Да пътувате с Ferrari Scuderia Spider 16M в тунел означава да изживеете нещо, пред което ударът от гръмотевица в едноименната песен на AC/DC звучи като игрива детска мелодийка. Ограничената до 499 екземпляра серия на 430 Scuderia се е освободила и от последните зачатъци на шумоизолация, а именно от покрива си. После нещата са добили толкова драматични измерения, че тестовата ни апаратура за малко да предаде Богу дух...
Това беше нещо много повече от обикновено преминаване през тунел зад волана на расов спортен автомобил: този път станахме свидетели на един истински бенефис. Последен, но виртуозен концерт на оркестър, който може би никога вече няма да бъде същият. Откритата версия на 430 Scuderia, наречена Scuderia Spider 16M, вероятно ще бъде последното Ferrari, получило свободата да показва радостта си от живота с цяло гърло. От Европейския съюз въвеждат по-строги ограничения за шума при автомобилите и в Маранело ще се наложи да вземат мерки.
Последният мохикан
Ние все пак сме благодарни, че имахме възможността да станем част от този грандиозен, макар и може би последен по рода си спектакъл. Този път даваме газ, докато ушите ни заглъхнат – все пак спортен кабриолет в тунел си е еквивалент на рок фестивал на открито. Срещу сумата от 255 350 евро малък брой щастливци могат да си резервират билет за концерта на най-шумните изпълнители в съвременната автомобилна индустрия – осемте цилиндъра от Маранело. Те имат общ обем 4,3 литра, мощност 510 к. с. и максимален въртящ момент 470 Нм, а при желание от страна на пилота коляновият вал е способен на високооборотни ексцесии до 8500 завъртания в минута. Наследникът на модела е вече готов и бе показан официално пред публика на IAA във Франкфурт, така че имаме привилегията да бъдем сред последните, порадвали се на лебедовата песен на „старото” поколение.
16M е допълнителното означение на най-екстремното изпълнение на F430 Spider и би било добре да споменем какво стои зад него. Буквата „M” идва от Mondiali (италианската дума за световни първенства), а 16 е броят на конструкторските титли на компанията във Формула 1. И наистина – откритият автомобил е по-близък до състезателните болиди дори от закрития си родственик.
Елитен род
Scuderia Spider 16M е абсолютният връх в развитието на серията F430 и прекрасно материално изражение на спортния мит Ferrari, който от десетилетия обитава ареала на най-висококласните спортисти: пред себе си имаме двуместен модел с централно разположен мотор, неустоимо съблазнителен външен вид, зъл като оса осемцилиндров двигател, брутален звук и свръхактивно пътно поведение. Подобно интензивно удоволствие от шофирането е типично по-скоро за мотоциклетите, отколкото за четириколесните им събратя. Накратко – това е най-истинският продукт, който в момента предлага Ferrari.
Казаното дотук с право предизвиква интереса на мнозина, а ограниченият брой автомобили още повече нажежава атмосферата. За разлика от купето 430 Scuderia, откритият Scuderia Spider 16M е лимитиран в серия от точно 499 екземпляра, които Ferrari предвижда да произведе до края на годината - всеки със специален плакет на арматурното табло, свидетелстващ за поредния му номер.
Звукова атака
За фетишистите на тема неудържим автомобилен рев със сигурност ще бъде незабравима емоция да чуят какво може Scuderia Spider. Такъв беше случаят с група мотористи, които след края на тунела бяха наострили уши и с втренчени погледи очакваха да разберат какъв е източникът на злокобния тътен. Скоро след началото на акустичната лавина се появи и самата Scuderia в цялата си прелест, а мотористите с невярващи изражения възкликнаха: „Очаквахме да се появят поне няколко състезателни машини една след друга!“. Измервателната ни апаратура изцяло потвърди субективното усещане за нещата. Върху дисплея на уреда се появи потресаващата стойност от 131,5 децибела, когато автомобилът профуча покрай него във въпросния тунел.
Резонно бе да си зададем въпроса дали и в кокпита е също толкова шумно? В крайна сметка единственото, което в такава ситуация би могло поне отчасти да филтрира звуковата атака, е електрически задвижваният покрив. А той си стои послушно прибран зад седалките... Втори опит. Сега уредът се намира вътре в автомобила, на височината на аеродинамичния дефлектор. Scuderia отново създава концентрирана зона на невоъбразим грохот, която със светкавична бързина резонира в стените и на тунела. На дисплея отново се мъдри показанието 131,5 дбА. За сравнение – това е шумът, какъвто може да чуете от реактивен самолет, преминаващ на 100 метра от вас...
Истинска Scuderia от плът и кръв
Не си мислете обаче, че 16M е само свръхефективен звуков генератор, който няма други способности: точно както „стандартната” 430 Scuderia, това е GT състезателна машина, само че с подвижен покрив. А последното между другото прави избора на отсечки за каране още по-труден.
Ако шофирате по планински серпантини с пълна газ, интензивността на акустичната емоция намалява почти наполовина. Ако потърсите тунел или път между отвесни скали обаче, няма как да се насладите на пътното поведение на този шосеен болид, което също би било непростимо. Кабриолетът тежи с 90 килограма повече от купето, но това може да се отчете само при времената за обиколка на писта (за трасето Фиорано времето е 1.26,5 минути срещу 1.25,0 минути за закрития вариант), но не и при самото управление.
Модификацията Spider си е останала истинска Scuderia от плът и кръв. 16M влиза в завоите с лудешко настървение, при нацелване на правилната траектория се катапултира по нея с хирургическа точност, без да губи безмилостното сцепление. Без никакви задръжки оборотите на двигателя се устремяват към червената зона след всяка смяна на предавка и вакханалията продължава чак докато светне LED индикаторът на волана, сигнализиращ за активиране на електронния ограничител на оборотите.
Точна ръка
Интересното е, че независимо от буйния си нрав, Scuderia Spider все пак е в състояние да компенсира голяма част от евентуалните пилотски грешки. Автомобилът е екипиран с електронно управляван самоблокиращ се диференциал и тракшън-контрол F1-Trac, които зорко следят за всички възможни индикации, предвещаващи рязка смяна на натоварването върху задния мост. Така машината е лишена от типичната за централните двигатели склонност към нервност на задницата и в поредица от завои със сменяща се посока остава стоически спокоен. Последното кара водача да се чувства като професионален състезател, макар че в повечето случаи най-малко половината заслуга на практика се пада на майсторски настроената електроника.
Без покрив Spider осигурява на пътниците едно още по-първично и автентично усещане, тъй като до сетивата им достига по-голяма част от случващото се по време на каране. Имаме предвид неща като дима от загретите гуми Pirelli PZero Corsa например. Или специфичния шум на керамичните спирачки. Да не забравяме и глухия пукот, който секвенциалната трансмисия F1 изкарва от задвижващия тракт, докато сменя предавките в рамките на 60 милисекунди. Спираме дотук – отново се отплеснахме с ода за концерта, който ни изнесе 16М.
Е, скъпи експерти от ЕС – няма да успеете да ни отнемете Scuderia Spider 16M. Твърде късно е, моделът вече се произвежда, а спомените ни за него ще са живи още дълго. И продължаваме да се надяваме, че такива машини ще има и утре.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Технически данни
Ferrari Scuderia Spider 16M | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 510 к. с. при 8500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
3,7 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 315 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
15,7 л |
Базова цена | 255 350 евро |
Mercedes-Benz
dano da dojiveem vremeto da vidim vseki metar ot patnata ni mreja da bade goden za bezproblemnoto dvijenie na podoben avtomobil... :))) mechtaite si...
най-доброто
Сръбско,диско и чалга. Кючекчини скара и малко бой. Това е по добро.
Настръхнал
AC/DC,бира и руса мацка - само това по-горе може да ги бие!