Американският гигант вече се подготвя за банкрут на 1 юни, ако не успее да се договори с облигационерите.
Положението на закъсалия детройтски гигант General Motors се усложни допълнително, след като високопоставени представители на Европейската комисия настояха, че всякакви правителствени помощи за него и дъщерните му дружества трябва обезателно да бъдат съобразени с директивите на Общността за държавната помощ и правилата на единния европейски пазар.GM разчита на поне 3.5 млрд. евро помощ от правителствата на Германия, Великобритания, Белгия и Швеция, без които няма да успее да се отърве от европейските си подразделения Opel, Vauxhall и Saab.
Брюксел обаче възнамерява изкъсо да следи отпускането на тези субсидии и да ги блокира, ако прецени, че нарушават изключително строгото в тази област европейско законодателство. Това намерение бе потвърдено чрез съвместно заявление на еврокомисарите Нийли Крус (по конкуренцията), Гюнтер Ферхойген (по промишлеността) и Владимир Шпидла (по заетостта). Еврокомисията настоява да не бъдат вземани никакви мерки на национално ниво, без преди това да са консултирани с нея.
Междувременно от централата на General Motors в Детройт признаха, че вече подготвят документите, за да обявят банкрут от 1 юни. Това ще се случи, ако компанията не успее да се договори с облигационерите си и с правителството за намаляване на дълговете си чрез замяната им за ценни книжа.
"Надявам се, че ще се оправим и без защита по смисъла на Закона за фалитите", коментира главният финансов директор на концерна Рей Йънг. "Не искаме да се стига до там. Но ако все пак се наложи да го сторим, трябва да е бързо и стегнато".
Конкурентът Chrysler вече обяви банкрут преди две седмици, но предупреди, че и тази мярка няма да го спаси, ако не успее да се преструктурира до 1 юли. Това включва и постигането на значителни отстъпки при преговорите със синдикатите - задача, която с още по-голяма сила виси на врата и на GM.
Доскорошният най-голям производител в света обяви 6 млрд. долара пасив за първото тримесечие на годината, с което брутните му загуби за последните пет години надхвърлят 88 млрд. долара.
След потвърждението на Йънг за подготвяния банкрут акциите на гиганта паднаха до най-ниското си ниво от над седем десетилетия насам - 1.15 долара парчето.
4i4o
90 милиарда загуба за 5 години и сега половината свят умува как да ги спаси от фалит? Това дали не е абсурдно, а