Малки кросоувъри с еднолитрови турбомотори – дали това е новата радост на пътя
В категорията на малките автомобили с увеличен просвет Ford Fiesta се качва на ринга с новата си версия Active. Като първи съперник там вече я очаква Kia Stonic. Ние подложихме и двата модела на изчерпателни изпитания.
Навремето давахме на търговците допълнителни пари за покриване с лак на възможно най-големи части от сивата пластмаса в автомобилите или за сваляне на каросерията с един пръст по-близо до асфалта. А днес, въпреки че спорното окачване продължава да е популярно, има тенденция да се доплаща за повдигнати над пътя мелези. Възниква въпросът – защо? И то най-вече при субкомпактните модели.
Ford Fiesta в кросоувър варианта Active и Kia Stonic разполагат само с предно предаване, нещо напълно обичайно в този автомобилен клас. Аргументът с по-високото положение на седене може да бъде приет най-много с приятелско намигване – тук пътниците седят с два-три сантиметра по-високо, отколкото в конвенционалните Fiesta и Rio. А допълнителният просвет е достатъчен максимум за по-високи бордюри, като и това не е съвсем сигурно. Следователно популярността им вероятно има нещо общо с т.нар. лайфстайл, нали така?
Затова се отправихме към площадката със стени за катерене, където направихме заключителните снимки с двата кросоувъра. Истинското приключение за тях започва едва върху нашата отсечка за тест на комфорта, на която не й достигат още няколко дупки, за да получи сертификат на офроуд полигон. Още преминаването през дългата вълна с най-малко три кръпки води до важни наблюдения: Моделът на Ford се издига по-високо на пружините си, но леко изчаква, преди да се спусне сравнително меко надолу. Kia изпълнява пружинирането над неравността по-енергично, но и с осезаеми тласъци и по-силен шум в интериора.
Като стана дума за шум – въпреки че в акустичните измервания при еднакви условия на движение резултатите на Stonic са почти на същото ниво, субективното възприятие най-често е различно, понеже аеродинамичните шумове и особено двигателят се чуват значително по-отчетливо. И тук, както и в другия автомобил, под предния капак работи еднолитров трицилиндров мотор, със звуков спектър, който някои спортни четирицилиндрови модели се стремят да наподобят чрез акустични актуатори, за да придобият подобен твърд и силен акцент. Задвижващият агрегат на Ford излъчва по-ниски честоти и като цяло остава по-дискретен.
Цилиндров даунсайзинг
Малкият работен обем и в двата автомобила се компенсира с турбокомпресори, позволяващи да бъде генериран нужният въртящ момент – 172 Нм при Stonic, с осем повече при Fiesta. И в двата модела максимумът се достига още при 1500 об./мин, но в по-скоро теоретични условия. На практика, например когато завивате на кръстовище с 15 км/ч на втора предавка, трябва да измине един дълъг момент, докато турбото се събуди наистина.
При нормално движение с по-голяма скорост обаче и двата автомобила реагират приятно енергично, като с известни нюанси според моментните обороти Kia е с една идея по-спонтанна от Fiesta – която въпреки 20-те конски сили в повече не ускорява по-бързо до 100 км/ч и изостава с половин секунда от заводските си данни. Едва на аутобан по-високата мощност става забележима, макар и в умерени граници.
По отношение на разхода двата автомобила също са равностойни и с малко над седем литра на 100 км остават в добра корелация с предлаганата мощност. Ако не се нуждаете непременно от най-мощния мотор, за 750 евро по-малко можете да получите Fiesta Active в изпълнение със 125 к.с. на трицилиндровия турбомотор.
Връщаме се на междуградския път. По отсечки с много завои моделът на Ford се усеща като малко по-чевръст благодарение на по-директната си кормилна уредба и ако някой започва плавно да презавива, това е Kia. А защо тъкмо Stonic е толкова по-бърз в изпитанията със слалом? Тогава автомобилите танцуват между конусите на границата на сцепление и понеже при Ford системата ESP не може да се изключи напълно, тя постоянно държи водача под своята опека, от което той губи не само време, но и усещане от волана.
Добрите седалки са желателни не само при подобни изпитания, но серийните спортни седалки на Fiesta, макар да прилягат плътно, не предлагат добре изразена странична опора. Затова пък гърбът ви печели от регулиращата се лумбална опора, която изобщо не се предлага за по-широко скроените седалки на Kia.
При вътрешното обзавеждане корейската фирма се е ориентирала строго към достойнствата на компактните автомобили от 90-те години: твърди полимерни материали, които благодарение на дебелината и качеството на повърхността си изглеждат неимоверно солидни и са обработени също толкова чисто, колкото в модела на Ford. При него на някои места пластмасите са с тънък пълнеж от пеноматериал, а облицовките на предните врати дори са получили малко кожа. Освен това декоративните лайстни са оформени малко по-луксозно с нещо като имитация на карбон и ограждат екрана.
По него водачът чука с пръсти по-често, понеже физическите бутони на инфо-развлекателната система Sync 3 служат главно за управление на музикалната уредба. При Kia те водят и към често използвани функции. За сметка на това със Stonic може да се разговаря само чрез Siri или Google, но пък моделът поддържа Apple CarPlay и Android Auto още в базовата си версия серийно (при Ford – срещу 200 евро). Свързването със смартфон протича безупречно чрез споменатите приложения, тъй че можете да си спестите 790-те евро за навигационната система на Kia. В пакет с нея обаче се предлага и важното цифрово радиоприемане (DAB).
Kia не предлага някои неща
Не е въпрос на пари обаче оборудването с базиран на радар темпомат, тъй като той (също както LED фаровете за 750 евро) се доставя само за младежа от Кьолн (в Пакет за безопасност II, 350 евро). Stonic предлага само обикновено устройство за регулиране на скоростта, като избраната стойност не се показва в скоростомера – любопитна особеност на някои азиатски автомобили.
Fiesta Active също може да предложи такъв темпомат. Страничните й огледала и на живо са толкова малки, колкото изглеждат на снимките. Заслужаващата препоръка предупредителна сигнализация за автомобил в мъртвата зона струва 425 евро, в които са включени лакирани корпуси на огледалата и електромоторчета за сгъването им.
Без подкрепата на електромотор се отварят задните капаци. Зад тях във Fiesta може да се натоварят 311, а в Stonic – 352 литра багаж. Практична особеност и на двата автомобила е подвижният под на багажника. За Fiesta той струва 75 евро, но пък може да бъде изправен при товарене и после под него да се прибере рафтът, покриващ багажника. В Stonic за този панел трябва да се търси място някъде другаде.
Друга хитроумна екстра при Ford е защитата за ръбовете на вратите (150 евро), която при отваряне автоматично се плъзга около ръба и предпазва както него, така и паркирания в съседство автомобил. Най-добрите места са, естествено, на първия ред, но и отзад двама пълнолетни пътници не седят натясно. Задната седалка на Kia обаче е с малко по-стегната тапицерия.
Тъй че двамата търсачи на приключения са отлично екипирани за всекидневието, но както предполагахме в началото, надбавките в цената спрямо конвенционалните им събратя нямат рационално оправдание. При Fiesta за аналогично оборудван Active вариант трябва да платите около 800 евро повече, а при Stonic ще ви поискат цели 2000 евро над цената на Rio. Срещу тях обаче получавате напълно самостоятелна каросерия, а не само различни външни части.
Това може да повлияе върху решението за покупка – но не задължително. В края на краищата един автомобил трябва да носи радост и ако това изисква допълнително плащане, което е в здравословно съотношение с полученото лично удоволствие, ще кажем – ами добре, разбира се!
Заключение:
1. Ford Fiesta Active 1.0 Ecoboost Plus
402 точки
И във версията Active Fiesta си остава комфортен, извънредно балансиран малък автомобил и печели във всички раздели на това сравнение с изключение на темата за разходите.
2. Kia Stonic 1.0 T-GDI Spirit
389 точки
Ако комфортът не е толкова важен за вас, ще откриете чудесна алтернатива в шикозния Stonic. Тук липсват обаче ксенонови или LED светлини.
Текст: Томас Хелманцик
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт