Зад волана на новия кросоувър на Ford, който възражда едно добре познато име
Всъщност Ford вече притежава в портфолиото си малък SUV на базата на Fiesta – модела Ecosport. Това обаче не пречи на фирмата от Кьолн да възкреси Puma, този път като кросоувър.
Днес в SUV сегмента всичко върви на добре. Всеки трети купувач предпочита да се насочи към такъв автомобил. В САЩ, откъдето дойде тази мода, въпросният дял дори надминава две трети. Поради това там Ford вече изобщо не предлага седани. При тези обстоятелства не е изненада, че след повдигнатата Fiesta Active и Ecosport европейското портфолио се разширява в това направление с още един компактен модел – Puma.
Вместо да задаваме въпроса дали Ford изобщо има нужда от Puma, по-добре е да отбележим, че този модел прави някои неща по-различно от своите събратя по платформа. Например при задвижването – тук еднолитровият бензинов мотор е включен в система мек хибрид. Трицилиндровият дигател е станал не само икономичен, но и силен – мощността е нараснала на 155 к.с. Но преди да потеглим, нека първо да се настаним в яркочервената Puma ST-Line X с дискретно оформени спойлери.
Много неща, но скъпи
Понеже температурата навън е само няколко градуса над нулата, включваме отоплението на волана и се сгушваме в подгряваните седалки, тапицирани с кожа и алкантара, които по желание се предлагат дори с функция за масаж. В мразовити дни можете да отстраните заледяването на челното стъкло с отоплителни реотани (в зимния пакет за 1260 лв.), но тези неща вече са ни познати, както ни е позната и голяма част от вътрешния живот на този автомобил. В него прозира основата от Fiesta, като това се отнася и за солидното качество на материалите.
Нови са обаче цифровите контролни уреди, които се адаптират към петте режима на движение в красиво анимиран, прегледен стил. В офроуд режима например се показани линиите с надморска височина от карта на пресечена местност. В положение Sport движещите се отпред автомобили се изобразяват като Mustang, а не като Mondeo или пикап в другите случаи – радващо е, че напоследък във Ford обръщат повече внимание на такива детайли. А също и на по-лесното управление на функциите – в сравнение с претовареното меню на бордкомпютрите в сродните модели дигиталният кокпит е бил подложен на сериозна диета. Известни подобрения е получила и серийната инфо-развлекателна система, която реагира по-бързо, но продължава да игнорира свободно формулирани гласови команди.
Версията ST-Line X, предлагана срещу амбициозните 51 800 лв. (към момента клиентите могат да се възползват от седем процента отстъпка от цената), украсява интериора на Puma с карбонови декоративни елементи и открояващи се червени шевове. Тук има достатъчно места за дребен багаж, както и интелигентна стойка за индуктивно зареждане, в която смартфонът е закрепен почти отвесно, вместо да се плъзга постоянно настрани.
Отпред дори за хора с висок ръст мястото над главите е достатъчно, отзад то е доста по-ограничено – също като отворите на вратите. В замяна на това багажното отделение е всичко друго освен малко. То предлага вероятно рекордни за класа 468 литра, а при по-сериозни транспортни задачи може да нарасне до 1161 л посредством сгъване на разделената в отношение 60 : 40 задна облегалка. Най-интересното нещо тук е не отварящият се с електрически механизъм и сензор заден капак, а миещата се вана с отвор за оттичане на дъното на багажника.
По-активен на пътя с хибрид
Въпреки не твърде добрия обзор в Puma паркирането над мястото за източване на мръсни води става лесно благодарение на камерата за заден ход. По желание влизането и излизането от паркомястото може да бъдат поети от асистент за паркиране, а адаптивният темпомат регулира надеждно дистанцията до други участници в движението (в пакет за 2680 лв.).
Всичко това помага не само в града, където 48-волтовият хибрид може напълно да прояви предимствата си в движение с често потегляне и спиране. Още при наближаване към светофар с отнета газ трицилиндровият двигател се изключва, когато скоростта спадне до около 25 км/ч. По време на движението по инерция стартер-генераторът добива обратно енергия, което се усеща от лекия момент на спиране. Когато светофарът превключи на зелено и кракът се вдигне от педала на съединителя, трицилиндровата машина се събужда моментално, но ясно доловимо за слуха. Да, бензиновият турбоагрегат е грубичък и под 2000 об./мин тегли доста слабо и бумти малко неприятно. В замяна на това над тази граница набира обороти живо, но за да го държите в такова настроение, трябва да превключвате по-често добре степенуваните предавки на механичната трансмисия.
В режима Sport малкият мотор става още по-гласовит и реагира по-директно на командите с педала на газта, още повече че генераторът с 16 к.с. му помага да прескочи турбодупката. Със серийните 18-цолови гуми сцеплението може да се загуби само при ускоряване на излизане от много остър завой. Тогава силите на задвижването смущават работата на прецизната кормилна уредба, чийто ход обаче е малко лек за водачи със спортни амбиции. Макар да не се предлага с двойно предаване като Ecosport, благодарение на стегнатите настройки на ходовата си част Puma изкушава към енергично пилотиране в завои.
Това също откроява положително новия модел на фона на подчертано разумния Ecosport. Така можем да отговорим и на въпроса, който в началото не искахме да поставим.
Текст: Клеменс Хиршфелд
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт