Последният GT40, построен някога, ще бъде продаден с наддаване
Gooding & Company ще предложи на следващия си онлайн търг много специален класически Ford. Историческата му стойност е документирана.
Когато Ford GT40 се продава на търг, приходите от милиони долари са почти гарантирани. Спомнете си за 2012 г., когато два екземпляра на класическия спортен автомобил намериха нови собственици срещу невероятни суми. Шосейна версия GT40 Mk І донесох 2,86 милиона долара. За състезателна машина с легендарния дизайн на Gulf/Mirage, която наред с друго е била използвана като автомобил с камера във филма "Льо Ман" със Стив Маккуин, чукът удари при цели единадесет милиона долара. Това спечели на приятно закръгления нисък болид титлата на най-скъп автомобил от САЩ до момента.
Остава да се види в коя област от ценовия спектър ще се позиционира Ford GT40 от 1969 г., който Gooding & Company предлага на онлайн търг през юни. Имаме усещането, че ще е по-близо до състезателната версия Gulf, отколкото до шосейния Mk I. Защото това е автомобилът с номер на шасито P/1085. Което означава, че е последният от само 105-те GT40, построени някога, както са потвърдили няколко експерти по класически автомобили според аукционната къща. Само това качество вероятно ще доведе до експлозия на цената.
Повече престоявал, отколкото каран
Бебешко синият GT40 е започнал своя автомобилен живот като т. нар. подвижно шаси, което навремето било продадено на сър Малкълм Гутери. Британецът обаче го оставил дълго време недокоснато. Едва през 2000-те години британската компания Racing Fabrications привежда този Ford в състезателно състояние, за да може да бъде използван в исторически прояви, свързани с моторните спортове. Тогава специалистите открили шаси, което било „като ново“ и в непроменено оригинално състояние.
Автомобилът с номер на рамата P/1085 блести в особено търсената Gulf спецификация, за която някога са отговаряли дизайнерът Джон Уайър и неговата компания JWA Engineering. Това означава също, че ревящият V8 двигател има цилиндрови глави на Gurney Weslake, с които GT40 успял да вземе връх при победите си в Льо Ман през 1968 и 1969 година. Освен това колелата и спирачната система с вътрешно вентилирани дискове отговарят на съответните части на състезателните автомобили, постигнали успехи по онова време време.
Спортна икона в безупречно състояние
Но дори след като е доизграден като исторически състезателен автомобил, последният Ford GT40 не е използван много често. А и иначе почти не е стъпвал с колелата си на истински асфалт. Новият собственик ще се радва на това, тъй като ще получи истинска спортна икона в безупречно състояние. Но все пак е по-добре да проверите отново салдото по сметката си, преди да кликнете върху бутона „Оферта“.
Заключение
Все още ли е автомобил, или вече е произведение на изкуството? Вероятно и двете, тъй като GT40 е бил не само бърз и невероятно успешен, но и красив. Нищо чудно, че в редките случаи, когато някой екземпляр излезе на пазара, се плащат най-високи цени. Ще узнаем колко ще струва последният построен някога GT40 най-късно на 18 юни, защото тогава неговият онлайн търг ще приключи.
Текст: Томас Харлоф
Снимки: Gooding & Company / Мат Хауел