Fiesta е първият модел на Ford, създаден според новата „световна” политика на компанията, и ще се продава в различни краища на земното кълбо без почти никакви промени. Четвъртата генерация на малкия автомобил има амбицията да бъде радикално различна от своите предшественици. Тест на версията с 1,6-литров бензинов двигател.
Още щом застанете лице в лице с новото поколение на така добре познатата из цяла Европа Fiesta, няма как да не си помислите, че това е съвсем нов модел, при това от по-голям клас. Истината е, че габаритите на автомобила са се увеличили сравнително слабо спрямо предшественика – два сантиметра в дължина, четири в ширина и пет във височина - но излъчването му го кара да изглежда по-едър и масивен. По подобие на използващата същата технологична платформа Mazda 2, новата Fiesta дори е „отслабнала” с 20 килограма.
Дизайнът е пренесен почти директно от серията концептуални разработки с името Verve и изглежда свежо и дръзко, без да залита към излишна екстравагантност. Fiesta очевидно иска, освен да запази старите си фенове, да спечели и сърцата на съвсем нов тип публика – цялостното усещане от автомобила няма нищо общо с който и да е от моделите, носили досега това име.
Високо ниво на оборудване
Базовото изпълнение е серийно екипирано със система ESP, пет въздушни възглавници и централно заключване, а върховата версия Titanium разполага също с климатик, алуминиеви джанти, светлини за мъгла и редица „апетитни” детайли в интериора. За разлика от основните цени за модела, които независимо от доброто оборудване изглеждат малко високи, доплащането за „екстрите” е учудващо изгодно.
Всяка от трите модификации Sport, Ghia и Titanium има свой собствен стил: Рут Паули, която е шеф-дизайнер по цветовете, материалите и довършителните работи за всички модели на Ford Europe, пояснява, че Sport има пуритански-агресивен характер и е насочена най-вече към младите хора, Ghia е за тези, които ценят спокойствието и обичат меките, преливащи тонове, докато топверсията Titanium е подчертано технократска и същевременно изискана, стремейки се да задоволи най-взискателните.
Стилната дама с охота разказва, че според личния й вкус най-привлекателните цветове за лаковото покритие на Fiesta са небесносиньото и искрящото жълто-зелено (което по нейните думи е вдъхновено от любимия й коктейл кайпириня). Именно в последния нюанс е решена каросерията на използвания за фотосесията автомобил и категорично можем да потвърдим, че правеше огромно впечатление сред автомобилния поток по пътищата на Тоскана.
Внимание върху детайлите
Прави впечатление почти идеалната ергономия на оформения по доста нестандартен начин кокпит - Fiesta е нагледен пример за нетрадиционен и на места дори причудлив дизайн, който все пак е напълно функционален. Материалите са с много добро за категорията качество - типичните за малките автомобили твърди полимери могат да бъдат намерени само по най-скришните ъгли на вътрешността, таблото е изтеглено напред, но матовото му покритие не се отразява в челното стъкло, а сравнително тънките предни колони не затрудняват видимостта толкова, колкото при мнозинството конкурентни модели.
Щом седне на шофьорското място, човек след секунди започва да се чувства като в автомобил със спортен дух – разположението на волана, скоростния лост, педалите и опората за левия крак пасват толкова естествено, сякаш са продължение на крайниците, елегантните прибори се разчитат при всякакво осветление и не налагат отклоняване на погледа.
Изненада на пътя
Истинската изненада настъпва, когато човек стигне до първия си завой с новата Fiesta. Сам по себе си фактът, че Ford през последните години са едни от всепризнатите майстори по отношение на динамичното пътно поведение, е добре известен, но това не прави представянето на новото им творение по-малко възхитително. Планинските пътища с виещи се серпантини са като роден дом за Fiesta и удоволствието от шофирането навлиза в такива измерения, че няма как да не си зададем въпроси като „Наистина ли това е постижимо с един съвсем обикновен модел от малкия клас?” и „Да не би пък да сме зад волана на спортната версия ST, но някак си сме пропуснали да забележим отначало?”.
Управлението е изключително (за някои вкусове даже прекомерно) директно, резервите на окачването са фантастични за подобен автомобил, а 1,6-литровият бензинов двигател реагира моментално на всяка команда и предоставя уверена и равномерна тяга в почти целия оборотен спектър. Разбира се, 120-те конски сили не са достатъчни да превърнат Fiesta в расов спортист, но при поддържане на постоянно високо ниво на оборотите динамиката е значително по-добра, отколкото би могло да се предположи по техническите параметри на хартия.
Автомобилът изтегля без проблем по обратни наклони на висока предавка и с под 2000 оборота в минута, което ни кара при първа възможност тихомълком да се уверим, че инженерите на Ford все пак не са скрили турбокомпресор под предния капак. Не го откриваме, така че обяснението за респектиращите възможности на задвижването остава да се търси само в таланта на инженерите. Осезаема е обаче липсата на шеста предавка – при магистрално темпо от 130 километра в час стрелката на оборотомера преминава делението 4000 и, предвид късите предавателни числа на кутията, няма нищо учудващо във високия разход на гориво.
Не може да има съмнение, че с новата си Fiesta Ford правят лъвски скок напред и нагоре. Хармоничният комплекс от качества, липсата на непреодолими недостатъци и прекрасното пътно поведение заслужават да бъдат оценени.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков, Ахим Хартман
Оценка
Ford Fiesta 1.6 Ti-VCT Titanium
Ако не беше високият разход на 1,6-литровия бензинов двигател, новата Fiesta без проблем щеше да си заслужи максималната оценка от пет звезди. Без да броим този недостатък и ограничения обзор от мястото на водача, автомобилът практически не показва никакви съществени слабости.
Технически данни
Ford Fiesta 1.6 Ti-VCT Titanium | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 88 кВт (120 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м |
Максимална скорост | 161 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,6 л./100 км |
Базова цена | 17 000 евро (за Германия) |
анонимен
Ако изобщо покупка на кола може да се нарече инвестиция. По -скоро да го наречем... добър избор на автомобил :_)
Ясен
Старата Фиеста поне не беше клонинг на Мазда.
Е.П.
Аз си поръчах това бижу и го чакам до събота да пристигне:) С двигател 1,4 бензинка 96к.с. titanium + спорт и още някои екстри.Излезна ми близо 28 000 лв.,но мисля,че направих добра инвестиция:)
angel.krasimirov
Здравейте, аз тествах и вече си поръчах тази фурия! Дори с базовия двигател 1.25 DuraTec 82 к.с. има перфектно пътно поведение. С изключение на вътрешните дръжки на вратите и пласмасата по вътрешните А-Колони салона е с материали по-добри от тези на Фокус и съизмерими с тези в Мондео! Това донякъде обяснява защо дадох 21600 лв., а не си взех Фабия със същите екстри и мощност за 18000 лв., въпреки по-доброто и представяне в теста на AMS. Все пак ще е световен модел, а и е с пояти 28 месеца по-нов модел...
Kater
Имах удоволсвието да карам този автомобил. Въпреки опитите ме да го опиша с една дума нищо не се получи. Просто е невероятно добър автомобил за този клас. Да, колата много прилича на Мазда 2, но тези два модела са близнаци още от времето на Мазда 121. Този автомобил доставя истинско удоволствие във всеки един аспект. Тестваната от мен версия беше с 1,4 бензинов двигател около 100 к.с. Колата реагира много спонтанно и при нормално каране и при по-агресивно такова. За поведението на пътя просто нямам думи.... И не на последно място наживо Фиеста изглежда в пъти по-добре отколкото на снимките, както отвън , така и вътре.
vargala81
не забравяйте че форд до вчера притежаваха 37% от мазда .20% продадаха и все още притежават 17%
доброто
ами да, бадж инджинииринга навлиза повсеместно :\\\'(
:)
А изводът е: Ford Fiesta = Mazda 2. То няма лошо да са на една платформа, обаче пък и интериора да копират дословно... И с новата КА е съшото, Fiat 500 до дъното на картера, че и повече. Изключвайки Focus, Ford започва да губи своята идентичност в Европа :(