500X продължава да бъде един от най-ярките модели в сегмента на компактните кросоувъри
Използвайки обща технологична платформа с Jeep Renegade, Fiat 500X успява по свой самобитен маниер да комбинира автентичен италиански дух със завиден потенциал за движение по настилка с неблагоприятни сцепление. Произходът на техниката сам по себе си е отлична новина – американската марка Jeep е една от легендите в света на високопроходимите модели. Затова и фактът, че с 500Х може да се чувствате сигурни както при обичайни предизвикателства като дъжд, кал, сняг и лед, така и при по-сериозни изпитания, не бива да ни изненадва. Системата за задвижване на четирите колела е идентична с тази на Jeep Renegade и осигурява впечатляващо поведение върху всякакъв тип настилки, включително и такива със силно ограничено сцепление – извън пътя 500Х демонстрира впечатляваща компетентност за справяне с трудности, а липсата на шумове от каросията е възможно най-красноречив атестат за високата степен на защита срещу усукване на каросерията.
Чудесен партньор за градски приключения
Най-важните предизвикателства пред един съвременен кросоувър обаче се крият съвсем другаде – в градския трафик. И именно тук 500Х успява да блесне особено силно. Кормилното управление е подчертано леко и изисква минималния усилия при въртене на волана, но същевременно е достатъчно директно. Стегнато настроеното окачване не допуска склонност към клатене на каросерията, превръщайки лавирането в натоварения трафик в детска игра. Обзорът от шофьорското място е много добър, а паркирането се облекчава значително от наличието на камера за задно виждане. Поради сравнително компактните размери на каросерията и малкия радиус на завиване, провирането в тесни пространства също не представлява проблем, а немалкият клиренс, комбиниран с доста големи ъгли на атака отпред и отзад гарантира, че няма да срещнете проблеми с преодоляването на бордюри и т.н.
Двулитров дизел и деветстепенен автоматик
2,0-литровият двигател със 140 к.с. напълно подхожда на характера на 500Х. Машината изпълнява ролята на флагман в дизеловата флотилия, като напълно очаквано осигурява добра динамика и уверена тяга, а едно от предимствата е свързано с възможността да бъде поръчана в комбинация с 9-степенна автоматична трансмисия с хидравличен преобразувател на въртящия момент, доставяна от ZF. Максималният въртящ момент от 350 нютонметра осигурява уверена тяга, а благодарение на добре подбраните предавателни числа на трансмисията през повечето време задвижващият агрегат поддържа приятно ниски обороти, което се отразява благотворно както на нивото на шума в купето, така и на разхода на гориво.
Ефектен дизайн
Друг, не по-малко важен факт, който носи със себе си 500Х е фактът, че с този модел на Fiat действително им се удаде да направят първа успешна стъпка към това да пренесат култовите черти от дизайна на малкия 500 към един напълно нов модел и постепенно да изградят цяло семейство от разнообразни автомобили с обща дизайнерска философия. Дължината на каросерията е 4,25 метра, а широчината достига 1,80 метра, но независимо от това 500X продължава да изглежда по своему миловиден. Типично по италиански, дизайнът по напълно естествен начин успява да се хареса на публиката още от пръв поглед.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Fiat