На пистата с две суперспортни икони, украсявали стените на милиони момчешки стаи
За своето време те бяха едни от най-вълнуващите спортни автомобили – въплътени сънища, мечти и блянове на поколения любители на бързите и красиви машини. Lamborghini Countach 5000 S и Ferrari 512 TR – две червени фурии в неудържим устрем.
Ревът на мощните мотори раздира въздуха над малкото летище, а долепените до асфалта червени автомобилни икони профучават покрай случайните зрители съвсем близо една до друга. Днес обаче Lamborghini Countach 5000 S и Ferrari 512 Testarossa не се състезават помежду си, а са си дали среща за обща снимка. Въпреки че когато види пистата пред себе си, всеки от пилотите се изкушава да натисне газта докрай, все пак помним, че не по-малко от десет години делят двата неокласически модела – което в автомобилния свят означава, че принадлежат към различни поколения.
Lamborghini Countach – сензационен дизайн
По-възрастният спортист всъщност изглежда по-агресивно и нестандартно. Такъв беше още прототипът на Lamborghini Countach, показан на Женевския салон през 1971 г. Никой не остана равнодушен към този нисък клиновиден силует, към отварящите се нагоре и напред врати и към обещанието за нечувана динамика и скорост, излъчвано както от дизайна, така и от оповестените данни за двигателя на модела (достигнати в серийните версии едва през 1985 г.). Дори името му, което на пиемонтски диалект е възклицание на възхищение и учудване, свидетелства, че главният дизайнер на Bertone Марчело Гандини е осъществил най-важното си намерение: „С Lamborghini Countach исках да постигна максимална изразителност – както чрез архитектурата, така и чрез формата.”
Действително през следващите близо две десетилетия Countach си остава символ на безкомпромисен суперспортен автомобил, въплъщаващ както никой друг стремежа към повече скорост. Преди да започне серийното производство през 1974 г., главният инженер Паоло Станцани прави доста промени – най-видимите са големите въздухозаборници зад страничните стъкла и отворите за охлаждане от двете страни. Те не изменят, а по-скоро подчертават характера на автомобила, който изпитателите от онова време характеризират като див звяр.
Доброто аеродинамично притискане е цел при оформянето на Ferrari Testarossa
Не толкова сензационен, но също доста радикален изглеждаше обликът на представеното десетилетие по-късно Ferrari Testarossa. Дизайнерският екип на Pininfarina, ръководен от Леонардо Фиораванти, е изправен пред други задачи, продиктувани от стремежа към „добър притискащ натиск при висока скорост, който подобрява стабилността в поведението на пътя”. Коефициентът на обтекаемост – всъщност нелош за времето си (0,36) – тук остава на втори план, а цялата каросерия придобива очертания на крило, осигуряващо аеродинамичното притискане.
Най-характерната черта на Ferrari Testarossa обаче са дългите ребра пред големите странични отвори за въздух, необходими за охлаждането на разположените встрани от централния двигател радиатори. Тази особеност се запазва и при наследника 512 TR, представен за първи път през ноември 1991 г. На външен вид няма големи разлики – леко променена предна престилка в цвета на каросерията, друг размер джанти, различна форма на задния капак. Но според Ferrari близо 80 процента от частите са нови, тоест усъвършенстването е засегнало всички компоненти и системи на автомобила.
Дръжката на вратата се слива със страничните ребра. Когато влезете вътре, попадате върху тапицирани с кожа Conolly черупкови седалки. За модел с централен двигател интериорът изглежда доста просторен и светъл. Извитото навътре задно стъкло напомня за Ferrari Dino, но още щом запалите двигателя, всякакви асоциации с малкия шестцилиндров модел избледняват безвъзвратно.
Някога названието се е състояло от две думи – Testa Rossa
Действителният чар и характер на Ferrari 512 Testarossa се разкрива едва когато заработи дванайсетцилиндровият плосък мотор (V-образен с ъгъл между цилиндровите редове 180°). Когато тежащият 25,6 килограма колянов вал се завърти в седемте си лагера и до слуха стигне звукът от отварянето и затварянето на 48-те клапана под червените капаци над цилиндровите глави. Приятелите на марката знаят, че Testa Rossa, т.е. „червена глава” са се наричали някои състезателни модели на Ferrari от 50-те години с двулитрови четирицилиндрови и трилитрови дванайсетцилиндрови мотори.
Ferrari 512 Testarossa с неимоверно мощна тяга
Остава да проверим дали 512 TR ще се окаже достоен за името на славните си прадеди. Моторът пали веднага, но при натискане на педала за газта не се случва нищо. Защото това всъщност е спирачката. Поради големината на калника педалите са изместени вдясно и човек първо трябва да се поогледа. После обаче започва интересното.
Спортната ауспухова уредба издава звуци, които сякаш ви пренасят на писта за Формула 1. Педалът на съединителя не изисква свръхголямо усилие, премествате лоста наляво и назад и потегляте. Скоро започвате да се удивлявате на лекотата, с която маневрира този не твърде лек автомобил и на устрема, с който се отправя към хоризонта при пълна газ. Всяко трепване на десния крак предизвиква мощен тласък от страна на агрегата с 428 к.с. и секвенциална система за впръскване Bosch. Максималните 491 нютонметра се постигат при 5500 об./мин, но дори в по-ниски диапазони моторът разполага с достатъчно сили, за да не се налага да слизате често под пета предавка дори когато изпреварвате.
Ако обаче се налага да покажете бързина и превъзходство, трябва да движите енергично скоростния лост по откритите канали с твърдо хромирани ръбове. В случай на нужда Ferrari 512 Testarossa достига 200 км/ч за 16,5 секунди и дори преминава границата от 300 км/ч.
Въодушевлението на пилота от звука на мотора и разгръщането на мощността, съчетани с отлична за времето си прецизност на управлението, стабилност в завои и спонтанна водимост достига кулминация в три прости думи – да караш Ferrari! Бързото пилотиране обаче е свързано с доста работа, защото всички маневри, изискващи по-голям ъгъл на завъртане на волана, карат водача да се изпоти.
Lamborghini Countach е гореща машина в буквалния смисъл
Това важи в още по-голяма степен за Lamborghini Countach 5000 S, но като начало човек трябва някак си да влезе във високия само 1,07 метра автомобил. Първият въпрос, който си задавате след зрелищното повдигане на вратата, е дали първо да пъхнете вътре краката си, или някоя друга телесна част. Най-добрият начин е с десния крак напред. След това се прехвърляте през широкия праг и се плъзгате в дълбоката черупкова седалка, плътно до скоростната кутия.
Когато конструирал автомобила, Паоло Станцани разположил двигателя почти в средата на каросерията, а трансмисията – пред него между седалките. Така се постига по-добро разпределение на теглото, но въртящият момент трябва да се предаде назад към диференциала посредством вал, който преминава през ваната на картера.
Ефектът от това решение е силно впечатляващ за пилота на Lamborghini Countach 5000 S, но така към слънчевата топлина, преминаваща през голямото челно стъкло, се добавя загряването от двигателя и трансмисията. Само че Countach не е предназначен за кого да е, а за хора, които искат да почувстват атмосферата на истинско автомобилно състезание. Те няма да трепнат нито пред горещината, нито пред лошия обзор косо назад, нито пред наредените нагъсто в един тъмен кладенец педали, които е най-добре да натискате без обувки.
А що се отнася до усещанията от пилотирането на Countach, ще кажем, че емблемата на Lamborghini неслучайно е нападащ бик – тук наистина можете да се почувствате като тореадор, призван да укроти разярения звяр.
До 100 км/ч за 5,2 секунди с Lamborghini Countach
Първо обаче животното трябва да бъде събудено. След няколко лениви завъртания на коляновия вал силовият агрегат с работен обем от 4754 куб. см зад гърба на водача най-после се залавя за работа. Машината издава глух тътен, след което нейните шест двукамерни карбуратора устройват истинско празненство за почитателите на класическото смесообразуване. Със своите 375 к.с. тя е значително по-слаба от мотора на Ferrari, но благодарение на своето по-ниско с 280 килограма тегло Countach се изстрелва до 100 км/ч дори малко по-бързо от 512 TR – точно за 5,2 секунди.
Максималната скорост на Lamborghini Countach е 293 км/ч
Поради дългия ход на педала за газта ускоряването изисква да протягате крака си. Усилието обаче си заслужава, защото ще ви остави трайни спомени. С мощен рев чудовището се хвърля напред и лакомо започва да поглъща шосето пред вас. То изобщо не се старае да направи неравностите по пътя поносими за водача и спътника му, и колкото по-бързо го подгоните, толкова по-енергично трябва да го усмирявате.
С приближаване към респектиращата максимална скорост от 293 км/ч започва да се усеща ефектът от аеродинамичната подемна сила, който кара лицето на пилота да пребледнее. Тук би трябвало да помага грамадното задно крило на Lamborghini Countach. Навремето то се предлагаше допълнително и американците го бяха кръстили Hyundai wing, понеже струваше пет хиляди долара – толкова, колкото един Hyundai Excel.
Друг начин да изпитате нервите си и да ви избие студена пот е изследването на възможната скорост за преодоляване на завой. Широките нископрофилни гуми на Lamborghini Countach 5000 S позволяват напречни ускорения, от които стомахът ви се обръща. Впрочем същият ефект можете да постигнете и с модела на Ferrari.
Така стигаме до общото между двата суперавтомобила от различни десетилетия, своеобразни върхове на дизайна и конструкторската мисъл. Можем да го открием в радостта от необузданата мощ, в опиянението от скоростта и най-вече в оня страховит рев, който бавно заглъхва над пистата, внезапно опустяла след срещата на двете легенди.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Ferrari 512 TR
ДВИГАТЕЛ Дванайсетцилиндров V-образен мотор с водно охлаждане, ъгъл 180° между цилиндровите редове, четири горни разпределителни вала, задвижвани с ангренажен ремък, четири клапана на цилиндър, смесообразуване с Bosch Motronic M2,7, работен обем 4943 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 82 x 78 мм, мощност 428 к.с. при 6750 об./мин, макс. въртящ момент 491 Нм при 5500 об./мин.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Еднодисков сух съединител, петстепенна трансмисия.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Носеща рама от тръбна решетка, каросерия от лека сплав освен покрива и вратите, отпред независимо окачване с двойки напречни носачи, винтови пружини, амортисьори и стабилизатор, отзад независимо окачване с двойки напречни носачи, по две винтови пружини и два амортисьора от всяка страна, стабилизатор, кормилна уредба със зъбна рейка, вътрешно вентилирани дискови спирачки, джанти/гуми отпред 8 J x 18 /235/40 ZR 18, отзад 10,5 J x 18 /295/35 ZR 18.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Междуосие 2550 мм, дължина 4480 мм, широчина 1976 мм, височина 1135 мм, тегло напълно зареден 1644 кг.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Макс. скорост 309 км/ч, ускорение 0 – 100 км/ч за 5,3 сек, 0 – 200 км/ч за 16,5 сек, разход 20,7 л/100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ Ferrari Testarossa, 1984 — 1991, 7177 екз.; 512 TR, 1991 – 1994, 2280 екз.; 512 М, 1994 – 1996, ок. 500 екз.
Lamborghini Countach 5000 S (LP 500 S)
ДВИГАТЕЛ Дванайсетцилиндров V-образен мотор с водно охлаждане, четири горни разпределителни вала, задвижвани с ангренажни вериги, два клапана на цилиндър, смесообразуване с шест двукамерни карбуратора Weber 45 DC0E, работен обем 4754 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 85,5 x 69,0 мм, мощност 375 к.с. при 7000 об./мин, макс. въртящ момент 410 Нм при 4500 об./мин.
СИЛОВО ПРЕДАВАНЕ Еднодисков сух съединител, петстепенна трансмисия.
КАРОСЕРИЯ И ХОДОВА ЧАСТ Носеща рама от тръбна решетка, каросерия от лека сплав освен покрива, отпред независимо окачване с трапецовидни и триъгълни напречни носачи, винтови пружини, амортисьори и стабилизатор, отзад независимо окачване с напречни носачи, надлъжни щанги, по две винтови пружини и два амортисьора от всяка страна, стабилизатор, кормилна уредба със зъбна рейка, вътрешно вентилирани дискови спирачки, джанти/гуми отпред 8,5 J x 15 /205/50 VR 15, отзад 12J x 15 /345/35 VR 15.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО Междуосие 2450 мм, дължина 4140 мм, широчина 2000 мм, височина 1070 мм, тегло напълно зареден 1365 кг.
ДИНАМИЧНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И РАЗХОД Макс. скорост 293 км/ч, ускорение 0 – 100 км/ч за 5,2 сек, 0 – 200 км/ч за 17,8 сек, разход 23,8 л/100 км.
ПЕРИОД НА ПРОИЗВОДСТВО И ТИРАЖ Lamborghini Countach LP 400, 1974 — 1978, 152 екз.; LP 400 S, 1978 – 1982, 235 екз.; 5000 S (LP 500 S), 1982 – 1985, 323 екз.; 5000 S Quattrovalvole (LP 500 S QV), 1985 – 1988, 631 екз.; 5000 Anniversary, 1988 – 1990, 658 екз.
Текст: Бернд Войтал
Снимки: Харди Мучлер