Зад волана на най-новото издание на бестселъра
Никой не поправя здрави неща и не променя печеливши схеми. Затова няма нищо странно в това, че осмото поколение на Fiesta прилича страшно много на своя предшественик, в чийто актив броят на наградите съперничи единствено на броя на рекордите. Поне що се отнася до външността – ако изключим „по-усмихнатите“ очертания на предната решетка и най-вече хоризонтално разположените задни светлини, новата Fiesta се придържа плътно към пропорциите и компановъчната схема, които направиха предшественика й толкова привлекателен.
Но външността не е всичко, а най-важното е невидимо за окото. Широката употреба на високоякостни стомани в каросерийната структура например не може да се види, а само да се усети. При това не непосредствено, а в компетентната работа на окачването, което и досега бе еталон в класа по редица показатели. Да речем, в динамичното поведение при амбициозен стил на шофиране, където новата генерация се справя още по-добре благодарение на споменатата вече структурна основа и реконструкцията на всички елементи с отношение към поведението в завой. Конструкцията на предницата е два пъти по-корава от тази на предходния модел, накланянето на каросерията е сведено до минимум с прилагането на лек и устойчив тръбен напречен стабилизатор, а версията ST Line е с още 30% по-устойчива на напречните колебания благодарение на по-стегнатите настройки на пружините амортисьорите и намаления с 10 милиметра клиренс.
Неочакван комфорт
Но динамиката далеч не е единстве- ното качество на ходовата част. В добрите традиции на предходния модел, но на ново, неочаквано високо равнище се оказа и комфортът на возене на новата Fiesta. Окачването се справя еднакво добре с неравностите при висока скорост по магистрала и с грубите сътресения от некачествената настилка, демонстрирайки баланс, който съперничи на този в горния клас. Добрата шумоизолация и удобните седалки също допринасят за комфорта на борда – на просторната атмосфера се радват както водачът и неговият спътник отпред, така и пътуващите на втория ред. Прави впечатление, че Ford са вложили значителни инвестиции и по отношение на материалите във всичките версии на изпълнение – не само при изтъкания от естествена кожа и фини материи Vignale. Доскоро типичните за малкия клас твърди пластмаси са изтласкани на трети план, а качеството на изработката с хармонични цветове и малки фуги между панелите е отлично допълнение към напълно променената ерго- номична схема на арматурното табло с голям, централно разположен сензорен екран и тотална редукция на изобилието от бутони при предходното поколение на модела. Допълнително предлаганата озвучителна система Bang & Olufsen с обща мощност 675 вата e още едно ярко доказателство за порасналите амбиции на Fiesta, които намират отражение и в централизираната система за контрол на функциите SYNC 3, възприемаща както многопръстови жестове, така и гласови команди с цели изречения. Броят на електронните системи за подпомагане на водача в новото поколение може да достигне 15. Асистентите черпят информация от
две видеокамери, три радарни модула и общо 12 ултразвукови сензора
по цялата периферия на каросерията. В това отношение Fiesta също е една от първите, които надхвърлят границите на своя клас.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
езависимо от желанието на Ford да последва потребителските нагласи и да не променя безспорно доказалите се компановъчна схема и стилистика на модела, осмото поколение на Ford Fiesta демонстрира значителен ръст в сравнение с предшественика си в технологично и качествено отношение. За щастие, отличната ходова част и активното
оведение на пътя също са запазили своето приоритетно място в репертоара на Fiesta.
Текст: Мирослав Николов