Как голямото комби на европейския Ford се справи със 100 000-километровото изпитание
Според външните си размери Mondeo се класира в най-горния край на средния клас – но дали този формат предполага стабилна и дълготрайна връзка между човек и машина?
И голямото пътуване на рубиненочервеното Mondeo започва с една малка крачка – на излизане от заводския портал. Този портал обаче не се намира нито пред главната квартира на германския Ford в Кьолн-Нил, нито в Генк, където се произвеждаха първите три поколения. Заради затварянето на белгийската фабрика през 2014 г. производството беше поето от завода Алмусафес край Валенсия, вследствие на което пазарната премиера на наследника се състоя не през есента на 2013 г., както беше по план, а едва в началото на 2015 г.
След това измина още цяла година, докато на 26 февруари 2016 г. едно Mondeo Turnier 2.0 TDCi със 180 к.с., трансмисия с два съединителя и оборудване Titanium постъпи в редакцията за продължителен тест. С включени допълнителни екстри и пакети тогава комбито фигурираше в ценоразписа срещу 48 110 евро – почти двойно повече от цената на базовия модел 1.5 седан (25 750 евро), но сравнително малко за автомобил, който по размери и оборудване се конкурира с комби модели от горния сегмент на средния клас като по-скъпото с около 10 000 евро BMW Серия 5 Touring.
По-голям от Scorpio
Изобщо актуалното Mondeo опровергава заблудата, че след края на производството на Granada и Scorpio европейският Ford се е изтеглил от тази по-висока категория. В четвъртото си поколение автомобилът надминава някогашните върхови модели както с междуосието, така и с габаритите си; а и багажникът предлага практически същия обем (500–1605 л). Въпреки че съперници като Opel Insignia Sports Tourer или Skoda Superb Combi настаняват своите пътници и багажа им в малко по-просторна обстановка, мястото на борда на Mondeo получаваше единствено похвали през целия период на теста.
Също така високо бяха оценени добре обмисленото обезопасяване на товарите чрез гъвкаво разполагани планки и допълнителни ремъци (300 евро), както и големите, удобни седалки – от всички колеги, които бяха открили най-подходящото положение върху регулиращата се по много начини шофьорска седалка. За двете външни задни места освен отопление на седалките (в зимния пакет) се доставят и предпазни колани с въздушна възглавница, които обаче със своята дебелина и със специалните си закопчалки затрудняват или дори правят невъзможен монтажа на детски столчета. Освен това някои водачи се оплакват от твърде малкия проход за дълги товари в задната облегалка, от трудния за използване заради плиткостта си контейнер под пода на багажника, а също и от смущаващите най-вече нощем отоплителни реотани в предното стъкло.
Също и по темата за инфо-развлекателните функции и асистентите радостта от богатия им асортимент не беше изцяло безоблачна, като най-много критики получи системата Sync 2, включваща навигация Sony – за твърде сложното и твърде бавно опериране с менюто, трудното задействане на главните менюта в периферията, бързото замърсяване на сензорния екран, който се разчита трудно при огряване от слънцето. Полетата за докосване са доста малки и реагират само при силно натискане – подобни коментари преминават като червена нишка през картоните с бордовия дневник на тестовия автомобил и писмата на собственици на модела. Дори гласовото въвеждане на данни работеше само с определени формулировки. Иначе следваха дълги обяснения, докато накрая всичко започваше отначало.
Накрая остава да споменем и че свързването чрез Bluetooth се нуждаеше от известно време, а CD плейърът често отказваше да чете каквито и да било дискове – което благодарение на (осветения) USB порт в днешно време вече не е голям проблем, но въпреки това дразни. Към същата категория се отнасят и едрите стъпки при регулирането на ефикасно работещата автоматична климатична инсталация, отчасти безчувствено реагиращият асистент за спазване на лентата и постоянно мигащият при превишаване на темпото и невинаги надежден индикатор за ограничения на скоростта.
Чевръст независимо от теглото
С това се изчерпват най-важните критични забележки – защото иначе Mondeo се справяше с ежедневната си служба напълно спокойно и надеждно. Преди всичко на дълги разстояния той се прояви като приятен автомобил за далечни пътешествия и докарваше пътниците си до целта безопасно и без напрежение. Все пак може да се добави, че по-специално летните гуми с ниско сечение (45) при движение с градска скорост се търкаляха малко грубо и шумно, докато комфортът на магистрала получаваше изцяло добри оценки. И ако някой успяваше да открие дълбоко скрития в бордовия компютър избор на характеристики на адаптивното окачване (част от пакет) и включвайки спортен режи, правеше амортисьорите и управлението по-стегнати, можеше да усети дори прославената лекота при пилотирането на Ford – въпреки собственото тегло от 1722 кг.
Естествено, темпераментът страда от тази маса – някои колеги дори не искаха да повярват, че под предния капак работят 180 к.с., още повече че трансмисията с два съединителя жонглираше леко несръчно с шестте си степени. В замяна на това тя сменяше предавателните числа винаги меко и гладко и по цялата маратонска дистанция не показа никакви признаци на износване. Така водачът с готовност се включва в нещо голямо и цялостно, изоставяйки честолюбието и излишния плам, и се радва на спокойната междинна тяга на двулитровия турбодизел, който обаче все още не е снабден с SCR пречистване на отработилите газове чрез добавка AdBlue и не е особено икономичен (7,6 л/100 км).
Смяната на маслото на въпросната предавателна кутия заедно с новите филтри и ново уплътнение струваше над 400 евро, докато редовните сервизни проверки на всеки 30 000 километра изискваха обичайни за този клас плащания между 366,70 и 462,42 евро. Единствената повреда се появи при 55 359 км на брояча, когато спирачките започнаха да стържат шумно и да вибрират при натискане на педала. Така на Mondeo му се наложи веднъж извън графика да посети сервиза, където бяха заменени предните спирачни дискове и всички накладки. Освен 722,31 евро за ремонта това означаваше и 1,5 наказателни точки, които заедно с начислените за изпускащия радиатор (сменен в рамките на гаранцията) доведоха до четвърто място сред участниците в маратонския тест от този клас според индекса на повредите.
Без съществено износване
Равносметката не е съвсем безупречна, но като цяло е солидна и с малко разходи – при положение, че голямата загуба на стойност от 59,5 процента след по-малко от две години сигурно се дължи до голяма степен на актуалната криза при дизелите. Във всеки случай причината не е в някакви заслужаващи споменаване следи от износване – защото такива няма, като изключим ударите от малки камъчета. Лакът металик блести като през първия ден, корозия не се открива никъде, сравнително безцветният интериор не е загубил нищо от впечатлението за качество, а каросерията се усеща като толкова корава, колкото беше през първия ден.
Така въпреки своите размери и яркия си цвят Mondeo принадлежеше към отрадно небиещите на очи автомобили в маратонския тест, които будят у вас не спонтанно въодушевление, а по-скоро истинско доверие и задоволство при по-близко опознаване. Човек кара с удоволствие този автомобил, защото е прагматичен, спокоен и надежден, не се стреми към изяви на преден план и не изисква постоянно внимание. Един верен, ценен партньор във всички житейски ситуации – такъв, какъвто не всички успяват да намерят.
Така читателите оценяват комби модела на Ford
С пет месеца закъснение през август 2015 г. придобих като автомобил за фирмата едно Mondeo TDCi със 180 к.с. и автоматична трансмисия. През първите седмици ми се наложи да посетя няколко пъти сервиз, за да отстранят проблеми с пречистването на отработилите газове, стационарното отопление и теглича за ремарке. При цена от 47 000 евро качеството на мултимедийния блок Sync 2, на навигацията и на гласовото управление на телефона е под всякаква критика, но след почти 60 000 километра всеки ден се радвам на солидната каросерия и на усещането за сигурност зад волана. На дълъг път дизелът харчи 6,5 л/100 км, при което приятният му шум може да бъде сравнен с мъркане на котка.
Дитхелм Шой, Хюлбен
EcoBoost моторът с обем 1,5 л, шестстепенната механична трансмисия и спирачките на моето Mondeo са превъзходни, но за съжаление, автомобилът показа доста дефекти в качеството. Например бордкомпютърът няколко пъти съобщаваше за нередности в спирачната уредба, летните гуми Goodyear се отличаваха с извънредно силен шум при движение, а каросерията е доста немарливо изработена в задната си част. Както по отношение на счупената носеща конзола на бронята, така и при допълнителното напасване на задния капак от Ford отказаха да поемат разходите в рамките на гаранцията. Също и софтуерът на навигацията Sony е цяла катастрофа. Единственият светъл момент е търговецът, от когото купих автомобила.
Ролф Цурхайден, Хамбург
Извънредно много съм доволен от моето Mondeo Turnier 2.0 TDCi с двойно предаване. Благодарение на евтините пакети с оборудване се получава привлекателно съотношение между цена и качества. За съжаление, Ford не само произвежда добри и изгодни автомобили, но и често изоставя своите клиенти и сервизи. Иначе не мога да си обясня как така при основателни въпроси те отпращат с някаква скороговорка към дилърската фирма, която после също не може да ми обясни защо радиото трябва да спира да работи, когато изключа светлините, или къде е превключвателят за нагревателя на челното стъкло, който определено липсва. Също и необходимите за различни системи осъвременявания могат да ви развалят настроението, понеже много дилъри отказват да помагат на клиентите в такива случаи.
Томас Патри, Берлин
Предимства и недостатъци
+ Добър комфорт за дълги пътувания
+ Удобни седалки
+ Чевръста, прецизна водимост
+ Просторен интериор
+ Почти без признаци на износване
+ Практично обезопасяване на товарите
+ Много места за дреболии
+ Ефикасна климатизация
+ Равномерно работещ дизелов мотор
+ Хармонична трансмисия с два съединителя
+ Голям пробег с едно зареждане
+ Много добри LED светлини
– Незадоволителна инфо-развлекателна система
– Посредствен обзор
– Малък отвор за дълги товари
– Голям диаметър на завиване
– Невзрачен интериор
– Лошо свързване със смартфон
– Неособено прегледен комбиниран контролен блок
– Бързо овехтяване
Силни и слаби страни
Въпреки че не е пример за икономия на пространство, моделът предоставя много място за пътници и багаж. Добрият комфорт и мощният, равномерно и тихо работещ мотор превръщат Mondeo в предпочитан автомобил за дълги пътувания, който с добрата си управляемост дори доставя удоволствие на пътя. От друга страна, сложното управление на инфо-развлекателната система причинява трайна досада, а безличният интериор също се нуждае от освежаване.
Заключение
Не е съвършен, но е прагматичен и спокоен
Ако търсите блясък и безукорно качество, по-скоро няма да ги намерите при Mondeo. Твърде сложно се работи с инфо-развлекателната система, твърде банален изглежда интериорът, твърде средно е равнището на автомобила като цяло. Но в това същевременно се крие и едно от големите предимства на просторното комби от средния клас: то не изисква много внимание, изпълнява безропотно всекидневните задачи и със своя хармоничен и спокоен мотор изминава дълги разстояния в лишен от напрежение, комфортен маниер. И въпреки че удоволствието зад волана и солидността създават положителни емоции, има нужда от подобрения при управлението на функциите, системите за подпомагане и в интериора.
Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Бернд Адам, Щефан Черкез, Йонас Грайнер, Ули Йоос, Инголф Помпе, Михаел Шох, Ханс-Дитер Зойферт, Холгер Витих
Ozzy
Форд и циганин не боледуват,направо умират.