Създаден с амбицията да бъде най-добър сред евтините и най-евтин сред добрите
През последните десет години автомобилният пазар доказа, че независимо от мощното въздействие на маркетинга, клиентите винаги ще търсят, наред с престижните, разумни и евтини решения. И който успее да ги предложи, ще спечели, при това много. Затова парадоксално наред с лавинообразното разрастване на SUV сегмента производителите започнаха да предлагат и бюджетни, но не твърде малки модели, чийто успех отначало изненада мнозина. Оказа се, че духът на времето не е толкова просто нещо и в него спокойно съжителстват различни предпочитания и нагласи.
Междувременно в новата категория започнаха също да се оформят пластове и вече не е достатъчно само да следваш рецептата, включваща компоненти и платформи от основната моделна гама плюс евтини решения при каросерията и оборудването плюс изнасяне на производството в страни с по-евтина работна ръка. Затова когато хората от Fiat започват да разработват наследник на Linea, те се ориентират не просто към бюджетния клас, а така да се каже, към неговия горен сегмент. Проектът Аеgea има амбицията да сътвори не просто достъпен, а истински световен модел, който да се продава в 40 държави от Европа, Средния изток и Африка плюс още десетки пазари в други части на света. За целта дизайнерите от Centro Stile Fiat в Торино се заемат да оформят външността на един автомобил, който по начало е замислен като седан, а не е триобемен дериват на популярен хечбек.
Още на автосалона в София миналата есен стана ясно, че новият модел ще носи старото име Tipo, използвано от Fiat много пъти в дългата история на концерна. Най-пресен в паметта е компактният хечбек, произвеждан от 1988 до 1995 г., носител на наградата „Автомобил на годината 1989”. Стана ясно също, че един от основните козове на модела ще бъде дизайнът и това по-късно намери потвърждение във факта, че премиерата му се състоя в самия Centro Stile, където е получил своя облик.
Пред журналистите в залата на центъра беше представен един стилен седан, оформен в добрите италиански традиции – с корпус, сякаш излят от един къс. Вместо модерните напоследък игриви ръбове тук линиите очертават мускулеста фигура, която ви настройва да очаквате динамика – дори повече, отколкото реално може да предложи автомобилът. Много добрият за класа коефициент на обтекаемост Cx = 0,29 е гаранция, че мощността на двигателите ще бъде оползотворена в максимална степен.
Седан по рождение
Въпреки че Fiat Tipo вече получи хечбек версия, а съвсем скоро се очаква и комби, акцентът при представянето беше именно върху изначалното му проектиране като седан, дори беше прокламиран слоганът "Born to be Sedan". С дължина 4,54 и междуосие 2,64 м той осигурява достатъчно място за петима пътуващи (ако водачът е с ръст 1,88 м, зад него може да седи пътник, висок 1,80 м). Не само удобните седалки, но и деветте кутии и ниши за дребни предмети с общ обем 12 литра създават комфорт за пътуване на дълги разстояния, съизмерим с предлагания от най-добрите модели в компактния и някои от средния клас. Същото се отнася за обема на багажника – 520 литра са стойност, предполагаща продължителни пътувания с много багаж. Този капацитет може да бъде разширен по гъвкав начин, като се сгъне една от двете части на задната облегалка, разделена в отношение 60:40.
На първо време новият Fiat Tipo ще се предлага с четири двигателя – два бензинови и два дизелови. Бензиновият 1,4-литров мотор е с мощност 95 к.с., ускорява автомобила до 100 км/ч за 11,5 сек и достига максимална скорост 185 км/ч. Другият бензинов агрегат е 1,6-литров, развива 110 к.с. и се доставя само в комбинация с шестстепенна автоматична трансмисия. Дизеловият Multijet II с работен обем 1,3 л има мощност 95 к.с., а по-голямата дизелова машина извлича от 1,6-литровия си обем 120 к.с. при 3750 об./мин и солидните 320 Нм въртящ момент при 1750 об./мин. С нея Fiat Tipo ускорява до 100 км/ч за 9.7 сек и достига 199 км/ч. И двата дизелови мотора разполагат с турбокомпресор с променлива геометрия и система за многократно впръскване Multijet. Конструктивните промени в двигателите позволяват те да изпълняват стандарта за вредни емисии Euro 6. Разходът на гориво е 4,1 и 4,2 л/100 км, а при версията eco на 1,3-литровия мотор със старт-стоп система – 3,7 л/100 км.
Шофираното от нас Tipo беше екипирано не само с най-мощния двигател, но и с повечето екстри, включващи 17-цолови колела с алуминиеви джанти, темпомат, камера за заден ход и датчици за паркиране отзад, както и най-високото от трите нива на мултимедийната система Uconnect с петинчов сензорен екран, шест високоговорителя с обща музикална мощност 220 вата и навигация TomTom с триизмерни карти, възприемане на гласови команди и модерна система за изчисляване на маршрутите TomTom IQ Routes. Дори ако си спестите разхода за нея, второто ниво на Uconnect (също с 5-инчов дисплей и шест високоговорителя), предлагано в три от версиите на оборудване, ще ви служи добре, като осъществява връзка със смартфон, чете на глас есемеси, стриймва музикални файлове и т.н.
Изкушаващ дизел
Дизелът със 120 к.с., комбиниран с прецизно превключваща шестстепенна трансмисия със сравнително къс ход на лоста, се оказа доста приятен партньор както за спокойно шофиране из града, така и за екскурзии по извънградски планински маршрути. Максималният въртящ момент от 320 нютонметра е налице при 1750 об./мин и е достатъчна предпоставка за съвсем прилично ускоряване и изпреварване, а по-скоро стегнато настроената ходова част държи автомобила добре в завоите и изкушава към по-спортно каране.
Така екипиран, Fiat Tipo вече не прилича на бюджетен модел, а по-скоро става израз на философията, според която умният човек е наясно без какво може да мине и без какво – не. Изграден върху платформата small wide на FCA, в техническо отношение (нищо общо с дизайна!) Tipo е близък роднина на Fiat 500 L и Jeep Renegade. Конструкторската работа е изпълнена в Турция в сътрудничество с Tofaş R&D, един от най-големите центрове за изследователска и развойна дейност в рамките на групата Fiat Chrysler. Моделът се произвежда от завода Tofaş в Бурса, Турция. В южната ни съседка той ще се продава под името Аеgea, в останалите държави от региона ЕМЕА (Европа – Среден изток – Африка) ще се нарича Tipo, а в Мексико може би Dodge Neon. На пазарите в Западна Европа по-важна роля ще играят версиите хечбек и комби.
В България Fiat Tipo се предлага с три нива на оборудване – Easy, Urban и Lounge, плюс специалните серии Practic и Lounge. Цените стартират от 22 900 лв. за 1,4-литровия бензинов вариант (ниво Practic). За по-малкия дизел ще трябва да се платят между 26 900 и 33 900 лв. а за по-големия между 32 900 и 35 900 лв.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
С новото Tipo растящият бюджетен сегмент в малкия и компактния клас получи своя аристократ – красив, достатъчно динамичен и същевременно сведен до най-необходимото. Дали наистина ще се превърне в световен модел? Това ще покаже бъдещето, но още сега можем да кажем, че дизайнерите и конструкторите от Fiat са създали един практичен, приятен за каране и сравнително достъпен автомобил.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: ams