За окончателното одобрение законопроектът трябва да бъде гласуван до септември
Правителствата на ЕС и членовете на Европейския парламент се споразумяха за 30 нови стандарта за безопасност за леки и товарни автомобили. Авторите на инициативата предлагат задължително оборудване на всеки лек автомобил с автоматично спиране, асистент за поддържане на лентата, електронен запис на данни („черна кутия“), мониторинг на умората на водача и ограничител на скоростта. Камионите трябва да имат системи за видимост с разпознаване на пешеходци и велосипедисти.
За окончателното одобрение законопроектът трябва да бъде гласуван, но няма съмнение, че инициативата ще бъде одобрена до септември. При този сценарий новите правила ще влязат в сила през май 2022 г. за новите автомобили, а през май 2024 г. за всички автомобили в Европа, с редки изключения. Най-големите дискусии бяха предизвикани от принудителния ограничител на скоростта - ISA (Intelligent Speed Assistance).
Въпреки че марката Volvo обеща да намали максималната скорост на своите автомобили до 180 км/ч, нейната дъщерна компания Polestar няма да направи това. "Нямаме никакво желание да диктуваме някаква скорост", заяви шефът на новата шведска марка Томас Ингелат пред изданието CNET, като посочи, че подобен ход противоречи на имиджа на производителя.
Обединеното кралство на теория скоро ще напусне ЕС, но заяви, че независимо от това ще приеме новите стандарти. Движението 20’s Plenty, което агитира за ограничаване на скоростта по улиците до 20 мили в час (32 км/ч), приветства законопроекта. В редица градове правилото Twenty’s Plenty („двадесет е достатъчно“) вече работи.
Ограниченията не без причина са наречени интелектуални. Те не ограничават скоростта на скоростомера, а се ръководят от данните на GPS-а и камерите за разпознаване на пътни знаци. По този начин системата принуждава водача да спазва ограничението в конкретния участък, където шофира.
Първоначално ISA ще издава предупредителен сигнал. Ако няма реакция, скоростта автоматично бива намалена до допустимата стойност. Шофьорът все пак ще може да се освободи от ограничителя, като натисне рязко педала на газта (например за изпреварване), но след няколко секунди ISA отново ще върне скоростта до необходимата. Освен това всяко действие ще бъде записано в „черната кутия“. Европейският съвет за безопасност на транспорта (ETSC) посочва, че на първо време, докато хората свикнат с иновациите, системата ISA ще бъде оборудвана с превключвател.
Законопроектът като важност е поставен в еднаква степен с изобретението на предпазния колан и е представен като най-значим напредък в защитата от злополуки през последните 50 години. Предполага се, че броят на инцидентите ще бъде намален с 30%, а до 2037 г. (след 15 години) ще бъде възможно да бъдат спасени повече от 25 000 живота.