Фернандо Алонсо и Люис Хамилтън спечелиха съответно първо и второ място в Монако. След финала на надпреварата от McLaren Mercedes признаха, че при първите влизания в бокса състезателите са получи нареждане да не предприемат излишни рискове и да запазят позициите си до финала. В понеделник ФИА стартира разследване по случая, а в сряда вечер излезе с официално становище.
От отбора на McLaren изразиха задоволството си относно позицията на Международната автомобилна асоциация. “Напълно сме спокойни за разследването на ФИА, насочено към стратегията, която използвахме. Всички решения, които сме вземали преди и по време на състезанието, съответстват напълно на Международния спортен кодекс.”
Официалното становище на Международната автомобилна асоциация гласи: “След подробно прослушване на комуникацията по радиото между бокса на McLaren Mercedes и пилотите и на базата на доклада на наблюдателите на ФИА и данните, получени от отбора, смятаме, че действията на McLaren по време на Гран при на Монако 2007 са напълно законни и не е необходимо налагането на каквито и да е наказания.
Фактите:
1. Стратегията с две влизания в бокса е оптималният вариант за Монако, но при положение, че на трасето не се е появила колата за сигурност. В противен случай по-добрият избор е с едно спиране.
2. Колата за сигурност е излизала на пистата по време на четири от последните пет старта за Голямата награда на Монако
3. С оглед на правилата изборът между стратегия с едно или две влизания в бокса трябва да бъде направен преди последната квалификационна сесия
4. Данните от проучването на ФИА потвърждават предположенията, че след края на квалификациите Хамилтън е имал гориво за пет обиколки повече спрямо Алонсо
5. Това позволява на екипа на Хамилтън да избира между стратегия с едно или две влизания в бокса в зависимост от това дали колата за сигурност излезе или не по време на първата серия обиколки
6. Колата за сигурност не излезе на пистата
7. Болидите на McLaren бяха категорично по-бързи на пистата в Монако от конкурентните автомобили
Ситуацията:
Основната цел на всеки тим е един от двамата състезатели да спечели. Ако това може да бъде реализирано, екипът трябва да гарантира на втория си автомобил също оптимално добро постижение.
Колата за сигурност не се появи на пистата по време на първия стинт на Алонсо, но имаше минимален шанс това да се случи в петте допълнителни обиколки на Хамилтън. В тази ситуация бе напълно възможно той да остане зад автомобилите, които разчитат на класическа (а не изборна) стратегия с едно влизане в бокса. Те трябваше да презаредят около 40-ата обиколка, т.е. след като колата за сигурност се е прибрала (при положение, че се появила на пистата в тези пет обиколки).
За да се предпази от подобен сценарии, екипът на McLaren е извикал по-рано своя състезател в бокса, гарантирайки му второто място с или без появата на кола за сигурност.
Ако автомобилът пред Хамилтън не беше на неговия съотборник, McLaren вероятно би рискувал и оставил за възможно най-дълго време Хамилтън на пистата с надеждата, че може да изпревари лидера в бокса. В случая обаче рискът е напълно необоснован, тъй като водещият автомобил е на същия отбор. Нещо повече, подобно действие може да се окачестви като безразсъдно.
Нарежданията от бокса към пилотите да намалят газта при положение, че имат голяма преднина спрямо конкурентните състезатели, е стандартна процедура във Формула 1. Това цели ограничаване на риска от появата на технически или от друго естество проблеми. Същото се отнася и за молбата към втория пилот да не излага на излишен риск водещия си съотборник. Екипът на McLaren е имал възможност да избере най-добрата за ситуацията стратегия, тъй като автомобилите на отбора имаха сериозно предимство спрямо останалите. Няма никакво действие, което да рефлектира директно върху резултатите от състезанието."