Сравнение на два големи семейни вана с доминиращо положение на пазара
Доскоро Ford Galaxy и VW Sharan бяха братя близнаци. Днес те вече са върли съперници – дори само поради факта, че освен тях на германския пазар не останаха други големи семейни ванове. От това обаче не следва, че на новия Galaxy ще му бъде по-лесно – показва го тестът на базовите, но не твърде евтини бензинови версии.
Всички въпроси, на които могат да отговорят книгите със съвети за родители, сякаш намират окончателното си решение при второто дете. Има много наръчници, описващи всичко, което се променя с раждането на второ дете, но не и онова, което ви очаква, когато се появи трето или четвърто. Може би защото родителите вече знаят какво могат да направят, та децата да спят през цялата нощ (нищо), да ядат повече зеленчуци (също нищо) или да не се карат помежду си (съвсем нищо). От три деца нагоре на преден план излизат разни практически неща – сглобяване на двуетажни легла, издигане на преградни стени, купуване на подходящ за големи семейства ван.
Ако търсите нещо по-малко от бусове като Multivan или V-класата на Mercedes, изборът от подобни автомобили се свежда до само два модела. Защото наскоро Renault Espace преоткри себе си в облика на кросоувър, а Voyager завърши последното си пътешествие като Lancia. Така остават VW Sharan, който с леки промени се предлага и като Seat Alhambra, и Ford Galaxy. Докато бъдещото на VW Sharan изглежда несигурно, понеже след две поколения и 26 години производство през 2017 г. може да бъде заменен от Touran XL, сега Ford пуска на пазара третото издание на Galaxy. Ванът е базиран върху архитектурата на Mondeo и S-Max. Както и преди, Ford Galaxy 1.5 Ecoboost се отличава от другия голям ван на марката с повече място и прагматизъм.
Седем наведнъж
Например Ford Galaxy 1.5 Ecoboost разполага серийно със седем места. На втория ред пътниците имат пред краката си повече място, отколкото в Mercedes S-класа. Тънко тапицираните самостоятелни седалки, чиито къси облегалки са с променлив наклон, могат да се плъзгат и сгъват поотделно. С функцията Easy Entry външните седалки се изместват далеч напред, за да позволят на пътуващите най-отзад да се изкатерят до местата си на третия ред. Тук обаче възниква проблем с ролното покривало над багажника. Ако бъде освободено от гнездата за фиксиране, при опит за изнасяне навън то винаги се заклещва между стените на товарното пространство. Когато най-после го извадите и разгънете седалките от третия ред, за него не остава място. Ако Galaxy с номер K-QZ 6867 беше лично наш автомобил, щяхме да сме изхвърлили покривалото още на първия паркинг край магистралата.
Но нека се върнем при сгъваемите седалки в багажника на Ford Galaxy 1.5 Ecoboost, които, въпреки тънките тапицерии, са подходящи и за пълнолетни пътници. Освен това по желание седалките могат да се вдигат с натискане на бутон посредством електрически механизъм. Всичко това не става по толкова комфортен начин във VW Sharan 1.4 TSI. Всяка от трите също плъзгащи се седалки на втория ред трябва да бъде освобождавана и сгъвана с издърпване на клуп. Върху уютните, много по-добре контурирани тапицерии обаче се седи далеч по удобно – при също толкова разточително пространство пред краката. Третият ред седалки за VW струва 1660 евро допълнително; те също предлагат задоволително място и комфорт дори на пълнолетни пътници. За да могат седалките да се вдигнат нагоре обаче, „подземието” на багажника трябва да бъде опразнено. Малък недостатък, който ванът компенсира щедро със своите практични плъзгащи се врати. В тесни пролуки за паркиране те позволяват малките деца да бъдат повдигани и настанявани много по-лесно, отколкото при Ford Galaxy 1.5 Ecoboost с неговите широки конвенционални врати. В добавка VW Sharan 1.4 TSI притежава точки за фиксиране на детски столчета Isofix на всяко от петте задни места, докато Ford Galaxy 1.5 Ecoboost ги предлага само на втория ред.
Ford Galaxy с нова инфо-развлекателна система със сензорен екран
И така, след като сме изследвали задната стаичка, можем да се качим отпред, където благодарение на по-голямата си вътрешна широчина Ford Galaxy 1.5 Ecoboost би трябвало да е по-удобен – но не е заради тесните седалки. Подобно на Focus, Mondeo и S-Max сега и Ford Galaxy 1.5 Ecoboost притежава новата инфо-развлекателна система със сензорен екран, която се отличава от стария хаос от бутони главно по това, че е заплетена и сложна по съвсем друг начин. За разлика от случая с S-Max в един предишен тест, сега успяхме да се разберем със системата за гласово управление във Ford Galaxy 1.5 Ecoboost, но е все така трудно е да се конфигурират адаптивните амортисьори или богатата армада от асистенти с помощта на сложните менюта на бордовия компютър и бутоните на волана.
При леката модернизация на Sharan миналата есен VW обогати асортимента от системи за подпомагане – сега във VW Sharan 1.4 TSI има система за аварийно спиране City, адаптивен темпомат и предупреждение за автомобил в мъртвата зона. По такъв начин ванът продължава да е модерен пет години след своя дебют. А това, че с времето е узрял, проличава от висококачествената изработка. В сравнение с него Ford Galaxy 1.5 Ecoboost изглежда отчасти като малко импровизиран, например при онова подобие на мрежест чорап, което покрива пружините на механизма за сгъване на седалките или при зле напасваните покривни плоскости. Управлението на функциите също е организирано по-достъпно при VW Sharan 1.4 TSI – той притежава множество големи ниши и кутии за дреболии, а и по-удобни предни седалки.
Дали пък да не потеглим?
Достатъчно сме говорили и преподреждали мебелировката. Натискаме бутоните – и двигателите заработват. Това са базовите бензинови мотори с редуциран работен обем, разбира се, с директно впръскване и турбопълнене. Веднага установяваме, че всякакви опасения от прекомерни изблици на темперамент се оказват неоснователни и при двата модела, когато VW Sharan 1.4 TSI и по-тежкият с 81 килограма Ford Galaxy 1.5 Ecoboost се устремяват към стоте километра в час. 1,5-литровият агрегат на Ford спринтира по-мощно през своите шест, превключвани с механична прецизност предавки. Моторът с обем 1400 куб. см във VW Sharan 1.4 TSI работи по-равномерно и тихо, неговата шестстепенна трансмисия се превключва по-леко, но не толкова прецизно.
Във всекидневието силите на двата двигателя са достатъчни, но ако натъпчем вановете с позволените около 670 кг полезен товар, не им остава почти никакъв запас от мощност. Най-късно при първото спиране на бензиностанция – което настъпва доста скоро поради високия разход от 10 л при Ford Galaxy 1.5 Ecoboost и 8,9 л при VW Sharan 1.4 TSI – започвате да размишлявате дали не си е заслужавала допълнителната инвестиция в размер на 2550 (Ford) или 2950 евро (VW) за дизелов мотор със 150 к.с.
И двата семейни вана показват висок разход
Километрите между зарежданията доставят повече удоволствие с Ford Galaxy 1.5 Ecoboost. Наистина и той – подобно на S-Max – вече не е така чевръст като предишното поколение. При големия Galaxy обаче това не дразни толкова. Но пък е радващо, че както празен, така и с товар той усърдно поема неравностите, при което адаптивната ходова част действа по-успешно, отколкото когато се старае да динамизира управляемостта. В режима Sport амортисьорите и управлението стават по-стегнати, тогава Ford Galaxy 1.5 Ecoboost подскача повече, а воланът му се върти по-трудно. Това обаче почти не го прави по-чевръст. От друга страна, също стегнатият (но съвсем леко) режим Comfort постига много добър компромис между комфорт и управляемост. С леко странично накланяне, но и с много прецизна работа на кормилната уредба Ford Galaxy 1.5 Ecoboost преодолява завоите, започва да недозавива по-късно, при отпускане на газта измества задницата си съвсем леко и винаги остава сигурен на пътя. А освен това спира отлично.
Всичко това Galaxy прави много по-добре от VW Sharan 1.4 TSI, който се движи с по-силно странично накланяне, не толкова прецизно, но също така сигурно. И при него в режим Sport на адаптивните амортисьори (1150 евро) става по-неуютно, но не и по-динамично. С настройките на режима Comfort, когато е празен, VW Sharan 1.4 TSI вози мекичко, а когато е натоварен, не смекчава достатъчно ударите и подскача грубо както по дълги, така и по къси неравности. Освен това, с отчитане на оборудването, той струва в Германия с около 3200 евро повече от Ford Galaxy 1.5 Ecoboost. Който печели теста и е нашата препоръка – за всички, които все пак имат нужда от съвет.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Ford Galaxy 1.5 Ecoboost - 418 точки
Повече системи за безопасност, по-силни спирачки и по-богато оборудване осигуряват победа на разполагащия с много добро окачване Ford Galaxy – въпреки високия разход на гориво.
2. VW Sharan 1.4 TSI - 411 точки
Плъзгащите се врати, интелигентните детайли, по-добрата изработка и по-икономичният двигател се оказват недостатъчни. VW Sharan спира по-слабо, движи се по-тромаво, има висока цена и оскъдно серийно оборудване.
Технически данни
1. Ford Galaxy 1.5 Ecoboost | 2. VW Sharan 1.4 TSI | |
---|---|---|
Работен обем | 1498 куб. см | 1395 куб. см |
Мощност | 160 к.с.(118 кВт) при 6000 об./мин | 150 к.с.(110 кВт) при 5000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
240 Нм при 1600 об./мин | 250 Нм при 1500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,9 сек | 10,2 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,4 м | 36,8 м |
Максимална скорост | 195 км/ч | 200 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,0 л/100 км | 8,9 л/100 км |
Базова цена | 53 900 лв. | 34 850 евро (в Германия) |