Сравнение на два коренно различни като концепция спортни модела
Двигател с атмосферно пълнене, механична трансмисия и задно предаване. В днешни дни това са предпоставки за удоволствие от шофирането. Което е гарантирано, когато става дума за Ford Mustang Mach 1 и Porsche 718 Cayman GTS 4.0. Двата автомобила в едно сравнение с емоционална основа, в което практичността остава на заден план.
Веднага уточняваме, че тук няма да даваме съвети за покупка, базирани на сравнение. Все пак става дума за Ford Mustang Mach 1 и Porsche 718 Cayman GTS 4.0, тоест автомобили, харесвани от хора, които измерват нещата с различни координатни системи, имат различна настройка и които едва ли биха се заинтересували от другия модел. Ролите на двата автомобила са ясно дефинирани и отдалечени, при това от години, а може би и от десетилетия. Но ето че под формата на Mach 1 Mustang променя клишетата относно класическите осемцилиндрови американски модели – за това, че ги бива основно в ускоряването в права посока.
Не че последното не е важно за тях – и както показват фактите, лудостта им в това отношение няма граници. От Ford са програмирали електронния мозък на автомобила по такъв начин, че при активиране на режима Line Lock спирачките на предния мост го фиксират здраво към асфалта, а задните колела потъват в дима на триещата се и топяща се гума. Понеже има опасност да повредим тестовия автомобил, засега се въздържаме да правим подобни демонстрации с него. Защото а) няма да се изненадаме, ако това провали точността на измерванията ни и б) няма да е първият Mustang, който оставя част от компонентите си на нашата полоса за ускоряване.
Mach 1: King of Drag Strip?
But the show must go on. Активирали сме режим Drag Strip, което означава, че механичните компоненти вече не са защитени, амортисьорите на ходова част Magnetic Ride са предварително напрегнати. За целта от Ford са интегрирали стартови светлини в дигиталния кокпит на Mustang, система Launch Control с променливо управление на оборотните режими при превключване на предавките и дисплей за точката на превключване с индивидуални настройки.
И така, кракът натиска педала за газта докрай, започва обратното броене, а V8 се подготвя да стартира. Отпускаме юздите му и звукът от четирите му бойни тръби отеква в цялата долина на Рейн. Конструкторите са могли и да си спестят този тази канонада, защото действителното ускорение не съответства в пълна степен на създаденото внушение. За да накарате Mustang да ускори наистина бързо, трябва да натиснете педала с чувство, иначе 460-те конски сили и 529 нютонметра ще загубят силата си.
С изключен контрол на сцеплението гумите на Mach 1 започват да дават леки признаци на пробуксуване, а ако не превключвате предавките при достатъчно високи обороти, последните падат в дълбините на скалата. Хубава вест в този контекст е фактът, че за превключването със скъсени пътечки от Ford използват механизма от моделите на Shelby. Той обаче изисква повече мускулна сила и прецизност, в противен случай се губи време. В най-добрия вариант Mach 1 достига отметката от 100 км/ч за 5,4 секунди – малко разочароващо на фона на обещаваните от Ford под пет секунди. И все пак това си е преживяване, което в стария свят трудно щеше да има паралел.
Съвсем друго е усещането при 718 Cayman, когато става дума за ускорение. Той притиска задния си мост с тежестта на дълбоко разположения си шестцилиндров боксер, фиксира аналоговата стрелка на оборотомера върху числото пет на оцветената в червено основа и потегля толкова бързо, колкото можете да отпуснете педала на съединителя. Нито един от 400-те коня не рие асфалта с копита, но пък атмосферният мотор демонстрира присъствието си не само под формата на сила, а и с пръхтене и свистене. Да, изпускателната система на GT4 наистина има сериозна функция и в оркестрацията на целия процес.
Актът на ускоряване сам по себе си не предполага дълъг разказ – лостът за превключване на предавките се втурва по късите пътечки така, сякаш не режисира механична система, а е продължение на дясната ръка, и прави всичко с брутална директност. В дисциплината ускорение до 100 км/ч GTS 4.0 печели преднина от една секунда на Mustang, а до двеста разликата се удвоява. И едва при 293 км/ч, тоест с 23 км/ч повече, въздушната стена става непреодолима.
И тогава идва моментът, когато трябва да решим обратното уравнение. GTS успява да скъси дистанцията при спиране от 100 км/ч дори отвъд впечатляващите 33,6 метра на Mach 1 благодарение на опционалните PCCB – при това без да използва полусликове или други легални трикове – с 2,1 метра. Жалко е, че струващата 7318 евро опция не може да бъде поръчана в момента. Хубавата вест обаче е, че дори със стоманените си дискове 718 спира невероятно – разбира се, ако не участвате всеки ден в Trackday обиколки по писта.
Любители на динамиката
Само че ние отиваме точно на едно такова място. За да открием, че и в тестовете за управляемост на полигона в Боксберг Cayman продължава да играе своята игра – почти невероятно е колко прецизно и леко моделът с междинно разположен двигател танцува своята полка. Независимо от радиуса на завоя и независимо от скоростта. Завивате и Cayman смирено следва командите, придържайки се лесно към идеалната линия. Покритите с Race Tex волан и лост за скоростите се превръщат в основни органи за комуникация с автомобила, с които лесно се борави и при висока скорост. Това прави удоволствието още по-невероятно. Към него може да се добави още една доза пикантност, когато просто подадеш малко газ и импулсът от смяната на натоварването завърти допълнително късата муцуна в посока към върха на завоя. Това, което навремето при един спортен автомобил с централно разположен двигател означаваше сигурно излитане от пътя, днес може да се направи сравнително просто и без необходимостта да имате пилотските гени на Валтер Рьол – с една порция газ и преминаване към лек power slide. Прекрасно е колко светкавично бързо реагира в тези моменти късоходовият четирилитров боксер. Да, така няма да постигнете най-краткото време за обиколка, но освобождавайки се от свръхамбициите си за максимално бързо движение, разширявате зоната на щастието.
Дори и когато става дума за шофиране в името на секундите, Cayman няма да ви разочарова. При обективните измервания на параметрите GTS 4.0 преминава със 146 км/ч между пилоните при двойна смяна на лентите и със 71 км/ч през слалома – със съответно 5,2 и 2,1 км/ч по-бързо от Mustang. Да, със своите 4,80 метра последният надминава 718 с 39 сантиметра, а теглото му от 1757 кг е с цели 350 кг по-високо от неговото. Може би трябваше да започнем с тези факти, за да разберем че нещата са предопределени.
Mustang Mach 1 обаче също притежава ярки достойнства. За Европа хората от Ford Performance са направили по-стегната ходовата част (която серийно е оборудвана с амортисьори Magnetic Ride) без обаче тя да достига нивото на твърдост на 718. По тази причина американският модел се накланя повече от германския, но това може да се разбира и като начин за комуникация на автомобила с водача. Със задните гуми с широчина 275 милиметра и самоблокиращия диференциал Shelby на задния мост водачът във всички случаи може да разчита на изобилие от сцепление и дори при наличие на неравности по пътищата със завои не губи връзката с действителността. Това се дължи в голяма степен и на кормилната уредба, която трансформира командните импулсите с изключителна директност. Целият този комплект от фактори е толкова завладяващ че, не ви дразни дори фактът, че когато напуснете състезателната писта, управлението изпраща по-малко обратна информация. Жалко е само, че тялото ви шари насам-натам без опора върху подобните на канапе седалки.
Определено Porsche предлага по-доброто работно място, с по-ниска позиция на седене и черупкови седалки, за които трябва да заплатите допълнително 5355 евро и които могат да се регулират само по дължина и височина. Защо ли? Ами защото повече настройки просто не са нужни. По-добре човек би могъл да се чувства единствено в индивидуално оформените с помощта на отливка от тялото 3D варианти. Не, това не е шега и ще ви струва скромните 2677 евро.
И цената е гореща
Както става ясно, ако решите да пазарувате в Цуфенхаузен, ще трябва да се бръкнете по-дълбоко. В „базовата“ си версия GTS 4.0 има цена в Германия от около 85 000 евро, а с добавянето на възможните екстри, свързани с динамика на пътя, тя се увеличава с 13 000 евро. Така, за да достигне нивото на ол инклузив оборудването на Mustang Mach 1 с цена от „едва“ 67 000 евро, за Cayman ще трябва да отделите поне 100 000 евро. Като контрапункт на принципно добрия интериор на американския модел, Porsche ви предлага цялото могъщество на германското инженерно изкуство. Материалите са на невероятно високо ниво, а Porsche Manufaktur може индивидуално да изпълни буквално всяко ваше желание. Най-малко да поръчате Cayman с ретро ленти, каквито впрочем Mach 1 ви предлага серийно.
Това ви изглежда прекалено старовремско? Всъщност, умишлено или не, така изглежда и инфо-развлекателната система на Porsche с много бутони и едри пиксели, която се свързва само с телефони на Apple, но все пак зарежда индуктивно смартфони с Andoid. За сметка на това тя може да се управлява изключително интуитивно. Организацията на органите за управление създава във Ford малко конфузни ситуации, докато привикнете – многобройните бутони за темпомата и бордкомпютър с много нива, включително режим Pony, са струпани върху волана. А на средната конзола господства остарялата инфо-развлекателна система Sync 3, която изисква деликатно боравене.
Що се касае до практичността, то тук нещата са несравними – там, където в 718 е разположен двигателят, в Mustang можете да поставите столчета за децата си и да разчитате на Isofix системи за прикачване. Под големия си заден капак фастбек моделът не само разполага разделящата се на две задна седалка, но осигурява пространство, с което не е несъпоставима дори сумата от двата багажника на Cayman. А за удобство в ежедневието при студен старт водачът може да деактивира клапата в изпускателната система, за да не натрапва звука на автомобила на съседите си.
Що се касае до ежедневието, тук е мястото и да споменем, че в маршрута за икономично шофиране и двата автомобила се представят напълно задоволително. Разходът на Mustang в теста е 12,2 литра, а този на Cayman 10,8 литра, а при пестеливо шофиране тези стойности са съответно 9,6 и 8,5 литра. Това сравнение обаче е единственото, което може да прозвучи като съвет за покупка.
ОЦЕНКА
1. Porsche
С грандиозния си атмосферен боксер 718 изпреварва Mustang, при това се държи на пътя по страхотен начин и спира феноменално. Накратко – перфектен автомобил с междинно разположен двигател, за който трябва да отделите сериозна сума.
2. Ford
Повече пространство и справедлива цена за един автомобил с богато оборудване. Това са рационални аргументи в полза на модела, в който всичко се върти около V8 мотора. А той наистина отвръща с подобаваща поведение.
Текст: Клеменс Хиршфелд
Снимки: Ахим Хартман