Производителите на суперавтомобили с удължени срокове за екологичните цели
Съществува изключение за производителите на автомобили в малки серии, за да отговорят на европейските разпоредби за емисиите.
Като част от преговорите в рамките на програмата „Готови за 55“ („Fit for 55“) ЕС реши не само да спре постепенно двигателите с вътрешно горене, но и да удължи крайния срок за производителите на малки серии. Съответна промяна вече позволява намаляване на емисиите на CO2 до 2035 г., а вече не до 2030 г., както беше първоначално планирано. Тогава ще влезе в сила намаление на емисиите на CO2 с 55 процента в сравнение с 1990 г.
Производители в съвсем малки серии без предписания за CO2
Промяната в крайния срок засяга онези производители, които продават по-малко от 10 000 пътнически автомобила или 22 000 лекотоварни превозни средства за една календарна година в Европа. Производителите на автомобили с по-малко от 1000 броя годишно са изключени изцяло. Ето текста на промяната:
„С оглед на по-високите общи цели за намаляване на емисиите на парникови газове и за да се избегнат потенциални ефекти от изкривяване на пазара, изискванията за намаляване следва да бъдат приведени в съответствие за всички производители, присъстващи на пазара на Съюза, с изключение на тези, които отговарят за по-малко от 1000 нови превозни средства, регистрирани през една календарна година. Следователно производителите, отговорни за 1000 до 10 000 пътнически автомобила или 1000 до 22 000 лекотоварни превозни средства, регистрирани първоначално през една календарна година, вече няма да могат да искат дерогация от специфичните за тях цели за емисии от 2036 г. нататък.“
Отстъпки за Италия
Това решение се счита за отстъпка на Италия, която месеци преди преговорите „Готови за 55“ започна да агитира за това освобождаване на производителите на малки серии и първоначално искаше да прокара удължаване до 2040 г. Не на последно място, настоящият италиански министър на околната среда Роберто Чинголани, бивш неизпълнителен директор на Ferrari, обясни, че пренастройването е предизвикателство за Ferrari и Co., понеже, както се твърди, компаниите трудно могат да използват икономии от мащаба.
Удължаването на крайния срок се разглежда и като успех за Европейския алианс на производителите на автомобили в малки серия (ESCA), в който са представени McLaren, Aston Martin, Pagani, Bugatti, Ineos, Rimac, Koenigsegg, но също така Wiesmann, Alpina и Donckervoort. ESCA твърди, че тези малосерийни производители изработват автомобили, които имат значително по-дълъг жизнен цикъл и поради малките производствени обеми имат ограничено въздействие върху емисиите в сравнение с едросерийните производители.
Lamborghini и Ferrari с електрически спортни модели от 2025 г.
Lamborghini вече обяви, че ще намали емисиите на CO2 с 50 процента до 2025 г. и ще хибридизира напълно моделната си гама до 2024 г. След 2025 г. първият електрически модел ще бъде един гран туризмо. Първият електрически автомобил на Ferrari също ще излезе на пазара през 2025 г.
Заключение
Производителите на автомобили в малки и съвсем малки серии ще разполагат с малко повече време, за да достигнат лимитите за CO2. Удължаването на крайния срок от 2030 до 2035 г. се счита за успех на Италия и лобистката асоциация ESCA. Твърди се, че конверсията е предизвикателство за Ferrari и компания, тъй като те не можели да използват никакви икономии от мащаба. Разбира се, този аргумент малко накуцва, ако се има предвид, че Bugatti и Lamborghini, както и донякъде Ferrari, са части от големи корпорации.
Текст: Холгер Витих