28 министри на транспорта на ЕС подписаха Амстердамската декларация
Подписването на важния документ на Европейския съюз в областта на автономнине амнтомобили, за който ще стане дума по-долу, е ясeн знак за появата на безпилотните превозни средства пред широката публика. Въпреки че партньорът на евросъюза Nissan от много години работи в областта на тези автомобили, подобни изследвания на Renault (нека да наречем този проект Next Two) са много по-малко известни. И сега французите представиха в Амстердам три безпилотни демонстранционни превозни средства на основата на Espace.
Реми Бастиен, ръководител на проекта за автономно управление на алианса Renault-Nissan, каза, че за компанията е удоволствие да работи заедно с партньори, регулатори и конкуренти с цел да бъде гарантирано сигурното бъдеще по пътищата.
"Пълната автономност означава, че вече няма нужда да държите ръцете си на волана и очите ви да следят пътя", казва шефът на проекта Ерик Дебернар.
Автомобилът е оборудван с шест вида сензори: 22 ултразвукови датчика, четири камери с ъгъл на видимост от 180 ° всяка, четири радара със среден обсег, три лазерни скенера,предна камера с трифокусни разстояния и фронтален радар с далечен диапазон. Представители на компанията споделиха, че тези прототипи вече са преминали тестове по пътищата в различни страни в продължение на стотици часове. И нека отделни елементи на автономните автомобили трябва да се появят, а до 2020 г. компанията Renault възнамерява да предложи на пазара в света първите автономни коли на достъпна цена.
С появата на напълно автономни системни шофьорите ще бъдат в състояние да избегнат, както казват французите, "трудоемките" фази на пътуването – например при задръстване или на магистралата. Това време може да бъде използвано за нещо друго.
Изборът на Амстердам да бъде направена демонстрацията не е случаен: на 14 април там се събраха 28 министри на транспорта на ЕС, за да подпишат Амстердамската декларация в полза на развитието на автономните превозни средства. В нея се казва, че през следващите 20 години мобилността ще се промени решително, отколкото през последните сто години. За да се ускори процесът и да се подготви обществото, страните от ЕС се ангажираха: да разработят съгласувани стандарти, закони и наредби (национални, европейски, международн) в тази област; да обедини усилията си за внедряване на системи за комуникация-превозно средство (V2V) и автомобил-инфраструктура (V2I).
Трябва да отбележим, че масовото разпространение на автономното управление ще засегне не само производителите на автомобили, но ще е необходимо да се атаптират законодателствата, както и да се променят приоритетите на застрахователите, пътната администрация и политиците. Европейският съюз вече даде своя пример. По този начин със средства на Европейската комисия вече отняколко години работи проектът AdaptIVe, в който участват големи автомобилни производители, гиганти в електрониката, университети и институти.
Освен това в декларацията се посочва, че страните от ЕС трябва да премахнат законовите пречки пред автономните превозни средства; съдействие на колите за тестове в различни пътни уславия; обмен на информация относно използването на автономни и свързани превозни средства, с цел прилагане на принципа на "споделяне на опита "; осигуряване на конфиденциалност на личните данни в хода на обмена на такава информация; сътрудничество в тази област с други региони, по-специално САЩ и Япония.