Първи впечатления от най-големия SUV в европейската гама на марката
Пускането на голям SUV модел е разумен ход за Ford, като се има предвид търсенето на такива модели и фактът, че марки като Land Rover вече не фигурират в портфолиото му.
Всъщност името Edge далеч не е ново за гамата на Ford. Предишното поколение, продавано в Щатите от 2006 до 2015 г., беше по-скоро кросоувър, отколкото класически SUV модел и делеше една платформа с Ford Fusion и Mazda CX-9. Сегашното поколение, проектирано и с цел да се продава в Европа, много повече се доближава до идеята за SUV. Базиран върху платформата на Mondeo и S-Max (Ford Global Midsize Platform), новият Edge има същата съдба като Моndeo, а представянето му в Европа се забави с почти две години. Хубавата вест е, че – отново както при Mondeo – конструкторите имаха възможност да отстранят някои от детските болести на модела, преди той да пристигне на Стария континент.
За разлика от първообраза си обаче Edge не идва от завод в Англия или Германия, а от Канада, въпреки че се задвижва само от дизелови двигатели. Както и Mondeo, той изглежда солидно изработен (принос за това и за безопасността има 44-процентовият дял на свръхвисокоякостна стомана в каросерията) и въпреки че е с размерите на BMW X3 и Mercedes GLC и дори ги надвишава, доближавайки се до BMW X5 (като външни мерки, но не и като междуосие), няма претенции да се намесва като техен пряк конкурент. Edge търси своя ниша в този иначе развиващ се пазар, предлагайки по-мека настройка на ходовата част, което е добре дошло за нашите условия на движение. Въпреки ускорението до 100 км/ч за 9,4 сек и максималната скорост от 211 км/ч моделът няма сериозни спортни амбиции. Тежащият 1874 кг автомобил се задвижва само от дизелови мотори с двулитров работен обем и мощност от 180 и 208 к.с. – вторият във версия с каскадно пълнене. С физическите закони не може да се пребори и автоматичната 6-степенна трансмисия с два съединителя, която иначе си върши безупречно работата.
На малко по-твърдо окачване могат да разчитат клиентите във версиите Sport, но именно с тях Edge би загубил от индивидуализма си, водейки неравна борба в сегмент, който е запазена територия за модели на BMW, Audi и Porsche. Що се касае до индивидуализма, Edge със сигурност има с какво да се похвали, макар че изострените му форми не хармонират напълно със спокойния му нрав, насочен към комфорта. Излъчването на предната част може и да има нещо общо с Audi Q7, но това е чиста случайност и съвсем естествен ход на дизайнерите предвид стилистичната философия на марката. Освен това Edge създава особено усещане по отношение на пропорциите, като със своите 2 метра широчина изглежда по-широк, отколкото предполага дължината от 4,8 метра. И ако продължим с аналогията с Audi Q7, ще открием, че пътниците в Edge разполагат с повече място за главата и раменете, отколкото във флагмана от Инголщат.
С Edge концернът продължава философията си One Ford, предлагайки автомобил с една и съща визия в Европа и в Америка. Спецификите са в задвижването – отвъд океана моделът разчита на двулитров и 2,7-литров EcoBoost и на 3,5-литров атмосферен мотор, които не се предлагат в Европа.
Интериорът на Edge не е футуристичен като на първата показана студия, но за сметка на това инженерите са работили много за подобряване на комфорта и намаляване на шума – както с пасивни звукопоглъщащи материали, така и с уникалната система за активно гасене на шум с помощта на генериран в противофаза звук. Материалите са качествени, а за комфорта се грижат седалките с вентилация и отопление, както и нагряващото се предно стъкло, което е изключително полезна екстра в студени зимни дни.
Благодарение на Edge обаче Ford вече разполага с цяла гама от SUV модели в Европа – от малкия EcoSport, през компактната Kuga до най-големия Edge. Базовата цена от 91 000 лева на версията с 208 к.с. не може да се нарече суперизгодно финансово предложение, но предимство на модела пред конкуренцията е богатото оборудване. Естествено, в този сегмент няма как да минеш без двойно предаване (базирано на многодисков ламелен съединител) или инфо-развлекателни функции и системи за подпомагане от най-високо ниво. Системата SYNC 2 освен че помага на водача да управлява телефона, аудиосистемата, климатизацията и навигацията с гласови команди, включва и функция за връзка с местната служба за спешна помощ в случай на инцидент. Сред предложенията са адаптивно кормилно управление, предна камера с обзор от 180 градуса и базирани на нея системи радарни и ултразвукови сензори, система за следене на мъртвата зона и по желание новият тип въздушни възглавници за коланите, както и адаптивни предни LED светлини. Багажникът е огромен със своите 800 литра, но конструкцията на задната седалка (макар и осигуряваща изобилие от място) е малко странна с голямото разстояние до страничните части на автомобила.
Текст: Георги Колев