С модела 500X Fiat направи своя дебют в популярния сегмент на компактните кросоувъри
Fiat 500Х е една от първите рожби на италиано-американското сътрудничество – използвайки технологичната платформа на Jeep Renegade, той съчетава класически италиански дух с висок потенциал за справяне с предизвикателства. Произходът на техниката сам по себе си звучи обещаващо – името Jeep отдавна се е превърнало в една от големите легенди в света на всъдеходите, така че предпоставките Fiat 500Х да предложи на клиентите си реална проходимост, е не само обещания за такава, са налице. Системата за задвижване на четирите колела е идентична с тази на Jeep Renegade и осигурява впечатляващо поведение върху всякакъв тип настилки, включително и със слабо сцепление – при леки и средно тежки изпитания извън пътя Fiat 500Х демонстрира впечатляваща компетентност за справяне с трудностите по пътя си, а липсата на шумове от каросията потвърждава обещанието на италианските конструктори, че са работили много върху устойчивостта срещу усукване.
Потенциалът на Fiat 500Х за спортно шофиране също е убедителен – макар и много лек, воланът е достатъчно директен, а стегнатото окачване не допуска склонност към клатене на каросерията. Fiat обича серпантините по пътя си, следва зададената му траектория послушно и чевръсто, склонността към недозавиване е съвсем слаба, а при по-резки смени на натоварването дори улеснява работата на водача с леко, контролирано плъзгане на задницата.
Енергичен двулитров мотор
Двулитровият мотор със 140 к.с. напълно подхожда на темпераментния нрав на автомобила. Моторът реагира охотно при всяко подаване на газ – особено при активиране на спортния режим, който втвърдява и кормилната уредба. Машината изпълнява ролята на флагман в дизеловата флотилия, като напълно очаквано осигурява добра динамика и уверена тяга, но може би най-интересното й предимство е свързано с възможността да бъде поръчана в комбинация с 9-степенна автоматична трансмисия с хидравличен преобразувател на въртящия момент, доставяна от ZF. Първият сериен автоматик с девет степени хармонира добре с турбодизеловия двигател, постигайки забележителна ефективност.
Елегантен и чевръст
Друг, не по-малко важен факт, който носи със себе си Fiat 500Х е фактът, че с този модел на Fiat действително им се удаде да направят първа успешна стъпка към това да пренесат култовите черти от дизайна на малкия 500 към един напълно нов модел и постепенно да изградят цяло семейство от разнообразни автомобили с обща дизайнерска философия. Дължината на каросерията е 4,25 метра, а широчината достига 1,80 метра, но независимо от това Fiat 500X продължава да изглежда изключително миловиден – почти колкото дребничкия Cinquecento. Да, от Fiat са съумели да създадат автомобил, който да наподобява по невероятно симпатичен начин на плюшено мече на колела, без обаче да изглежда инфантилно или несериозно. Типично по италиански, дизайнът по напълно естествен начин успява да се хареса от пръв поглед, без обаче да преминава границата на добрия вкус, залитайки към прояви на ненужен кич или самоцелна показност.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, Fiat