Дори производителите на спортни автомобили разбраха, че ако не искат да останат в историята, автомобилите им трябва да станат по-икономични. За шейсетия си рожден ден Ferrari прави опит да последва новите закони в автомобилостреонето с прототипа Millechili.
Този уикенд Ferrari отпразнува шейсетата си годишнина с автомобилен парад на пистата в Маранело. По време на вечерните празненства полираният до блясък лак на повече от 1000 автомобила отразяваше искрящите фойерверки. Някои от участниците обаче бяха загрижени за бъдещето на компанията заради все по-разгорещените дискусии около наболели теми като значението на климата и глобалното затопляне, на които ставаме свидетели напоследък. Всеизвестно е, че червените „ракети” от Маранело не се числят към най-екологичните превозни средства...
Именно поради такива съображения, по време на празничната церемония освен юбилейния модел 612 Sessanta, беше показана и студията Millechili. Колата е не само значително по-малка, но и много по-лека от останалите си „събратя”: прототипът тежи 1000 кг, което е 300 кг под теглото на модела Enzo и 150 кг по-малко от FXX. Италианците преднамерено са смалили размерите на Millechili: със своята дължина от 3,88 метра той почти съвпада по дължина с актуалната генерация на VW Polo. За сметка на това обаче, широчината му е величествена (1,96 м), а от височината на Ferrari до момента така или иначе не е имало оплаквания.
Италианците изпробват нова концепция за вътрешността на спортните автомобили - за да бъде удобно шофирането при междуосие от 2,35 метра, инженерите на Ferrari са фиксирали седалките, а са направили подвижни волана и педалите на колата. За да се понижи теглото, за каросерията и окачването са подбрани по-леки материали. Не алуминий, а карбон е бил нужен за постигането на осезаеми резултати, твърдят развойните конструктори на Millechili.
Ferrari планира да използва по-малолитражни двигатели
Според Жан-Жак Ис, инженер от развойния отдел на Ferrari, „постите” сами по себе си няма да се окажат достатъчно ефективна мярка. Въпреки че в задницата на Millechili има достатъчно място за осемцилиндровите и дванайсетцилиндровите мотори на Ferrari, той остава на мнение, че верният път към снижаване разхода на гориво, е ограничаването на обема на задвижващите агрегати. Това от своя страна носи други предимства: бъдещите мотори вероятно освен по-малки ще бъдат и по-леки. Експерти изчисляват, че ако този вариант се комбинира с „по-стройна” периферия и се премахнат хидравличите спирачки, системата за задвижване би могла да загуби 100 кг от теглото си.
Ис допуска дори използване на тривиални технически решения, които отдавна са оценени от масовите производители Volkswagen и Fiat - например комбинация от турбокомресор и директно впръскване на горивото. Дори само тази мярка би довела до намаляване на вредните емисии от въглероден диоксид с 15 %. Във всички случаи обаче Ferrari ще трябва да преодолее още няколко препятствия: докато един Golf TFSI рядко преминава границата от 4000 об./мин, агрегатите на Ferrari са свикнали с много по-широк оборотен диапазон, в който да работят.Спад от 15 % не носи значителна промяна, при положение че средният разход варира от 18,3 в най-икономичния до 21,3 литра в най-спортния двигател на Ferrari. Същото важи и за стойности от порядъка на 420 и дори 490 грама CO2 на километър. Жан-Жак Ис не изключва дори въвеждането на биоетанол и хибридно задвижване. Възприемането на технологията за оползотворяване на енергията, освободена при спиране, според него е въпрос на време, понеже правилата на Формула 1 изискват прилагането на такава система от 2009 година. Ако прибавим изкусните аеродинамични настройки, които италинците изпробват в Millichili, може да се очаква общо около 40% спестяване на гориво. Разбира се, това няма да превърне един Ferrari Enzo в екологично чист състезател, но, както знаем, и еволюцията не е станала от днес за утре.