Вход

Участвай в играта на auto motor und sport и спечели Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Отговорете правилно на въпросите и можете да спечелите някоя от седмичните ни награди или голямата награда - Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Моля, запознайте се с Общите условия на играта

 

Каква е основната разлика между зимната и лятната гума?



Коя компания изобретява първата в света зимна автомобилна гума?



Какво представлява технологията Aramid Sidewall на Nokian Tyres?



Какво представлява технологията Coanda на Nokian Tyres?



За какво служи WSI индикатора за безопасно шофиране върху гумите Nokian Tyres?



Защо Nokian Tyres става първият производител на автомобилни гуми, който използва рафинирани нискоароматни масла при производството на продуктите си?



 

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Ford Focus ST, Skoda Octavia RS, VW Golf GTI: Трибой на компактни спортисти

19.12.2013 11:27 4
4
2571896134

Въпросът за първооткривателството има лесен отговор – естествено, първият беше VW Golf GTI. Независимо от това той е принуден отново и отново да защитава царската си титла при компактните спортни модели – този път срещу сестрата по концерн Skoda Octavia RS и Ford Focus ST.

Дори ако не горите от възхищение към VW Golf , няма как да не признаете, че GTI е оригиналът, който въведе собствен стил и се превърна за мнозина в пример за подражание, а всички компактни спортни модели неизбежно трябва да се съизмерват с него. Неговата сянка изглежда значително по-голяма от фигурата му и много от конкурентите просто бяха погълнати от нея. Новата Skoda Octavia RS има намерение да избегна подобна съдба не само в символичен план с по-дългото си междуосие и обособения багажник. А Ford Focus ST надува широки „бузи”, демонстрирайки масивно присъствие.

Ford Focus ST излиза извън рамките


Едно е ясно: и трите модела претендират за ролята на първи автомобил в семейството, който да разсейва скуката по ежедневния път до работното място и с който пътешествието през отпуската да не е само мъчение. Същевременно над всичко витае надеждата за много повече наслада от живота, отколкото може да предложи един нормален автомобил. Най-вече Ford Focus ST предлага точно този полъх на авантюризъм, от който инженерите все повече лишават доведените до съвършена универсалност модели.

Focus ST излиза извън рамките не само визуално, но и като поведение. Грубоватият маниер на модела проличава още при стартирането на четирицилиндровия турбомотор. Да, така е – и ние проляхме горчиви сълзи за гръмогласния петцилиндров двигател на предшественика, когато предписанията за отработили газове го изпратиха в небитието. Но кралят е мъртъв – да живее кралят! Двулитровият агрегат на Ford Focus ST издава тръбни звуци като стадо елени и изобщо няма акустиката на „разумно решение”. По-нежните натури може да нарекат това излишна шумотевица, по-емоционалните обаче сигурно ще го заобичат.

В сравнение с модела на Ford дори VW Golf GTI изведнъж започва да ви звучи кротко. Той също използва „саунд композер”, за да подсили и насочи към кабината гърления звук от всмуквания въздух. GTI обаче е просто по-съобразен с пътуването на дълги разстояния и не увеличава толкова натрапчиво басовите честоти. Повече въпроси предизвиква звуковото оформление в Skoda Octavia RS – въпреки че под предния капак работи почти същият двулитров мотор (GTI на Golf Performance е с 10 к.с. по-мощен), той бучи някак неестествено грубо и тътнещо.

Skoda Octavia RS – между два стола...

Макар тази акустика да хармонира с биещия на очи заден спойлер на Skoda Octavia RS, всичко това не образува органично единство с ориентирания към максимална полезност във всекидневието вътрешен простор – затова и царицата на багажниците сякаш изпада между два стола, което, от друга страна, я прави не толкова привлекателна за онези, които търсят спортен модел за семейна употреба. С комби версията си обаче тя би могла, подобно на предишния модел, да задоволи привържениците на автомобили с транспортни възможности и спортен дух и да се радва на значително по-добро търсене дори и като икономичен дизелов TDI СR – комби вариант, какъвто не можете да намерите нито при VW, нито при Ford.

Наистина и в модела с полегат покрив и голям заден капак мястото е предостатъчно за ваканция с цялото семейство, но специално за дълги пътешествия комфортът на окачването на Octavia се сблъсква с определени граници – защото дори срещу доплащане Skoda не предлага адаптивни амортисьори като в GTI, способни да осъществят по съвършен начин шпагата между комфортно и състезателно шофиране. Едва с пълен товар Skoda Octavia RS доказва добър капацитет за поемане на неравности по лоши пътища – колкото по-груби са вълните по настилката и колкото по-бързо се движите, толкова по-добре работят пружините и амортисьорите, проявявайки класически характер на спортно окачване.

Но колкото и да пришпорвате Octavia, трудно можете да запалите искрата на очарованието. RS се усеща като такъв, какъвто е – голям. Размерите на каросерията ограничават подвижността, което може да бъде измерено и в тестовете за динамика на пътя. В сравнение с VW Golf GTI моделът на Skoda изостава в изпитанията с бърза смяна на лентата.

Golf GTI се откъсва пред всички

Всъщност на Skoda Octavia RS в никакъв случай не й липсва готовност за премерване на силите – при измерванията на ускорението тя дори изпреварва по-мощния с 30 к.с. Focus. Но и тук бива победена от VW Golf GTI – особено между 180 и 200 км/ч. При това RS е единственият от трите модела, който участва в теста с трансмисия с два съединителя, неоспорим лидер по бързина на превключване. Когато правихме сравнението, чешката дъщерна фирма на VW не разполагаше с версия с механична предавателна кутия.

Но предимството, което скъпата техника донесе на Octavia, се оказа по-скоро мнимо. Понеже автоматичната трансмисия не действа според спортните амбиции на водача, той е принуден да се намесва със скоростния лост – защото тестовият автомобил не разполага с практичните планки на волана.

След това се качвате във VW Golf GTI и бързо установявате, че стегнатото ръчно превключване с Н-образна схема може да задоволи пилота напълно. И без това конструкторите са довели GTI до съвършенство в такава степен, че единствените критики биха могли да бъдат отправени към цената – и евентуално към самото съвършенство.

Защото VW Golf GTI отдавна е престанал да бъде онзи компактен хулиган и е дисциплиниран до нивото на спортно гран туризмо, ориентирано към максимална ефективност. Никой друг от трите модела не оползотворява по-ефективно горивото, превръщайки го в по-добри динамични показатели и не се промъква по-бързо между пилоните – и не взема толкова остро завоите по планинските пътища благодарение на намесващата се чрез спирачките електронна блокировка на диференциала. Прецизно, компетентно и леко като на игра.

Светът на вечния щурм

Това се оказва и действителната поука от теста по открито шосе: само спортен модел с достатъчно еластично окачването може да задържи колелата си на пътя при всички обстоятелства, да предложи най-доброто сцепление, стабилно спазване на посоката и благодарение на това да изпревари всички – включително и „диви кучета” като Ford Focus ST.

Моделът на Ford като никой друг се впуска с удоволствие в един свят на вечния щурм, обхваща своите пътници с подчертаните странични опори на своите седалки, и с допълнителните контролни уреди за налягане на турбокомпресора и на маслото, както и за неговата температура, носи атмосферата на моторните спортове. Очевидно Ford Focus ST крои големи планове. И действително – той сякаш има намерение да оглади като валяк шосето пред себе си, да понесе ударите на всички неравности по пътя и да изпита всички несгоди на центробежните сили – докато и пилотът, и машината плувнат в пот, принудени да действат на ръба на възможностите си. С Ford Focus ST трябва да водите борба, за да на загубите контрол над посоката, понеже задвижващите сили карат модела с предно предаване да се стрелка рязко насам-натам. Затова ако не държите волана здраво, по-добре поддържайте ниско налягане на компресора, когато карате по лош път.

VW Golf GTI следва Focus без усилия

Така човек изпитва чувството, че шофира ужасно бързо и при толкова екшън се надява да регистрира отлични показатели. Още повече, че спортистът на Ford реагира на промяната в натоварването с капризно поднасяне на задницата, преди всъщност доста късната намеса на системата ESP. И точно тук емоциите замъгляват критичния поглед към реалността: по-слабият с 20 к.с. VW Golf GTI в огледалото за обратно виждане ви следва без усилия, очертавайки чиста линия в завоите, а водачът му изобщо не изглежда изтормозен. Ясно защо: той не е принуден да изтърпява ударите на окачването, да стиска волана и да води скоростния лост по дългия път към всяка предавка.

Разбира се, че всичко това може да е изключително забавно като начин за активно прекарване на свободното време. Изведнъж попадате в света, съществувал преди строгите механизми за контрол. Наистина може да е много вълнуващо да играете ролята на укротител на див жребец и да го принуждавате да се подчини на волята ви. Но за това е необходим известен опит, какъвто не всеки потенциален купувач притежава. Ford Focus ST е машина за знаещи и преди всичко за можещи.

Тук необуздаността не само е черта на характера, но и става част от всекидневното изживяване. Определено в това сравнение моделът на Ford предлага най-драстичното бягство от сивата действителност – неговата страстна натура ви изпълва с въодушевление, но трябва да се съгласите да живеете с нея всеки ден, а и да можете да си го позволите. Защото в спортния режими четирицилиндровият мотор на Ford Focus ST изпива най-големи количества от скъпия 98-октанов бензин, а дори и средният му разход в теста е с почти два литра на 100 км по-висок от разхода на VW Golf GTI и с литър и половина повече, отколкото изразходва значително по-голямата, но все пак малко по-лека Skoda Octavia RS. По-обилните CO2 емисии на Focus дори увеличават данъка (в Германия), което Ford (пак там) компенсира донякъде с малко по-ниската си цена.

Параметрите на победителя

Така в раздела за разходите Ford Focus ST е почти на едно ниво с Golf и Octavia, а в частта за безопасност се доближава до Skoda. С тези изключения той навсякъде изостава с повече или с по-малко. Неговият склонен към крайности нрав сигурно ще му донесе много почитатели, но малко спечелени точки в сравнителни тестове от този тип.

Skoda Octavia RS също се опитва да спечели предимства спрямо модела на VW – не толкова чрез радикализъм, колкото с повече място. Но това не може да впечатли VW Golf GTI, който контрира чрез добре обмислени детайли, като двоен под на багажника, по-добър комфорт при същевременно по-динамично поведение, по-нисък разход и по висока стойност при продажба на старо. Така той за пореден път определя параметрите, на които задължително трябва да отговаря един компактен спортен автомобил, за да се наложи над останалите. GTI е и продължава да бъде оригиналът.

Текст: Маркус Петерс



Заключение

1.VW Golf GTI Performance
529 точки
Чевръсто поведение въпреки комфорта, най-добри динамични характеристики въпреки икономичността – трудно някой може да се доближи до всестранните качества на GT.

2.Skoda Octavia RS
506 точки
Многото място в RS не е достатъчно за победа. Ходовата част е настроена прекалено стегнато, а управляемостта въпреки това не е въодушевяваща.

3.Ford Focus ST
462 точки
С радикалните си настройки Focus ST печели сърцата, но не и първите места в теста.


Технически данни

  Ford Focus ST Skoda Octavia RS VW Golf GTI Performance
Двигател и силово предаване      
Брой на цилиндрите / тип двигател: 4-цилиндров редови 4-цилиндров редови 4-цилиндров редови
Работен обем: 1999 см ³ 1984 см ³ 1984 см³
Принудително пълнене: турбокомпресор турбокомпресор турбокомпресор
Мощност: 250 к.с. (184 кВт) при 5500 об./мин 220 к.с. (161 кВт) при 4500 об./мин 230 к.с. (169 кВт) при 4700 об./мин
Макс. върт. момент: 360 Нм при 2000 об./мин 350 Нм при 1500 об./мин 350 Нм при 1500 об./мин
Предаване: предно. предно. предно
Трансмисия: 6-степ. механ.  6-степ. 2 съед. 6-степ. механ.
Стандарт за вредни емисии: Euro 5 Euro 6 Euro 6
Емисии СО2: 169 г/км 149 г/км 139 г/км
Гориво: бензин 98 Н бензин 95 Н бензин 95 Н
Цена      
Базова цена:  49 990 лв. 49 290 лв. 54 015 лв.
Размери и тегла       
Междуосие: 2648 мм 2680 мм 2631 мм
Предна/задна следа: 1544 мм / 1534 мм 1529 мм / 1504 мм 1538 мм / 1516 мм
Външни размери      
(дълж. × шир. × вис.): 4358 × 1823 × 1484 мм 4685 × 1814 × 1449 мм 4268 × 1799 × 1442 мм
Собствено тегло (измерено): 1451 кг 1436 кг 1391 кг
Полезен товар: 574 кг 476 кг 459 кг
Допустимо общо тегло: 2025 кг 1912 кг 1850 кг
Диам. на завиване: 11.00 м 10.50 м 10.90 м
Прикачен товар (със спирачки):   1600 кг 1800 кг
Каросерия      
Вид: хечбек хечбек хечбек
Врати / места: 4/5 4/5 4/5
Гуми на тестовия автомобил      
Гуми (отпред/отзад): 235/40 R 18 Y / 235/40 R 18 Y 225/40 R 18 Y / 225/40 R 18 Y 225/40 R 18 Y / 225/40 R 18 Y
Джанти (отпред/отзад): 8 J x 18 / 8 J x 18 8 J x 18 / 8 J x 18 7,5 J x 17 / 7,5 J x 17
Ускорение      
0-80 км/ч: 5 сек 4,9 сек 4,8 сек
0-100 км/ч: 6,8 сек 6,7 сек 6,4 сек
0-120 км/ч: 9,4 сек 8,9 сек 8,9 сек
0-130 км/ч: 10,7 сек 10,3 сек 10,1 сек
0-160 км/ч: 16,2 сек 15,4 сек 14,9 сек
0-180 км/ч: 20,9 сек 20,2 сек 19 сек
0-200 км/ч 27,8 сек 27,1 сек 24,6 сек
0-100 км/ч (данни на произв.): 6,5 сек 6,9 сек 6,4 сек
Макс. скорост (измерена): 248 км/ч 245 км/ч 250 км/ч
Макс. скорост (данни на произв.): 248 км/ч 245 км/ч 250 км/ч
Спирачен път      
100 км/ч студени спирачки празен: 36,9 м 37 м 36,2 м
100 км/ч студени спирачки с товар: 36,9 м 36,3 м 36,4 м
Разход на гориво      
Разход в теста л/100 км: 10,8 9,3 9
мин. (тестов маршрут на ams): 6,4 6,2 6,1
максимален: 14,6 11,8 11,6
Разход (л/100 км ECE) данни на произв.: 7,2 6,4 6
Коментари

trex
Е то пък оставаше и Форда да спечели. Бил "най-спортен", това да не е Ламборгини.

Станислав
Без да чета знаех кой е първи(според списаниет).За AMS друго освен Мерцедес и Фолксваген не съществува.Като рекламна диплянка е станало списанието.

Самуил Копринков.
Октавия RS с механична скоростна кутия,има по-висока максимална скорост и ускорява по-бързо от тази с DSG-с два съединителя!По заводски данни 248км.Но постига повече във всички тестове! Джантите на Октавията са 7.5J. Трябваше да са наравно,защо така нагрубихте Форда,той има и други предимства,които не посочвате.Той е най спортно ориентиран,а нали това е идеята на автомобилите. Октавията,е ясно че ще друса,след като Голфа е с адаптивни амортисьори. Ще рече човек,че някой заклет Пернишки Голфаджия я е писал тази статия.

Борисалав
Гениално глупав тест, тук сравнявате перформанс версиите на трите модела,...за бога... това е по-скоро авто мото псевдо поезия, нищо адекватно не прочетох, все едно текста е възложен на жена добра в писането не и в карането на спортен автомобил.

comments powered by Disqus