Зад волана на новия базов модел в европейската гама на Ford
Всъщност приликите между автомобилостроенето и кулинарията са повече, отколкото повечето от нас някога са си помисляли. И при автомобилното, и в кулинарното изкуство, за да се създаде истински шедьовър, са необходими най-добрите продукти, вдъхновение и най-вече талант. При продуктите причината е ясна – нито един готвач или автомобилен конструктор не е по-голям от това, с което работи. От друга страна, именно от вдъхновението и таланта идва онази невидима, но почти всемогъща магическа сила, която превръща продуктите в нещо изключително – защото липсата им може да доведе до безвкусица както в положителния, така и в отрицателния смисъл, включително и когато продуктите сами по себе си са превъзходни. А как стоят нещата, когато цената на продуктите и крайното произведение заеме водещо значение? Както през годините са доказвали както множество прочули се ястия, а и голяма част от автомобилните легенди, именно в подобни случаи проличава кой какво може – и в каква степен. Не е много трудно да замаскираш дадено блюдо с повечко подправки, вероятността да заблудиш мнозинството е голяма, само ценителите ще те разкрият. Същото е и при автомобилите: малко кросоувър имидж тук, малко мултимедийни заигравки там, повечко блясък на местата, където повечето хора са вглеждат – и готово, солидна част от публиката вече е готова да плати реално погледнато неоправдано висока цена за нещо, от което всъщност не се нуждае, но пък смята, за модерно да притежава.
Солидна основа
Затова и не е случайно, че типовете автомобили, при които най-ясно проличава кой производител на какво е способен в действителност, са или най-елитните, или най-базовите. Първите, защото олицетворяват самото съвършенство в неговите постижими измерения, а вторите, тъй като щом махнеш всичко, което не е задължително, остава само най-същественото. А ако най-същественото не е на ниво, няма как да скриеш недостатъците му. В случая с Ford Ka + става дума за модел, който американския концерн от години успешно продава на редица бюджетно ориентирани пазари, сред които особено силно се открояват Бразилия и Индия. Подобно на всички модели, създадени за нуждите на подобен род страни, Ka + остава малко встрани от стремежа на европейците всичко да бъде изпипано до най-малкия детайл, но затова пък е достъпен. И щеше да бъде още по-изгоден, ако се произвеждаше в държава, вносът на автомобил от която не предполага съответните финансови утежнения от гледна точка на митнически сборове.
Автомобилът е базиран на досегашното поколение на Fiesta с всички произтичащи от това последствия – предимно с положително естество. Най-същественото измежду качествата, които моделът наследява по естествен път от Fiesta, е неговата управляемост – кормилната уредба работи по прекрасен за категорията на Ka + начин, почти превръщайки всяка смяна на посоката в удоволствие. На пътя автомобилът е стабилен, сигурен, предвидим и достатъчно комфортен. В това отношение той се представя като достоен представител на марката, въпреки че първоначално не е конструиран за Европа. Във вътрешността на автомобила откриваме преди всичко прагматизъм – мястото специално във височина е изобилно, просторът за краката на пасажерите от втория ред също си го бива като за представител на малкия клас. Материалите са напълно прилични, макар определено не и елитарни, сглобката е радващо солидна. За дизайна и функционалността ще кажем само, че който харесва старата Fiesta, ще ги хареса, а който не – няма да ги хареса, нито повече, нито по-малко. Багажникът също е достатъчно обемист (отварянето му става само отвътре, с лостче на пода вляво от шофьорската седалка – едно забавно, макар и не точно практично следствие от произхода на модела), а при версията седан е дори внушителен.
Само един двигател
Единственият вариант за задвижването на автомобила е 1,2-литров бензинов мотор с четири цилиндъра, който на някои пазари е наличен и във версия със 70 к.с., а у нас се продава само в по-мощното си изпълнение със 85 к.с. Атмосферният мотор приляга доста добре на характера на автомобила, работи култивирано и осигурява достатъчно задоволителна динамика в съчетание с много добре настроената петстепенна трансмисия, разходът също е съвсем приемлим с отчетена средна стойност по време на теста от 6,9 литра на сто километра.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Ford Ka + е един практичен, удобен и достъпен градски автомобил, който предлага чевръста управляемост и чудесно за представител на малкия клас пътно поведение. Без преструвки и без напразни обещания – нещо, което се среща все по-рядко в съвременната автоиндустрия.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Ford