- Оценка на технологията, която следи въздействията върху водача и отклоняването на вниманието
- Изисквания за допълнително подобряване на реалната ефективност на технологията за подпомагане с контрол на скоростта
- Тестове за активна безопасност, които симулират по-точно реална пътна обстановка и изследва дизайна на интерфейса човек-машина (HMI), за да осигури по-стабилни и ефективни системи за подпомагане на водача
- Тестване и оценяване на функциите за сигурност, активирани от V2V, V2I и V2X комуникация
- Тестове за пасивна безопасност, които обръщат повече внимание на равенството между половете и застаряващата популация водачи/пътници
- Оценка на риска от пожар и термични пробиви в електрически превозни средства и по-добра информация за оказващите първа и последваща помощ
- Насърчаване на най-добрите практики за сигурност на превозните средства и достъп до данни
- Тестовите сценарии, които оценяват безопасността на мотоциклети и скутери, както и на тежкотоварни превозни средства. Те все повече застават в центъра на вниманието на EuroNCAP, тъй като тези класове превозни средства са непропорционално замесени в инциденти със смъртни случаи и сериозни наранявания.
„Постиженията на EuroNCAP през неговата 25-годишна история са доказателство за продължаващия успех и уместност на програмата. Въпреки големите промени в безопасността на автомобилите нашата работа не е свършена. EuroNCAP твърдо вярва, че има потенциала да подобри още повече безопасността на превозните средства през следващото десетилетие в подкрепа на Vision Zero, която има за цел да елиминира смъртните случаи и тежките наранявания при пътнотранспортни произшествия“, твърди д-р Нилс Ебе Якобсен, президент на EuroNCAP.
Текст: Ули Бауман