Италианската спортна марка може да се поздрави с нов рекорд за продажби
Имаше време, когато Ferrari изкуствено ограничаваше производството си. През 2021 г. италианците доставиха 11 155 спортни автомобила, повече от всякога.
"Нашите рекордни финансови резултати за 2021 г. отново демонстрират силата на нашия бизнес модел. Ние внимателно управлявахме впечатляващото приемане на поръчки в съответствие с нашата стратегия за преследване на контролиран растеж и поддържане на ексклузивността на марката", каза изпълнителният директор на Ferrari Бенедето Виня, коментирайки равносметката за 2021 г.
Рекордни продажби
С доставените 11 155 спортни автомобила Ferrari надмина резултата от 2020 г. с невероятните 22,3 процента. Настоящите числа дори надвишават годината преди корона кризата с 10,1 процента. При това италианците все още нямат SUV в моделната си гама. Такъв ще е Purosangue, чието представяне се очаква през тази година. Той обаче ще влезе за първи път едва в отчетите за 2023 г., когато ще започнат доставките. Вероятно тогава вече ще се забележат и първите тенденции, че клиентите на Ferrari спокойно могат да изберат и неспортен автомобил.
С оборот от почти 4,3 милиарда евро Ferrari отбелязва ръст от 23 процента спрямо предходната година. Около 3,6 милиарда идват от продажба на автомобили и резервни части. 189 милиона са донесли продажбите на двигатели на сестринската марка Maserati и особено ангажиментите във Формула 1. Ferrari инкасира забележителните 431 милиона евро с мърчандайзинг артикули и права върху търговската марка. Печалбата на Ferrari преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA) е нараснала с 34 процента до 1,53 милиарда евро. Нетната печалба нараства с 37 процента до 833 милиона евро. Италианците могат да очакват марж от 35,9 процента, който би трябвало да изкара сълзи в очите на конкурентите.
V8 е особено търсен
Бестселъри на Ferrari, които според собствените изявления на фирмата не са страдали нито от липса на чипове, нито от недостиг на материали, са V8 моделите, които включват Roma, Portofino, F8 Tributo и SF90. Те представляват 83 процента от всички доставени автомобили. Само 17 процента от всички продадени Ferrari са били оборудвани с V12 двигател. Тук интересът към покупка се фокусира върху спрения от производство 812 Superfast. Докато осемцилиндровият мотор печели 34,6 процента, дванадесетцилиндровият губи 16,1 процента.
Най-големият пазар за Ferrari отново е била икономическата зона на EMEA, тоест Европа, Близкият изток и Африка. Тук са продадени 5492 броя или 49 процента от общата продукция. Ferrari определя увеличението на 14 процента. Вторият най-силен пазар е Америка, където са доставени 26 процента от всички Ferrari. 2831 модела съответстват на увеличение от 22 процента. Азиатският регион е поел 1933 броя и по този начин 17 процента от всички продадени Ferrari – увеличение от 27 процента. Изброени отделно са Китай, Хонконг и Тайван, които представляват невероятните осем процента от тортата на Ferrari. Тук са доставени 899 автомобила, което съответства на увеличение от 97 процента.
Заключение
Корона криза, липса на чипове, затруднени доставки на материали – на това във Ferrari могат само да се смеят. Високият ценови сегмент, изглежда, е имунизиран срещу подобни неудобства. Производителят на спортни автомобили продължи да увеличава продажбите, печалбите и маржовете през 2021 г. И засега дори няма в гамата си SUV модел. Такъв няма да влезе в продажба до 2023 г.
В галерията показваме снимки от пистово пилотиране на Ferrari SF 90 Stradale (хибридно задвижване, системна мощност 1000 к.с., 900 Нм) с допълнителен пакет настройки Assetto Fiorano.
Текст: Ули Бауман
Снимки: Ferrari