Сравнение на двата практични модела, задвижвани от икономични дизелови двигатели
Преди обаче да надникнем какво се крие зад тези необикновено конструирани врати, нека първо разгледаме по-обстойно двата автомобила отвън. Meriva изглежда по-дълга и по-широка в сравнение с Ford B-Max и в действителност субективното впечатление се оказва абсолютно вярно – междуосното разстояние на модела от Рюселсхайм е 2,64 метра, докато Ford се задоволява с едва 2,49 метра – толкова, колкото е стойността и при Fiesta. Нещата изглеждаха по същия начин още при предшественика Fusion, който беше замислен като версия на малкия модел с по-висока позиция на седене.
Ford B-Max с 318 литра товарен обем
Ford B-Max остава верен на концепцията на предшественика, но значително го превъзхожда по отношение на функционалността с асиметрично разделена задна седалка и автоматично потъващи в пода седалищни части при сгъване на задните места. При сгъване на мястото до водача в автомобила могат да се превозват дори дъски за сърф. Което обаче не означава, че моделът е някакво транспортно чудо. С номинална стойност от 318 литра багажникът изглежда не особено внушителен, а максималната му вместимост от 1386 л също далеч не е рекордно голяма.
Повече внимание заслужава концепцията на вратите, която е позната от Nissan Prairie от 80-те години, а днес не може да бъде открита в нито един представител на съвременното автомобилостроене. Между предните отварящи се и задните плъзгащи се врати Ford B-Max няма средни колони, което трябва да улеснява качването и слизането. Упражнението обаче може да се извърши само ако предните врати са отворени. Meriva от своя страна залага на отварящи се в обратна на движението посока задни врати, които се отварят под голям ъгъл и превръщат монтирането на детско столче в детска игра.
Повече вътрешен простор и по-добър комфорт в Opel
Opel са се представили много добре и при проектирането на интериора: трите задни места могат поотделно да се местят напред и назад, като при нужда средното от тях може да се сгъва, а външните две – да се преместят навътре. По този начин петместният ван се превръща в четириместен превозвач със забележително много простор на втория ред.
Багажникът на Meriva побира между 400 и 1500 литра, полезният товар от 506 кг също превъзхожда B-Max с неговите 433 кг. По подобен начин изглеждат нещата и при допустимото тегло на прикачения товар 1200 кг при Meriva и 575 кг при Ford B-Max. Opel е по-тежък със 172 килограма и в определени отношения това му се отразява положително.
Например комфортът на возене при Meriva е значително по-рафиниран, а солидната изработка на каросерията е факт, който проличава особено ясно от отсъствието на каквито и да било паразитни шумове при шофиране по зле поддържани пътища. Качеството на изпълнение в интериора също заслужава да се окачестви като похвално високо. Превъзходна оценка заслужават и седалките, които специално в ергономичното си изпълнение осигуряват безупречен комфорт на всякакви разстояния.
Ford B-Max се управлява леко
В тези отношения Ford B-Max се представя определено по-малко убедително – а като допълнение към това моделът страда и от недостатъчно добрата работа на климатичната инсталация. Ненужно усложнена е и работата с озвучителната уредба със CD, USB и Bluetooth. Опционалната IntelliLink система в Opel се представя осезаемо по-добре. Освен лесно и удобно свързване със смартфон и други външни устройства, тази система позволява използване на различни интернет функции и има гласово командване. Merivа може да се похвали и с доста по-качествен екран на навигационната система. Сред препоръчителните опции и при двата модела е камерата за заден ход, тъй като нито един от автомобилите в теста не може да се похвали с особено добър обзор от мястото на водача.
Ford B-Max извлича определени позитиви от по-компактните си размери – той е по-маневрен, а управлението му се отличава с по-изразена лекота и спонтанност. Със своето директно и информативно кормилно управление той се усеща по-динамичен в завой в сравнение с по-скоро спокойната Merivа. От друга страна обаче на В-Max са му необходими два метра повече спирачен път от сто километра в час до състояние на пълен покой.
Интересно е да се отбележи, че макар моделът от Рюселсхайм да е значително по-тежък, а мощността на двата мотора е идентична (95 к.с.), задвижването на Opel е осезаемо по-темпераментно. Срещу 215-те Нм 1750 оборота, с които разполага Ford, Opel контрира с цели 280 Нм, които при това се постигат още при 1500 оборота в минута и това му носи сериозна преднина по отношение на динамиката и особено при междинните ускорения. Достатъчно красноречиво е да споменем, че на шеста предавка (каквато при Ford B-Max липсва), Opel се ускорява от 80 до 120 км/ч по-бързо, отколкото В-Мах на пета предавка. В рамките на теста серийно екипираната със система старт-стоп Meriva отчете разход от 6,5 л/100 км, докато конкурентът й се задоволи с 6,0 л/100 км
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Ford B-Max продължава да впечатлява със спонтанната управляемост и ниския разход на гориво, като наред с това е по-просторен и по-практичен от стандартната Fiesta. За всички, които търсят пълноценен ван с рафиниран комфорт за дълги пътувания, солидно качество на изпълнението и максимална гъвкавост на вътрешното пространство, Opel Meriva е по-доброто предложение.
Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Ахим Хартман