VW up! ни навежда на някои сериозни размисли: непременно ли един автомобил трябва да бъде дълъг най-малко четири метра? Нужни ли са ни всъщност повече от 75 конски сили? Ами четири врати? Интензивното изследване на четирите 3,50-метрови автомобила трябва да покаже на какво са способни съвременните представители на най-малкия клас.
Конкуренцията на VW в класа на миниавтомобилите този път получи доста неприятна изненада. Появата на модела up! може и да беше предизвестена, но това, което компанията от Волфсбург показа на изложението IAA през септември, се оказа доста по-сериозно, отколкото се очакваше. В своята борба за първото място сред автомобилните концерни на планетата, VW очевидно смята сериозно да пренареди картите в най-малкия клас.
Представяне
up! е дълъг само 3,54 метра, а широчината и височината му са съответно 1,64 и 1,49 м. Сега спокойно можем да забравим за несполучливия предшественик Fox, нека по-добре си спомним за култовия Lupo. Неслучайно от VW натъртват, че са успели да поберат обширното вътрешно пространство на Fox в компактните външни размери на Lupo. Към това следва да се прибави грижливо и изработения интериор на новия модел. Този път няма и следа от драстични икономии. Или поне почти няма... Липсата на бутон за управление на десния прозорец от шофьорската врата изглежда прекалена – само си представете колко „приятно” ще ви бъде да се протягате до другата страна на кабината.
Иначе up! e радващо просторен, вътрешният обем е оползотворен изключително прагматично, без това да кара автомобила да изглежда като някакъв контейнер с прозорци. Ергономията почти не дава поводи за забележки – може би само позицията на седене не е съвсем оптимална за високи хора. Не липсват и редица практични детайли като например регулируемото по височина дъно на багажника. Както качеството, така и функционалността ясно показват, че някой е положил сериозни усилия преди този автомобил да се качи на конвейера. Очевидно е, че този някой не си е позволил да използва половинчати решения и това е добре.
up! дори може да се похвали с индивидуален стил и се старае да избегне всякакви прояви на нискобюджетен дизайн. В това отношение единствено Fiat и може би Renault с обновеното Twingo се очертават като реални конкуренти, всички останали представители на сегмента изглеждат с едно ниво по-ниско позиционирани. Насочвателите на въздушната струя и функционалните бутони във VW са направени по начин, който би изглеждал добре дори в автомобил от средния клас, системата „Maps+more“ с навигация, бордкомпютър и съвети за икономия на гориво също е сполучлива с нейните ефектни графики. От друга страна, с цената си от 14 300 евро за върховата версия White, up! надхвърля обичайния бюджет, който хората са свикнали да отделят за толкова малък автомобил.
Бюджетен модел
Точно по противоположния начин стоят нещата при Peugeot 107, който в добре екипираната версия Trendy струва само 18 078 лева – чудесен пример за прагматичен автомобил без преструвки. Елементарни, но издръжливи и лесни за поддръжка пластмаси, стърчащ от пода дълъг скоростен лост, максимално опростен дигитален уред за нивото на горивото в резервоара, допълнително монтиран оборотомер, евтин механизъм за сгъване на задните седалки, тук-таме се виждат неприкрити болтове. Лошо ли е обаче всичко това? Не и за истинските прагматици, които с основание ще оценят усещането за простор в аскетичния салон, няма как да останат незабелязани и множеството места за съхранение на предмети. Уви, невъзможно е да се премълчат и някои недостатъци - малкия багажник (139 литра) и скромния полезен товар от 308 кг.
Ниското собствено тегло от 872 килограма на Peugeot е достойно за пример, при това е постигнато без употребата на един-едничък грам карбон, магнизий или друг скъп материал, а единствено чрез премахване на излишното. Неприятното в случая е, че комфортът на седалките явно също е сметнат за глезотия – скромните тапицерии трудно могат да дадат надеждна опора на тялото на когото и да било.
Нещо средно
По този показател Ford Ka се представя доста по-добре – въпреки, че черните тапицерии с хромирани пръстени някак си изглеждат прекалено Heavy Metal. Въпросната особеност е част от индивидуализиращия пакет Metall, благодарение на който Ka Titanium е решена изцяло в черно и хром, а освен това стъпва на 16-цолови колела и разполага с кожен волан.
Независимо от лесно сгъващите се предни седалки, достигането до задните места също е доста heavy. Отпред мястото в Ka е достатъчно, а пред погледа на водача се простира добре изработено табло с лъскаво покритие и прилична ергономия – ако не броим твърде високо разположеният скоростен лост и архаичното управление на климатика. Аналоговите контролни прибори се разчитат само с един поглед, докато боравенето с леко обърканите менюта на бордовия компютър понякога изисква време. Ненадминато по своето пълно отстъствие на логика си остава разположението на бутона за отопление на шофьорската седалка, който се намира на конзола в долната част на самата седалка.
Двуяйчният близнак
Прекачваме се във Fiat 500. Той е технологичен близнак на Ford Ka, но двата модела изглежда са разделени още при раждането. Факт е, че общите гени на 500 и Ka проличават от разположението на елементи като бутоните за страничните прозорци и регулаторите на климатика, но приликите стигат дотук. Fiat се усеща някак си по-малък и схлупен, но това не му пречи да е значително по-симпатичен. Не, този път няма да запеем някой от химните във възхвала на „Сладкият Cinquecento”, само ще отбележим кратко и ясно: качеството, което може да се усети и докосне в този автомобил, е наистина отлично. Това се отнася както за хромираните вътрешни дръжки на вратите, така и за кожения волан, приятните на вид и допир повърхности или пък оригинално замислените бутони и превключватели.
Е, ако на човек му се наложи да седне на задната седалка, радостта бързо приключва. Достъпът дотам е труден, а мястото е достатъчно само за къси преходи. Също както пътническото пространство, багажникът при 500 също е по-малък, отколкото при Ka. Тованият отсек на Fiat побира между 185 и 610 литра, малка утеха в случая е по-големият с 60 килограма спрямо Ka полезен товар.
Какво говорят цифрите?
900-кубиковото двигателче на Fiat е само с два цилиндъра, но затова пък има принудително пълнене с турбокомпресор. Моторът с пневматично управление на клапаните ускорява еднотонния мъник за 11,6 секунди от място до 100 км/ч, а на пета предавка 500 тегли по-добре, отколкото опонентите му „на четвърта”. Едва при активиране на Eco-модуса на работа, двуцилиндровата машина става по-ленива. Наред с казаното дотук, дребният италианец не е твърде лаком в жаждата си за гориво и дори разполага серийно със старт-стоп.
Ford се задвижва от четирицилиндров двигател с обем 1,2 литра и мощност 69 к.с. (също комбиниран със старт-стоп), който работи значително по-тихо в сравнение с бодро бръмчащия Fiat, но страда от перманентна липса на тяга. Ходовата част на двата автомобила е почти идентична, но инженерите на Ford като че ли са се справили по-добре с фините настройки. По лоши пътища Fiat подскача силно, случва се дори някое от колелата за кратко да загуби контакт с пътя. При натоварена каросерия нещата се подобряват само частично. Ka вози с една идея по-стегнато и стои малко по-стабилно на пътя. Кормилната уредба оставя доста синтетично усещане, но водимостта е съвсем задоволителна.
Притежателите на 107 само могат да мечтаят за последното упоменато качество на Ka. Тук командите на водача се приемат с известно неудоволстие от страна на автомобила, а смислена обратна връзка с пътя практически остъства. Бързата смяна на посоката и прецизните траектории определено не са сред приоритетите на 107, а задачата на водача се утежнява допълнително от обстоятелството, че твърдото окачване почти постоянно държи автомобила в резонанс. Добрата новина е, че общият комфорт на возене е сравнително приличен.
And the winner is...
„Сравнително приличен” е определение, с което VW up! не би искал да се задоволи. Тежащият 938 килограма up! се справя ефективно с външните шумове, вози почти като представител на компактния клас и разполага със забележителни резерви за шофиране по неравни участъци, дори с пълно натоварване. Кормилната уредба работи леко, прецизно и хомогенно. Системата ESP е серийна, но поради уравновесения нрав на up! тя рядко влиза в действие – в критични ситуации автомобилът сам убива скоростта със склонността си към недозавиване. За пръв път в сегмента моделът се предлага с опционална система за аварийно спиране при поява на препятствие пред автомобила.
Трицилиндровият двигател със 75 к.с. не напомня излишно за себе си, при равномерно каране остава тих и беден на вибрации, а средният разход в теста отчете 6,5 л/100 км. Единствено при пълна газ моторът започва да ръмжи сърдито и да вибрира. Тишина на червените светофари? Засега не, системата старт-стоп ще се появи на по-късен етап. Но този пропуск не пречи на VW up! заслужено да спечели съревнованието, при това с голяма преднина.
Текст: Йорн Томас
Снимки: Артуро Ривас
Оценка
1. VW up! - 470 точки
Със сигурно пътно поведение, впечатляващ комфорт и солидна изработка, скъпичкият up! държи сериозна преднина пред своите опоненти. Все още има какво да се желае от някои детайли.
2. Fiat 500 - 419 точки
500 изглежда добре и със своя енергичен турбодвигател е в състояние да спечели симпатиите дори на ревностен противник на малките автомобили. Цената му обаче е твърде висока, комфортът също не е добър.
3. Ford Ka - 406 точки
Споделящ обща ходова част с Fiat 500, Ka събира точки с добро поведение, равномерно работещ четирицилиндров мотор и приемлива цена. Двигателят обаче страда от осезаем недостиг на тяга.
4. Peugeot 107 - 383 точки
107 е най-изгодният автомобил в този тест, но за жалост ниската цена издава своя произход. Чудесната динамика и ниският разход на гориво са безспорни предимства, само че налице са и минуси като оскъдния комфорт и недобрата водимост.
Технически данни
1. VW up! - 470 точки | 2. Fiat 500 - 419 точки | 3. Ford Ka - 406 точки | 4. Peugeot 107 - 383 точки | |
---|---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- | --- |
Мощност | 75 к.с. при 6200 об./мин | 68 к.с. при 6000 об./мин | 69 к.с. при 5500 об./мин | 68 к.с. при 6000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
14, 1 с | 11,6 с | 14,8 с | 14,2 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
37 м | 38 м | 38 м | 39 м |
Максимална скорост | 171 км/ч | 173 км/ч | 159 км/ч | 157 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,5 л | 6,7 л | 6,9 л | 6,2 л |
Базова цена | --- | 31 300 лева | 22 600 лева | 18 078 лева |
Sllver Lion
До редакторите: абе не виждате ли че сте сгрешили името на Peugeot поправете го :-(((
Честито
Марката Volkswagen бе отличена с една от най-престичните награди в автомобилния свят за своя нов модел up!. В конкурса “What Car? Car of the Year Awards 2012” компактният градски автомобил up! бе избран за “Автомобил на годината”, нареждайки Volkswagen сред печелившите в най-значимата категория. Конкурсът се провежда веднъж годишно и кандидатите са оценяват от редакторския екип на Британското автомобилно списание “What Car?”. Тази година експертното жури оцени общо 92 автомобила в 13 категории. За марките в Volkswagen Group тазгодишното издание донесе блестящ успех – заедно с отличията на трите бранда Audi, SEAT и интегрираноят концерн спечели 7 от 13 категории. На финалния кръг крайният победител се избира измежду победителите в отделните категории. Volkswagen заe първа позиция в четири категории. Големият победител up! първоначално бе избран за най-добър градски автомобил “City Car” според професионалната оценка на журито. Благодарение на неговите 5 звезди за сигурност в креш тестовете на EuroNCAP и предлаганата като опция функция за аварийно спиране City Emergency Braking, up! грабна и приза за сигурност - “Safety Award”. Както и през 2011 за шести пореден път Golf отново бе лидер в категорията „Малък семеен автомобил”. Volkswagen бе най-успешно представилата се марка в наградите “What Car? Awards” през 2012 и в момента е най-успешният автомобилен производител през последните 35 години в историята на конкурса: преди модела up!, 4 поколения от модела Golf (I, II, III и V) и третото поколение на Polo бяха удостоени с най-престижния приз. За британските шофьори класацията на наградите “What Car?” традиционно са важен критерий при покупката на нов автомобил.
Анонимен
Фиат 500 не е ли колата, на която се наложи да и сменят двигателя в един от тестовете!? От тези автомобили Ъп е най-добър, но и най-скъп. Ако си го вземеш с няколко екстри цената ти става като на поло. Полото е по-добре оборудвано, но отново голо като пушка.
Киро
Ахахахаха, добър довод извади. Айде сега виж кога излезе на пазара VW up :-)
Анонимен
Остави ги, те хората си знаят. От тези 4 автомобила по улиците съм виждал единствено 107/C1/Aygo и Fiat 500. Какво да говорим повече.
manibegai
Абе тези редактори кога ще се научат да отчитат цената на автомобилите като ги правят тези тестове поне в компактния клас да го правят щото пежото струва 18000 лв а фв 28600 при идентично ниво на оборудване е браво за над 10хил лв повече пари са направили подобрия автомобил да не говорим че на тази цена ще се вземе съвсем друг клас пежо или др марка от тези в теста срещу които този бръмбар няма да има шанс. Незнам дали има още промити нацистки мозъци да им вярват на тези измислени тестове в които щом има фв няма какво да го четеш.