Повече от две десетилетия изминаха, откакто първото Mondeo стана автомобил на годината. Последното поколение показва каква невероятна еволюция е изживял моделът, а дизайнът му – какво се случва, когато вдъхновението, а не рутината ръководят работата ти.
Дори и самото име Mondeo ме връща към спомените и към няколко автомобила от различни поколения на този модел, с които съм имал продължителен допир. А след като седнах на волана на новото Mondeo, именно този „бекграунд“ ме кара толкова уверено да твърдя, че „световният автомобил“ е станал израз на изключителния технически възход на марката Ford през последните години. На практика всеки следващ модел се превръща в огромен скок във всяко отношение спрямо предшественика и новото поколение не прекъсва тази традиция. Европейската версия на Fusion доста се позабави поради промени в производствената организация на компанията в Европа, но ето я вече и в България – от плът и кръв. За свое съжаление петото поколение се появява в епицентъра на бурята от нови модели в този клас, като Mazda 6, Skoda Superb и VW Passat. Още от създаването си Mondeo обаче има своя роля в долния сегмент на средния клас и по собствен начин следва тенденция към повишаване на премиум характера си, така че има с какво да им отговори.
Да вземем за пример външния дизайн – едва ли ще има някой, който да оспори факта, че това наистина е един най-красивите автомобили в класа. Независимо дали става дума за седан, хечбек или комби, присвитите предни светлини придават изключително динамична нотка на предната част и кореспондират чудесно с трапецовидната решетка в стил Aston Martin. Макар че задната част има по-конвенционални очертания и в голяма част наследява формите от предшественика си, тя не намалява чара на предната. Скулптурираните форми, сложният релеф на предния капак и прецизните линии говорят за високо ниво на производствените процеси, които пък в немалка степен са резултат и от споменатото преструктуриране. Инженерите по аеродинамика пък са се постарали да оптимизират детайлите и с помощта на активните жалузи и подподовите панели са намалили с десет процента аеродинамичното съпротивление. Голям е и скокът по отношение на интериора, в който човек прекарва по-голямата част от времето, в което общува с автомобила си – при това не само в сравнение с предшественика, но и спрямо американския Fusion. Както се казва – всяко зло за добро. Материалите са на изключителна висота и са грижливо сглобени, а с помощта на сензорния екран се управляват оптимален брой функции на фона на модното залитане към интегриране на все повече от тях и необходимостта от влизане в нови и нови подменюта.
Една идея по-меко поведение на пътя
Както Focus, така и Mondeo са еталони в своя клас по отношение на динамичните качества на ходовата част, но в новия модел динамиката определено е отстъпила пред малко по-комфортни настройки. За страни като България това може да се приеме за плюс, още повече че моделът запазва стабилно неутралното си поведение (в голяма степен благодарение на новия заден мост), а механичната трансмисия превключва приятно и удобно.
Човек трудно може да има възражения по отношение на избора на задвижване за новия модел. Ford отдавна е в сферата на даунсайзинга, а още при представянето си в България Mondeo се предлага с обширна гама от задвижващи агрегати – като се започне от 1.5 Ecoboost с мощност от 160 к.с., през 2.0 Ecoboost с нива на мощност от 203 и 240 к.с., дизеловите 1.6 TDCI (115 к.с.) и 2.0 TDCI (150 и 180 к.с.) и се стигне до хибридната версия – единствената, задвижвана от атмосферен (двулитров) агрегат, но пък функциониращ по цикъла на Аткинсън. Малкият бензинов мотор прави изключително приятно впечатление и макар че иска малко по-често превключване с предавките, набира чисто обороти, осигурявайки приятно шофиране. Подобно е и поведението на дизеловия двигател със 150 к.с., но по-мощната версия предлага значително по-добри динамични характеристики. По-късно гамата ще се сдобие и с дизел с каскадно пълнене с мощност от 210 к.с., а ролята на базов агрегат ще поеме 1.0 Ecoboost, който по този начин ще се срещне и с най-голямото предизвикателство в своята успешна кариера. Към всичко това се добавя и широка гама от системи за асистенция на водача заедно с динамични LED предни светлини.
Текст: Георги Колев
Снимки: Любомир Асенов