Зад волана на внушителния американски SUV с plug-in хибридно задвижване
Името Explorer е повече от добре познато на всички любители на американските всъдеходи, тъй като това е един от най-добре продаваните модели на Ford зад Океана през последните десетилетия. С оглед на спецификите на американския пазар, внушителният за европейските представи Explorer в родината си всъщност е средноразмерен SUV. Решението на марката да започне официален внос на модела на Стария континент несъмнено е добре новина за феновете на американския стил и начин на живот.
Ако трябва да бъда напълно откровен, първоначалната ми реакция към идеята на Ford да пусне европейска версия на Explorer беше белязана от известни предубеждения - поради три основни причини. Първата от тях е всеизвестния факт, че американските всъдеходи, които неизменно са големи, просторни и добре оборудвани, в много случаи са доста посредствени от гледна точка на своята управляемост. Нека си го кажем направо - голям процент от този тип автомобили се чувстват като слон в стъкларски магазин по европейските пътища, а желанието им да бъдат карани единствено или 99 процента в праволинейна посока превръща поведението им в завой в истинско предизвикателство. Следващият фактор, който често разочарова при американските модели, особено на фона на разглезващия лукс и множеството екстри, е ниското ниво на качеството на материалите и изработката в интериора. Третото ми съмнение за успеха на Explorer по нашите географски ширини беше свързано с цената - все пак суми от порядъка на 140-150 хиляди лева за модел на Ford, който не е Mustang, звучат доста оптимистично на пръв поглед. Е, време е да проверим как стоят нещата в действителност - дойде моментът за първата ми среща с Ford Explorer PHEV.
Трудно може да има две мнения по въпроса, че Ford Explorer притежава наистина внушителна осанка, която е следствие както на размерите на дългата над пет метра каросерия, така и на мускулестия, типично американски дизайн. И да, именно това мачо излъчване е първият много сериозен коз в полза на модела - този автомобил се откроява много ярко на фона на останалите предложения в своя сегмент на европейския пазар. Ако търсите ярка индивидуалност и харесвате американските разбирания за дизайн, то Explorer наистина ще ви очарова.
Още една добра новина - картината във вътрешността на автомобила също е напълно положителна. Няма и помен от некачествени материали или пропуски в изработката - може да обобщим, че що се отнася до качеството на интериора, моделът не отстъпва на преките си опоненти в своя ценови клас. Дизайнът е изчистен, ергономията като цяло е добра, като видимостта от мястото на водача би могла да бъде и по-добра. Както може да се очаква, просторът е в изобилие, седалките са широки и удобни, а багажникът побира около 1700 литра при петместна конфигурация. Като че ли е излишно да споменавам, че оборудването за комфорт включва почти всичко, което би могло да ви дойде на ум, както и някои неща, за които по всяка вероятност не сте се сетили. Ето че първото съмнение се оказва напълно неоснователно - отвътре Explorer е поне толкова качествен, колкото останалите представители на европейската гама на марката.
Интересно е да видим как се представя plug-in хибридното задвижване, включващо битурбо V6 бензинов агрегат с кубатура три литра, електромотор и акумулаторна батерия с капацитет 13,6 кВтч. Може би е добре да започнем с електрическия пробег, който е около 50 км - напълно прилична стойност на фона на конкуренцията. По-интересното за мен беше начинът, по който електрическата тяга подпомага бензиновия мотор - специално при по-ниска скорост по-сериозното настъпване на газта изстрелва Explorer напред с настървение, което е едва ли не неестествено за подобен мастодонт с тегло близо два тона и половина. 457 конски сили и 800 нютонметра - показателите на задвижващата система несъмнено изглеждат респектиращо, но реалното усещане на моменти е дори по-впечатляващо от сухите числа. Средният разход на гориво при по-дълги преходи се движи в порядъка 10-11 литра на сто километра.
Идва ред да проверим както се случва, когато стигнем до първите завои. Добре, ако кажем, че в завоите Explorer се държи като добре трениран атлет, който с нетърпение очаква всяка следваща смяна на посоката и реагира с остротата на бръснач, ще бъде пресилено и невярно. Истината обаче е, че за 2,5-тонен колос с висок център на тежестта и сравнително меко настроена ходова част автомобилът се държи абсолютно прилично и пътното му поведение не се отличава много от това на един европейски SUV с подобни параметри. Казано с други думи - управляемостта няма как да бъде причислена към най-големите плюсове на Explorer, но това генерално се отнася за почти всички негови опоненти. На магистрала големият SUV се усеща стабилен и спокоен, комфортът на возене и обезшумяването допринасят за доброто представяне на дълъг път.
Е, дотук автомобилът успя да разбие два от три предразсъдъка, като същевременно ни впечатли с редица положителни качества. Нека поставим въпроса и с последното ни съмнение, касаещо цената. С максимално оборудване Ford Explorer PHEV струва около 150 000 лева. Сериозна сума, спор няма. Само че, правейки подробен разбор на това какво получава клиентът срещу тази цена и колко струва един в известна степен съпоставим представител на конкуренцията, човек рано или късно достига до доста неочаквания извод, че този автомобил всъщност изобщо не е скъп за това, което прелага. Над 450 конски сили, 800 нютонметра, plug-in хибридното задвижване, гигантски товарен обем, също толкова внушително място за пътниците, разточително оборудване и седем места - всичко това всъщност превръща Explorer в доста разумна покупка. Моделите, които могат да предложат повече и се представят още по-добре по някои показатели, струват значително повече.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Ford Explorer PHEV e изключително просторен и комфортен SUV с енергично и ефективно plug-in хибридното задвижване, който се отличава от конкурентите си на европейския пазар с автентичен американски стил. Наред с това автомобилът се продава на напълно разумна с оглед на предлаганите показатели и качества цена.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков